Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Antenne for å øker rekkevidden

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende utstyr:

Linksys router : wrt54g

To pci kort : wmp54g

Alt er med antenne. Routeren har to antenner.

Men jeg sliter med å komme igjennom noen av veggene hjemme. Stort hus og mye mur og peiser.

Der for vurderer jeg å kjøpe en ekstern antenne for å øke rekkevidden.

hva burde jeg kjøpe?

Jeg vil heslt kjøpe noe som er så kraftig at jeg ikke trenger å stille nden inn på millimeteren og som dekker mye. Men har en kraftig antenne noen bakdeler?

Jeg vil gjerne også ha noen tips om hva jeg burde kjøpe.

Kan jeg eventuelt burke en range expander og få samme jobben gjort?

Endret av mercman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har følgende utstyr:

Linksys router : wrt54g

To pci kort : wmp54g

Alt er med antenne. Routeren har to antenner.

Men jeg sliter med å komme igjennom noen av veggene hjemme. Stort hus og mye mur og peiser.

Der for vurderer jeg å kjøpe en ekstern antenne for å øke rekkevidden.

hva burde jeg kjøpe?

Jeg vil heslt kjøpe noe som er så kraftig at jeg ikke trenger å stille nden inn på millimeteren og som dekker mye. Men har en kraftig antenne noen bakdeler?

Jeg vil gjerne også ha noen tips om hva jeg burde kjøpe.

Om du er sånn noenlunde nevenyttig, så kan du lage antenner selv. Jeg har laget mange, den siste av en boks hundemat :)

cantenna.jpg

front.jpg

Plugger og kabel har jeg kjøpt hos Elfa. Av verktøy trenger du loddebolt og litt vanlig håndverktøy som drill, avbiter etc.

Jeg har også samma Linksys'n som du har. Om dette er et bra alternativ, så finner jeg gjerne fram delenummer og annen info til deg. Men jeg har det ikke foran meg akkurat nå. Antenna gir ca 10dB forsterkning, og jeg har sendt mange hundre meter med den. Bruker den pt. til å "låne" nett av naboen. Dvs. gjennom en murvegg, over en gårdsplass ca. 30m, og inn gjennom trevegg. Dette funker akkurat på grensa med original antenne, men helt stabilt og OK med hundematboksen.

Lenke til kommentar
Om du er sånn noenlunde nevenyttig, så kan du lage antenner selv. Jeg har laget mange, den siste av en boks hundemat :)

Det så veldig interessant ut :) Kjempebra hvis du setter opp deleliste og kanskje link til beskrivelse/tegning du brukte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg sitter og fundere på å bygge meg en antenne for å prøve. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en repeater til min Ravo Wlan men firmaet har gått konk så jeg la det fra meg.

Har problemer med signaler over ti meter innendørs og synes generelt at routeren min ikke er mye å skryte av signal messig. Skal nå flytte min sønns pc ned i hans nyopppussede rom i kjellern og å dra ledning gjennom hele huset føles litt meningsløst så lenge jeg har både trådløstkort og selvfølgelig wlan router.

SÅ! til saken. Ser på bildet ditt at kobberkabelen ikke rører ved blikkboksen. Er det viktig eller er det tilfeldig? Hadde vært supert om du kunne kommet med en deleliste og eventuelt liste over spesial verktøy (alt over skrutrekker og loddebolt) som må til for å lage Antenna. Takk for smart tips for oss wlanere som sliter med tapte signal :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...