Gå til innhold

hva er aperturesize i BIOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aperture size er den delen av hovedminne som (kan) brukes som "swap-fil" for teksturer for AGP-kortet. Hvis mengden med teksturer blir så stor at ikke alt får plass i minnet på grafikkortet, så kan kortet da hurtig hente teksturer fra denne delen av hovedminnet i maskinen.

 

Som en tommelfingerregel skal aperture size ikke være større enn skjermkortets eget minne. Så hvis du har et skjermkort med 128MB RAM, ville jeg satt aperture size til 128MB. :)

Lenke til kommentar
Eneste fasitsvaret er at man må prøve selv hva som gir best ytelse. Og jeg tror faktisk skjermkortet kan lese textures rett fra aperture-minnet uten å swappe.

Øøøh - det er jo akkurat det jeg sa det gjør. Aperture-minnet er skjermkortets "swap-file". Bare at skjermkortet leser selvfølgelig ikke fra harddisken når det går tom for eget minne, det benytter aperture-minnet (altså RAM).

Lenke til kommentar
Som en tommelfingerregel skal aperture size ikke være større enn skjermkortets eget minne. Så hvis du har et skjermkort med 128MB RAM, ville jeg satt aperture size til 128MB. :)

Etter egne og andres erfaringer vil jeg heller si at du trenger mindre aperturesize dersom du har mye minne på skjermkortet. Dette er jo logisk, dersom det er mye minne på skjermkortet trenger det mindre av aperturesize.

Slik jeg forstår det, vil du fram til at med 256mb skjermkort skal aperturesize til 256mb, og med 512mb skjermkort osv.

Lenke til kommentar

Kan jo lese den her: http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/vidcard/43

 

 

Klippet ifra Tweakguides.com:

 

"AGP Aperture Size: This setting determines the allocation of physical RAM for use by your graphics card, should it become necessary. A better description can be found in this AGP Aperture Size FAQ. To decide how big it should be keep in mind the following: (1) keep it above 32MB, as an Aperture Size below 32MB will disable AGP texturing - reducing your performance greatly in games; (2) the greater the amount of Video RAM on your graphics card, the smaller this setting should be; (3) Values between 64MB and 256MB show no real performance difference; and (4) Using larger values can result in more crashes such as General Protection Faults and potential texture corruption. So with all of these in mind, I recommend an Aperture Size of 128MB for most modern graphics cards. If you have an older 32MB graphics card, set the Aperture to 256MB. If you experience a large number of crashes or texture glitches, try lowering the Aperture to 64MB regardless of your Video RAM amount."

 

Mvh

Endret av Paddington_V1A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...