Gå til innhold

Trenger foklaring på en del komponenter

Anbefalte innlegg

Jeg og googling går ikke så bra sammen så jeg spør heller her om noen kan komme opp med forklaringer på visse elektriske komponenter? Gjerne med forklaring i hvilke tilfeller de brukes og hvordan de brukes..

De jeg personlig lurer på er transistor, relè, kondensator, diode og noe som jeg ikke vte om er et komponent i det hele tatt og går under forkortninger IC?! Sikkert noob'e spørsmål får dere som kan detta men jeg er blank som en sel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha en kort forklaring så les her : :p

Transistor

En transistor er kort forklart "en elektronisk bryter", man sender inn et signal på det ene tilkoblingspunktet (en liten styrestrøm) som da styrer et annet signal mellom de andre tilkoblingspunktene (et lite signal styrer et større)

Relé

Et relé er ganske enkelt en bryter som styres av en spole. Når det går strøm gjennom spolen blir den magnetisk og bryteren skifter

Kondensator

En kondensator er nesten som et batteri, den kan holde på en ladning, og slippe den ut igjen... Kondensatorer kan også brukes som filter, blandt annet i forsterkertrinn, kondensatoren slipper igjennom signalet, men sperrer for likestrøm...

Diode

En diode sperrer for strømmen den ene veien, og leder den andre veien... Som en enveiskjørt gate, strømmen kommer kun en vei...

IC

En IC (Integrated Circuit, Integrert krets på norsk) er en komponent som er satt sammen av massevis av mindre komponenter, støpt inn i en plastbrikke... En IC kan være alt fra en forsterker til en logisk port osv...

Detta var en veldig kort forklaring.... Er det noe som er uklart, så si i fra :D

Lenke til kommentar

Kondensator:

- Kan fungere som "spenningsadskiller". Man kan ha to spenningsnivåer i en krets som blir holdt adskilt av en kondensator.

- Kan også fungere som strømforsyning. Den kan lades opp og ut.

- Brukes også som filter for å filtrere vekk visse frekvenser. (ofte sammen med spoler).

- I tillegg kan den brukes som kinaputt (elektrolyttkondensatorer). Kople til revers spenning (bytte omm + og minus) og den sier BANG! Større kondis, større smell, men noen har "beskyttelse" så om de sprenger så bare revner de uten smell. OBS: Guffa som spres setter merker på klær/hud/etc. og man kan seriøst skade synet om man får noe av det i øyet!!

Lenke til kommentar
Men du må ha en automatsikring som er kjappere enn den i tavla da...

...Kjappere?

Det er vel en fordel at sikringen er treg til å løse ut hvis en skal sprenge saker? Serlig hvis det er større kondensatorer det er snakk om ;)

The bigger the better :D

Lenke til kommentar

Vi hadde det problemet i klasserommet at sikringen gikk i tavla, som bare læreren kom til...

Så satte vi en egen sikring i mellom kondisen og kursen, men den sikringen var for treg så det endte med at tavlesikringen gikk igjen.

Med en kjapp sikring kan du slå den på igjen hele tiden, kondisene går til slutt da også :whistle:

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på grunnkurs igjen med alt det snakket om smelle kondenstatorer. Husker at mange kondenstatorer var for store til å kunne smelle på 230V så vi satt igjen der like skuffa som en unge som ikke får is på 17 mai :cry: De som smalt best var de små på noen få nano eller micro farad. Parallell klassen min smalt så mye kondenstatoren på grunnkurs at vi fikk en egen time av klasseforstanderen der vi kunne smelle alt vi ville :cool: men da kunne vi ikke smelle noe mer seinere da.. men løfter er ment til å brytes.. :D

Lenke til kommentar

Vi hadde noen gøye noen som vi sprengte med 30Volt (revers). Når de sprenger fyker hele hylsa avgårde i stor fart som et prosjektil. Kopla opp et helt batteri med Mascot-er (strømforsyninger) og slo på hovedstrømbryteren. Artilleri! :D

220V på død edderkopp var også litt morro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...