LiQuidEye Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 apertursize i bios,,va skal den stå på 64-128-256?har det noe med grafikk ytelse og gjøre?.har et skjermkort på 128. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Aperture size er den delen av hovedminne som (kan) brukes som "swap-fil" for teksturer for AGP-kortet. Hvis mengden med teksturer blir så stor at ikke alt får plass i minnet på grafikkortet, så kan kortet da hurtig hente teksturer fra denne delen av hovedminnet i maskinen. Som en tommelfingerregel skal aperture size ikke være større enn skjermkortets eget minne. Så hvis du har et skjermkort med 128MB RAM, ville jeg satt aperture size til 128MB. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Eneste fasitsvaret er at man må prøve selv hva som gir best ytelse. Og jeg tror faktisk skjermkortet kan lese textures rett fra aperture-minnet uten å swappe. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Eneste fasitsvaret er at man må prøve selv hva som gir best ytelse. Og jeg tror faktisk skjermkortet kan lese textures rett fra aperture-minnet uten å swappe. Øøøh - det er jo akkurat det jeg sa det gjør. Aperture-minnet er skjermkortets "swap-file". Bare at skjermkortet leser selvfølgelig ikke fra harddisken når det går tom for eget minne, det benytter aperture-minnet (altså RAM). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Nei. Hvis den "swapper" må den tømme skjermkortminnet til hovedminnet og så hente nye textures fra hovedminnet til skjermkortminnet. Når den ikke swapper så leser den textures rett fra hovedminnet. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Dette er et gammelt topics. Les her Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Som en tommelfingerregel skal aperture size ikke være større enn skjermkortets eget minne. Så hvis du har et skjermkort med 128MB RAM, ville jeg satt aperture size til 128MB. Etter egne og andres erfaringer vil jeg heller si at du trenger mindre aperturesize dersom du har mye minne på skjermkortet. Dette er jo logisk, dersom det er mye minne på skjermkortet trenger det mindre av aperturesize. Slik jeg forstår det, vil du fram til at med 256mb skjermkort skal aperturesize til 256mb, og med 512mb skjermkort osv. Lenke til kommentar
Clutch Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Kan jo lese den her: http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/vidcard/43 Klippet ifra Tweakguides.com: "AGP Aperture Size: This setting determines the allocation of physical RAM for use by your graphics card, should it become necessary. A better description can be found in this AGP Aperture Size FAQ. To decide how big it should be keep in mind the following: (1) keep it above 32MB, as an Aperture Size below 32MB will disable AGP texturing - reducing your performance greatly in games; (2) the greater the amount of Video RAM on your graphics card, the smaller this setting should be; (3) Values between 64MB and 256MB show no real performance difference; and (4) Using larger values can result in more crashes such as General Protection Faults and potential texture corruption. So with all of these in mind, I recommend an Aperture Size of 128MB for most modern graphics cards. If you have an older 32MB graphics card, set the Aperture to 256MB. If you experience a large number of crashes or texture glitches, try lowering the Aperture to 64MB regardless of your Video RAM amount." Mvh Endret 21. juli 2005 av Paddington_V1A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå