Gå til innhold

Hvordan løser jeg dette ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Optiplex Gxa oppgradert fra PII 233 til Cel 733MHz og med 256MB RAM. I denne pc`n står det i dag en C: disk på 3gb og en disk på 20gb partisjonert til D: og E:

Jeg har også en gammel IBM pc P166MHz, 80MB med en C: disk på 3gb og en D: disk på 60gb.

Begge pc`ene er koblet opp i nettverk og jeg har derfor tilgang til alle disker fra begge pc`r.

Det jeg ønsker er å flytte disken på 60gb over i Dell pc`n slik at jeg da får 80gb diskplass i denne. Jeg skal samtidig legge inn nytt operativssytem i Dell pc`n. IBM pc`n skal hives/selges.

Spm er da som følger:

1) Tror dere jeg vil erfare kapasitetsgrense-problemer når jeg setter inn den 60gb store disken i min Dell pc slik jeg erfarte da jeg satte den inn i min IBM pc ? Jeg har oppgradert til siste BIOS nylig.

2) Hva er den beste løsningen her og hva er mulig/ikke mulig ?

Kan jeg f.eks bevare enten disken på 20gb eller den på 60gb som den er eller må jeg uansett formatere begge helt ?

Disken på 60gb har rpm 7200 og ATA 100, disken på 20gb har rpm 5400 og ATA 66, bør jeg da legge windows på den største disken, vil dette gjøre maskinen merkbart "raskere" ?

Noen forslag til hva jeg bør gjøre og hvordan ?

PS: Begge diskene har store data lagret på seg men dette kan jeg til nød brenne på CD.

På forhånd takk for alle råd !

mvh

Bratti

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhh, kapasitetsproblemer hvorfor får du det.

Det eneste som skjer hvis du setter to disker en ata66 og en ata100 på samme kontroller er at du må bytte til ata66 kabel for å få begge til å fungere og at de da operer på den hastigheten. Når det kommer til hvor OS'et ligger så hadde jeg laget en 4-5GB partisjon på den raskeste disken.

Lenke til kommentar

Med "kapasitetsgrenseproblemer" mente jeg om disken på 60GB var for stor til at min Dell pc ville angi riktig og total størrelse på den. Med andre ord, vil min pc støtte en så stor disk ?

Ok la oss si at jeg formaterer disken på 60GB og legger inn en C: partisjon på 5/6 GB. Da må jeg vel legge inn noen flere partisjoner på denne disken noe som gjør at jeg ikke kan benytte den allerede 20GB disken som står i og som er partisjonert i D: og E: ?

Noen flere som har forslag ?

Lenke til kommentar

Hvis du har d slik:

60Gb disk: C (5gb) E F G (osv)

20Gb disk: D H (tidligere D og E)

D eneste du trenger er å legg inn Os på nytt på 60Gb disken. Data på 20 Gb disken vil ikke gå tapt. Hvis du bruker f.eks. Partition Magic kan du opprette en "C-partisjon" på 60Gb disken uten å slette de partisjoner du har (Du bare "krymper" de du har fra før, slik at du får 5gb til en C-partisjon)

På Dell PC'en er det jo ikke være enn å oppgradere BIOS hvis disk størrelsen vises feil.

Håper dette hjalp litt?

Edit:

Glemte at 20Gb disken var partisjonert...

XP 1600+ (1,4 Ghz)

512 mb PC133 SDRAM

GainWard Geforce2 Mx200 64mb m/Tv-ut

IBM 40Gb 7200 RPM

WD 120Gb 7200 RPM

SoundBlaster Live! 5.1

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-31 13:29 ]

Lenke til kommentar

Sett 60gig disken i dell maskinen, formater den. Partisjoner den i en partisjon med 6Gb og resten 54Gb på en annen partisjon, evt. del opp i 20, 20 og 14G. Hva som passer deg best.

