oblomsoe Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hei! Har laget en script som man kan legge til å vise linker med.. Der man legger til linkene så legger man til Url og navn, og man kan også legge til en kommentar..Det blir seende slik ut hvertfall: Link1 (kommentar til link1) Link2 (kommentar til link2) Osv.. Men hvis de ikke legger til en kommentar så blir det ett mellom rom..Eks.: Link1 (kommentar til link1) Link2 (kommentar til link2) Link3 Link4 Link5 kommentar til link 5 osv.. Kommentarene blir lagret i tabelen "kom", så jeg testa ut litt med if osv for å få bort dette.. Nr1: Kan jeg bruke if($result1["kom"] == '') for å få fram det som skal skje hvis det ikke er kommentar siden jeg ikke har skrevet noe mellom ''? Nr2: Her er hele koden jeg har: <font face="Times New Roman, Times, serif" size="2"><b>Lenker</b></font><br> <?php include ("./config.php"); ?> <?php $sql="select * from thislink where 1 order by ID DESC limit ".$limit.",10"; $result=mysql_query($sql); while($result1=mysql_fetch_array($result)){ if($result1["kom"] == ''){ echo"<font face=\"Times New Roman, Times, serif\" size=\"2\"><a href=\"http://" .$result1["url"] . " target=\"_blank\"><font color=\"666666\">" .$result1["navn"] . "</a></font>";}else{echo"<font face=\"Times New Roman, Times, serif\" size=\"2\"><a href=\"http://" .$result1["url"] . " target=\"_blank\"><font color=\"666666\">" .$result1["navn"] . "</a></font><br> <font face=\"Times New Roman, Times, serif\" size=\"2\"><font color=\"666666\">.$result1["kom"] .</font>";}}?> Men jeg får en error som jeg ikke skjønner hvorfor jeg får: Parse error: parse error, unexpected T_ELSE in /var/www/vhosts/megaspill.net/httpdocs/cms/link/link.php on line 9 Og kansje det meste merkelig med den dær er vell at feilen er på linje 9, men hele koden er jo på 8linjer:P Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Takk! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Først så må eg berre seie FY FAEN for ei kode! Så kan du få et eksempel som fungerer: <font face="Times New Roman, Times, serif" size="2"><b>Lenker</b></font><br> <?php $sql="select * from thislink where 1 order by ID DESC limit ".$limit.",10"; $result=mysql_query($sql); while($result=mysql_fetch_array($result)) { if($row["kom"] == '') { echo ' <font face="Times New Roman, Times, serif" size="2"><a href="http://' . $row["url"] . ' target="_blank"><font color="666666">' .$row["navn"] . '</a></font> '; } else { echo ' <font face="Times New Roman, Times, serif" size="2"><a href="http://' . $row["url"] . ' target="_blank"><font color="666666">' .$row["navn"] . '</a></font><br> <font face="Times New Roman, Times, serif" size="2"><font color="666666">' .$row["kom"] . '</font> '; } } ?> Lenke til kommentar
oblomsoe Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Tusen takk for svar! Men hadde fått min til å virke nå..Men så jeg antar du så i koden (som du også kommenterte:P) så er jeg helt ny på php! Men hva var det som var så håpløst i den koden annet enn at den var veeeldig uoversiktlig satt opp? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Tusen takk for svar! Men hadde fått min til å virke nå..Men så jeg antar du så i koden (som du også kommenterte:P) så er jeg helt ny på php!Men hva var det som var så håpløst i den koden annet enn at den var veeeldig uoversiktlig satt opp? Det at omtrent alt var på ei linje, blant anna. Lenke til kommentar
oblomsoe Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Så det var ingen store programmering feil? Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Et eksempel for mer lettleslig kode er: <?php echo '<table border="1" width="700" cellspacing="0" cellpadding="2">'; echo '<tr>'; echo '<td>Link: '.$row['url'].'<br><i>'.$row['comment'].'</i></td>'; echo '</tr>'; echo '</table>'; ?> Som du ser, bruker jeg ' istedenfor ". Du vil derfor slippe og skrive en \ foran hver " i koden din. echo '<table border="1" width="700" cellspacing="0" cellpadding="2">'; echo "<table border=\"1\" width=\"700\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"2\">"; Du ser vel selv ganske raskt hva som ser mest oversiktlig ut? Jeg vil anbefale og gjøre dette til en vane Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Da må du også legge til at variabler, og andre PHP-spesifikke ting ikkje kan ligge mellom enkeltfnutter viss dei skal oppfattast. Endret 23. juli 2005 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Stemmer! $navn = HaZnO echo "Hei $navn!"; // Printer: Hei HaZnO! echo 'Hei $navn!'; // Printer: Hei $navn! echo 'Hei ' . $navn . '!'; // Printer: Hei HaZnO! Sånn sett er det greit med ", men ofte skal PHP plasseres i HTML-kode, og jeg vil heller slenge på en '.$navn.' enn å måtte legge til \" rundt hver eneste HTML-attributt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå