Gå til innhold

XP 2500+ @ XP 3200+ , nok kjøling?

SirJames

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyst til å prøve en litt annen klokking av CPU'en?

Min Barton er først klokket til XP 2800+ slik: 12.5 i multiplier @ 166MHz (resulterer i 2075MHz) deretter FSB 177MHz. Det var veldig krøkkete å løse opp BIOS slik at jeg fikk klokke slik jeg ville på et ASUS A7N8X Deluxe, men det gikk seg til.

Nå er det en stund siden jeg gjorde dette men mener å huske at tempen falt litt ved å øke multiplier til 12.5 og deretter øke FSB'en stegvis til der den er i dag.

Faktisk var CPU temp høyere på "default" enn overklokket til XP 2800+. Men derfra og opp til kryssningspunktet til tempen stiger igjen husker jeg ikke lenger (blir snart 2 år siden).

For å endre multiplieren må CPU'en være ulåst. Hvis du klarer å endre til 13 X slår det mitt HK.

HUSK å kjøre 166MHz ved multiplier økning

Godspeed! :yes:

Lenke til kommentar

En ting som skjer med den kjøleren du har Jameski er at det samler seg så mye finstøv på ribbene at tempen kan stige 2 - 3 grader bare der. Tar tid selvsagt å bygge seg opp men er verdt å sjekke 2 ganger i året.

Bare mas herfra men synes det er bedre å si ifra.

:roll:

Lenke til kommentar

komprimert luft på boks er enkelt og greit og er å få kjøpt der det selges PC utstyr. Blås gjennom fra den ene sida langs ribbene.

Pleier selv å ta av vifta (lar blokka stå igjen, det er lett å knekke kanten på chipen når man monterer kjøleblokka av og på ) og bruker en genial liten kost kjøpt hos tannlegen, en slags tanntråd supplement.

Fordelen med å ta av vifta er at da får man rengjort vingene på den og.

Kjenner ikke det kabinettet du har og hvor lett man kommer til for å skru løs vifta noen ganger må PSU'en ut for å komme til.

Som nevnt IKKE ta av hele kjøleren det kan ødelegge en veldig god CPU.

Lenke til kommentar

Temperaturmessig så bør du sjekke med prime95 , bruk følgende test om du ikke har gjort det enda :

Options>Torture Test>In Place Large FFT's i ca 12-24 timer for testing av stabilitet og maks temperatur.

Feiler testen så har du ikke et stabilt system.

Lenke til kommentar

Gardnr : Enten så har du låst MP eller så har du ikke det.

Er MP låst så kan man fort få trøbbel etter hvert som man når en viss frekvens, med Barton 2500 så vil man lett kunne nå 200*11 (2200) med riktige innstilinger som Vcore / Chipset etc.

Er Mp derimot ikke låst så kan man for eksempel klokke på dårligere minne, for eksempel 166*13 = 2158Mhz og oppnå nesten like bra ytelse som en 3200Xp+. Men det beste er selvsagt høy systembus * ok Mp.

La oss si at du finner ut at maks stabil overklokk er 2200Mhz, da er det bedre å oppnå 220Fsb * 10 enn 200*11 rent ytelsemessig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er allment kjent lenger.

Det gikk rykter om at alle Barton CPU'er var XP3200+ kjerner som ble "nedklokket" av AMD, eller at det var dårlige kjerner som ikke kunne yte som 3200+, og at ikke alle ble låst på MP før uke 38 i 2003.

Ryktene er irrelevante når vi nå kjenner potensialet til en Barton. Litt mer info skader vel heller ingen?

En Barton 2500+ skal kjøre greit på 11X200FSB selv om den er låst på MP. Men da må minnet henge med, og dagens minnebrikker er vanligvis veldig overklokkbare.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gardnr : Enten så har du låst MP eller så har du ikke det.

Er MP låst så kan man fort få trøbbel etter hvert som man når en viss frekvens, med Barton 2500 så vil man lett kunne nå 200*11 (2200) med riktige innstilinger som Vcore / Chipset etc.

Er Mp derimot ikke låst så kan man for eksempel klokke på dårligere minne, for eksempel 166*13 = 2158Mhz og oppnå nesten like bra ytelse som en 3200Xp+. Men det beste er selvsagt høy systembus * ok Mp.

La oss si at du finner ut at maks stabil overklokk er 2200Mhz, da er det bedre å oppnå 220Fsb * 10 enn 200*11 rent ytelsemessig.

Har en ulåst 2500+CPU Multiplied til XP2800+ og klokker deretter opp til 2.2GHz via FSB. Dette gir en kjøligere prosess da CPU'en ikke lenger "trør på bremsen" Det er ment at CPU'en SKAL ha en gitt MP.

Da jeg klokket min Barton fra 11X166MHz til 12.5X166MHz SANK temperaturen.

Lenke til kommentar

Tok den første Torture-testen på lista på Prime95. Small FFT s (maximum FPU-stress) Noen som vet hva den testen egentlig gjør?

PCen slo seg av og begynte å ule etter ett kvarter. Da var CPU på 63 grader.

Skal ta den lange testen når æ har fått oppgradert til 1Gb RAM,imorra.

Lenke til kommentar

Om du kan stille på den så er nok ikke cpu låst mener jeg, mulig at på de låste cpu'ene så nekter den å starte opp på for eksempel 166*10 a 1.65Vcore.

I Prime95 testen så sjekkes Cpu og minnet for feilkalkuleringer, det at pcen slo seg av og begynte å ule er tegn på at du har alt for dårlig kjøling for å kunne kjøre på den frekvensen. Kan også være at Psu plutselig ikke greide å levere nok strøm og det var det som gjorde utslaget.

Lenke til kommentar

Overklokker du veldig og øker Vcore mye så må du nok ha en bedre psu.

Prøv å kjøp deg en psu som har 24pins kontakt til hovedkortet så benytter du deg av en overgang 24>20 da den vil være mer fremtidsrettet.

Kjøp noe kraftig som for eksempel 500W og med gode 12V kanaler.

Lenke til kommentar

Ja en bedre PSU vil levere det skjermkortet trenger + harddisk(er) samt en stabil Vcore.

Det Malvado mener med en bedre PSU er nok en som er såkalt "true power", det finnes PSU'er som har en angitt Watt ytelse som ikke er reell, og har gjerne dårlige kondesatorer, spoler et cetera.

Har ikke mange referanser mht. PSU'er men er tilfreds med Chieftech.

Hold deg unna Q-Tech!!!

Hvis du skal gå til det steget og kjøpe ny PSU bør du vurdere å kjøpe nytt kabinett MED PSU. Et Chieftech kabinett med en 400 Watter ombord koster ca.1100,- hos komplett.no, bare PSU'en koster fort 5-600,-. Sjekk denne linken http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATX410212 som forteller litt om kvaliteten til Chieftech.

Med et Chieftech kabinett får systemet mye luft rundt seg.

:thumbup:

Endret av GARDNR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...