La 60gig disken være master på primary IDE kontroller og la 20gig disken være master på secondary IDE kontroller. Du trenger da to ATA66 kabler, en til hver disk, fra hver sin utgang fra HK.

Da får du best ytelse på begge diskene, og du legger inn OSet ditt på den raskeste, noe som vil gi deg best fart på windows.

Jeg ville dog laget en windowspartisjon på 60gigen på 2G, en programpartisjon på ca 4-5G, og partisjonert opp resten etter hvordan jeg trenger lagringsplass. En stor, eller mange små.

Er du litt fin på det, lager du en partisjon på 2,5 ganger antall minne du har i tillegg, og setter windows sin swap fil til å ligge på denne disken. Setter størrelsen til swapfila til samme som disken (kanskje littegranne mindre;) ).

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, her var det mange gode tips med hensyn til partisjonering og valg.

Jeg forstår nå at hvis jeg benytter den 60GB store disken som C: D: osv så må jeg også formatere den 20GB disken som allerede står i ikke sant ? Unntaket her er vel kanskje hvis jeg benytter Partition Magic, men det programmet har jeg ikke peiling på så hvis noen har tips rundt denne biten hadde det vært fint. Jeg ser helst at jeg slipper å formatere noen av diskene men må jeg så må jeg vel.

bratti

Lenke til kommentar

Du trenger IKKE formatere 20 gb disken... den setter du som slave eller som master på seconday IDE. Det som skjer da er at bokstaven dine blir byttet om. datene vil fortsatt være der.

En disk alene vil adressere "partisjonene" CDEFG, osv. Men har du flere disker blir d slik:

Disk 1 (master): C E F G H I

Disk 2 (slave): D J K L M N O

Ser du sammenhengen?

Når det gjelder PowerQuest Partition Magic kan du se her...

:smile:

Edit:

I PartitionMagic er laget slik at du enkelt trykker og gjør de endringer du skal og når du ser at du har fått d slik du vil kan du trykke "Apply" for å gjøre endringene. Og "Undo All" hvis du ser at ting ikke ser ut som du vil... :smile:

XP 1600+ (1,4 Ghz)

512 mb PC133 SDRAM

GainWard Geforce2 Mx200 64mb m/Tv-ut

IBM 40Gb 7200 RPM

WD 120Gb 7200 RPM

SoundBlaster Live! 5.1

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-31 14:34 ]

Lenke til kommentar

ok nå begynner vi å nærme oss det ultimate her men:

"Du trenger IKKE formatere 20 gb disken... den setter du som slave eller som master på seconday IDE. Det som skjer da er at bokstaven dine blir byttet om. datene vil fortsatt være der"

- hvor/hvordan gjør jeg dette ?

takk

bratti

Lenke til kommentar

For å sette de i Master og Slave på samme IDE:

Bak på diskene (mellom støm og IDE-kabel) er d en del "pinner". Hvis du leser på disken et sted står d hvordan du skal sette "jumperen" for å sette den til master eller slave.

Skal du ha de på hver sin IDE setter du bare begge på "master" og setter den en på Primary IDE-kabel og den andre på Secondary-IDE...

Da "flyttes" bokstavene.... :smile:

Håper du skjønte dette...? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 15:00, bratti skrev:

ok nå begynner vi å nærme oss det ultimate her men:

"Du trenger IKKE formatere 20 gb disken... den setter du som slave eller som master på seconday IDE. Det som skjer da er at bokstaven dine blir byttet om. datene vil fortsatt være der"

- hvor/hvordan gjør jeg dette ?

Du trenger ikke gjøre noen ting, Windows vil automatisk addressere partisjoner med "bokstaver" når du starter opp. Der den først tar for seg Primary Master Disken, så Primary Slave disken, så secondary master osv...

Hvis disken allerede er partisjonert og formatert vil du få opp partisjonene med en gang uansett hvilken PC du setter disken i :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...