sphinn Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Bilen det gjelder er en 90 modell Passat 1.8l.. Det er en ganske så høy romlelyd.. kan det være hjullageret? I så fall, er det vanskelig å bytte for en fersking? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Det kommer ann på hvor lenge du har hatt denne lyden.. et ødelagt lager utvikler mye varme og det kan bli sittende veldig hardt fast, for å bytte det så trenger du en "tæsj" det ligner på ei skrutvinge og det er denne du drar ut lagret med. En ting du også burde vite det finnes 2 typer "tæsj" en som du absolutt ikke må bruke og den "riktige" typen Den gale typen Den riktige typen Endret 20. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) hvor drar man ut lageret egentlig? har null peiling på det her Endret 20. juli 2005 av sphinn Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Tror nok en hayens bok hadde vært noe for deg med mindre noen andre kan forklare det på en enkel måte Men kort sagt, skal en gjøre det etter boka så skal hele fjærbeinet av, noe som er ganske mye arbeid for en som ikke har gjort det før.. Endret 20. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det er nok hjullageret som lager den støyen. Det er ikke bare bare å bytte et hjullager... det skal også sitte perfekt og være justert helt korrekt, ellers vil det slites fort. Så om du ikke har mye greie på dette, burde du oppsøke et verksted som burde kunne bytte dette for 1500-2000kr Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 jøsses... tror max mekker naboen skal få seg jobb nå ja så får jeg heller stæsje opp pc'en hans til gjengjeld.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hjullager ved drivhjul er somregel presset inn i navet. Bør egentlig bruke ei stor presse for å få lageret inn/ut. Hobbymetoden er å ta det nye lageret og sentrere det over det gamle og banke det forsiktig inn i navet samtidig som det gamle kommer ut på andre sida. Men ikke slå direkte på stålet/lageret, legg en trekloss eller noe over. Gjør du det på hobbymekk-/min metode tar jeg ikke ansvar om alt går til helvette og lageret blir ødelagt Metoden har fungert fint for meg (iblanda en god porsjon tålmodighet). Og som Zandro sier så bør man nesten ta ut hele fjærbeinet for at jobben skal være praktisk gjennomførbar. Er ganske rett fram skruing for å få ut fjærbeinet, men kan ta litt tid med skruer som sitter utrolig godt osv. Litt hjelp fra en som har gjort det før er å foretrekke, men som man sier: en gang må være den første Lenke til kommentar
mikaelbs Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hvilken bil har du? På golf er det jo fryktelig enkelt å skifte hjul lager Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 bil = passat. takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben. hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket). Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Du bør/må slå ut navet før du tar lageret ut av spindelen(lagerhuset). Fjern C-klemmene på begge sidene av lageret og smell ut lageret med en stor pipe eller rørbit og slegge. Lenke til kommentar
Bertram83 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 hvis romlelyden bare er der når du svinger er mest sannsynlig drivknuta. Ikke så vanskelig og skifte hjullager..koster ca 500 for nytt lager, hvis du gjør det selv vel å merke. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 bil = passat. takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben. hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket). Jeg har NØYAKTIG de samme problemene på min Peugeot 306, og en kamerat som er bilmekaniker mener at det kan være fjærbenslageret som forårsaker den "spjoiinnng" lyden. Romle-lyden er nok utvilsomt hjullageret ditt. Hadde en Accent hvor jeg måtte bytte det på høyrehjul foran, 3 ganger på 7 år (ca. 120`km).....!! Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 bil = passat. takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben. hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket). Jeg har NØYAKTIG de samme problemene på min Peugeot 306, og en kamerat som er bilmekaniker mener at det kan være fjærbenslageret som forårsaker den "spjoiinnng" lyden. Romle-lyden er nok utvilsomt hjullageret ditt. Hadde en Accent hvor jeg måtte bytte det på høyrehjul foran, 3 ganger på 7 år (ca. 120`km).....!! tusen takk for svar fredster og alle andre. så vidt jeg kan høre så er begge deler på høyre side så da får max mekker nedi veien ta for seg høyresida i løpet av uka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå