tenox Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hei ! Bestilte nylig en ny pc , men da jeg har boota cd rom og hard disk og tatt save & exit, setter jeg inn windows xp cden og får bare feilmeldingen : Disk boot failure, insert system disk and press enter. Hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Forstår ikke hva du mener med "boota cd rom og hard disk", men har du sjekket bootrekkefølge i BIOS? Har du floppy? Lenke til kommentar
tenox Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Forstår ikke hva du mener med "boota cd rom og hard disk", men har du sjekket bootrekkefølge i BIOS?Har du floppy? Her velger du "load optimal BIOS setting" eller "load default BIOS setting". Deretter må man finne frem i BIOS til der hvor man velger boot-rekkefølge. Dette er plassert på litt forskjellige steder i forskjellige BIOS-utgaver, men man finner det enkelt ved å lete gjennom BIOS eller hovedkortets manual. Anbefalt rekkefølge er: Diskettstasjon CD-ROM HDD0 (harddisk) HDD1 (harddisk) Det jeg mener med boot cd rom og hard disk. Bare fulgt denne guiden. Jeg har ikke floppy. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ja, da har du bare brukt andre ord på akkurat det jeg spurte om. Ser riktig ut den rekkefølgen der. Da spørs det om den XP CDen din kan boote? Prøvd den på en annen PC? Ser du forskjell i meldingen om du prøver å boote med eller uten den CDen? Lenke til kommentar
tenox Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Ja, da har du bare brukt andre ord på akkurat det jeg spurte om. Ser riktig ut den rekkefølgen der.Da spørs det om den XP CDen din kan boote? Prøvd den på en annen PC? Ser du forskjell i meldingen om du prøver å boote med eller uten den CDen? xp cden har funket mange ganger før på forskjellige pcer. Får samme feilmelding uten og med cden i. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Da høres det nesten ut som CD stasjonen din ikke fungerer. Se om du ser den i BIOS. De fleste vanlige BIOS'er lister opp alle IDE stasjoner som blir funnet når du starter opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå