Gå til innhold

XP 2500+ @ XP 3200+ , nok kjøling?

SirJames

Anbefalte innlegg

Er helt fersk når det gjelder overklokking. Men etter å ha lest om det klokkevennlige Barton XP2500+ ,prøvde jeg meg som overklokker for første gang i går. Klokket min XP 2500+ til 3200+.

Kjørte FBS til 190 og Vcore til 1,75

Ser ut som det fungerer bra. Kjørte ett par benchmarks.

CPU blir jo noe varm.. Rundt 60 grader.

Har bare en vifte: Igloo Silentbreezer II, som er beregnet på XP 3000+

og Leadtek 6600 GT skjermkort.

Har et Socket A, EP-8KRAi KT600 hovedkort og 512 PC2700 RAM, Har en stk 512 RAM i bestilling, sånn at jeg får 1 Gb RAM.

Synspunkter? Trenger kanskje en vifte ekstra? Forslag?

Takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60 grader load med luft-kjøling er ikke mye når du har klokket.

Har du ingen kabinett vifter?

Hvis du ikke har noen kabinett vifter, så har jeg ville kjøpt meg noen.

God luftsirkulasjon er bra når du overklokker (også når du ikke overklokker) :)

Hvis du slenger inn noen kabinett vifter, så tror jeg nok temperaturen vil synke litt, litt etter hvor gode viftene er selvsagt.

Lenke til kommentar

Har ikke kabinettvifte. Får tak i en 80 mm thermaltake-vifte i morgen! :p

Har stilt ned til 181 FBS nå. Tempraturen er på 55 grader uten load nå. Best å være forsiktig.

Det optimale er vel å ha en kabinettvifte som blåser inn luft og en som blåser ut?

Skal ha to kabinettvifter.

Men hva er viktigst, utblåsing fra kabinettet eller å blåse luft inn?

Lenke til kommentar

Har montert en Vantech Stealth 80 mm kabinettvifte nå som blåser ut luft i nærheten av skjermkortet.

Temp : CPU 55 og System 38 - Ser ikke ut som CPU går så mye over 60 i load.

Har en Thermaltake Smartfan II i tillegg. Har tenkt å montere den også. Skal blåse inn luft tenkte jeg. Men hovedkortet har ikke flere tilkoblinger for vifter.

Kan jeg bare hente strøm fra en annen ledig kabel? Og koble gul på gul,rød på rød ,sort på sort ?

Takk for svar !

Lenke til kommentar

Du kan koble viften på en molex kontakt, ja.

NB! Den gule ledningen fra viften er en RPM-avleser.

Dvs.

Den gule ledningen på en molex = 12V, Rød på molex = 5V, Svart på molex = Jord.

Hvis du vil koble viften på en molex, og det ikke er molex kontakt fra viften, så må du koble rød ledning fra vifte, til gul ledning fra molex. Svart ledning fra vifte, til svart ledning fra molex. Da vil den gå for fullt. (12V)

Kobler du rød ledning fra viften, til rød ledning på molex, så vil viften gå på 5V.

Den gule trenger du ikke koble noen plasser, da den bare er en RPM-avleser.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner!!

Vet du noe om disse viftene? Syns ikke det er så mye støy fra Vantech Stealthen.

Thermaltake Smartfan II skal visst være bra. Kjøpte den hos en kollega.

Lurer på hvilken hastighet den kjører på fullt..

Hvordan skal jeg ha det med to vifter, blåse inn luft ved skjermkortet og ut oppe ved harddisken eller omvendt? Sånn er ihvertfall festene til viftene plassert.

Endret av Jameski
Lenke til kommentar

Prøv å senk spenningen stegvis nedover til 1.7 Volt og se om systemet er stabilt. Min Barton 2500+ er klokket til 2214 Mhz og er dønn stabil med 1.7 Volt i BIOS, CPU-Z rapporterer en spenning på 1.72 i Windows, men det er og typisk på ASUS kort at spenningen er høyere enn angitt.

Forøvrig er det en Silent Breeze 462 II som kjøler CPU'en min. På idle ligger tempen på 32-37 og på load er maks temp 52.

Og selvsagt er det kabinett vifter montert inn. To som trekker ut bak og en som blåser inn over harddiskene i front, harddisker har ikke vondt av nedkjøling heller.

De tre viftene er koblet til viftekontroller slik at støyen kan reduseres ved minimal load.

Lenke til kommentar

Har forstått det sånn at vifter som blåser inn bør være plassert nede og utblåsing oppe i kabinettet.

Har 2 vifter. Festene til viftene i kabinettet mitt er plassert oppe ved hardisken og nede bak ved skjermkort/cpu.

Husker ikke hva kabinettet heter. Er på jobb.

Har montert en vifte foreløpig , og den blåser ut nede bak, ved skjermkort.

Synspunkter på dette?

Endret av Jameski
Lenke til kommentar

du burde ha ei vifte til å blåse ut, over skjermkorte, ved siden av cpuen, selv har jeg to der, ett under skjermkort, og fire i front.

Viftene som står ifront trekker inn, vifta under skjermkortet trekker ut, og de to viftene over skjermkortet, rett atme cpu'en trekker også ut....

Tror du også burde ha det slik....

Men viktigst å få trukke ut den varme lufta, som det gjerne blir, fra cpu'en... altså oppfør skjermkortet, det er en vifteplass der i så og si alle kabinetter....

Endret av kt600
Lenke til kommentar

Jeg har best resultat med to vifter som trekker ut og en som blåser inn, har Chieftech Dragon midi tower på to av maskinene med samme løsning.

Papst 26db (8412 n/2gme)bak og 19db foran. Skal skifte til 26db foran grunnet litt høy HDD temp nå på sommeren, Sydvendt rom.

NB! Glemte å nevne sist at CPU kjøleren er modifisert på den måten at thermistoren (grønn liten sak som er på vifta) er kortsluttet ved bruk av tre kordeler fra en standard lampett ledning som er flettet frem og tilbake mellom de to "beina", deretter tredd ned til de har kontakt med bart metall.

En enklere løsning kan være å skifte vifta og bruke blokka.

Dette har jeg prøvd med ei enermax 80 X80 vifte men den lagde for mye støy i forhold til kjøling, skal se om jeg gidder prøve papst vifta der først og kommer evt. tilbake med info om det, den maskinen det skal testes på står i ett knøtt lite kabinett, masse arbeid.

Vel det er et hav av kabinetter og løsninger, man må bare prøve å finne det som passer.

Lenke til kommentar

Ok.. Da får jeg montere den siste vifta til å blåse inn mot hardisken. Og da blåser det ut ved skjermkortet. Men da blir altså innblåsing oppe og utblås nede. hmmm...

Kanskje det e best å gjøre det omvendt. Ut ved harddisk og luft inn mot CPU og skjermkort.

Synspunkter? :roll:

Endret av Jameski
Lenke til kommentar

Det er valgfritt hvilken vei du monterer viftene. Sjekk på kanten av vifta hvilken vei pilene peker, hvis det ikke er for mye plunder ville jeg prøvd å trekke begge veier.

Angående CPU kjøleren så har jeg testet papst vifta nå og den flytter litt for lite luft, 58 grader nå mot 53 maks før (testet på en Duron 1200 med CPU Burnin-in).

Ved å modifisere den eksisterende vifta kommer RPM opp i ca. 3600. Har modifisert to slike kjølere og er fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Den meldingen ser jeg var uklar, Sorry! :blush:

Har selv ufrivillig prøvd å trekke ut på to vifter, blingset litt på merkingen, det ble bare varmere.

Nei det jeg mente var å enten trekke fremover eller bakover. Det er ofte gitt at viftene skal trekke bakover fordi PSU'en blåser ut varmen bak men jeg har faktisk en gammel PSU som trekker inn luft bak. Den kjølte en PII 233Mhz CPU på den måten.

Den løsningen på kabinettet ditt med HDD øverst, hvilket kabinett er det? Og hvilken standard er det? ATX eller BTX?

Lenke til kommentar

Har montert begge kabinettviftene nå. Suger ut luft med en Vantech Stealth ved skjermkort/cpu og blåser inn luft med en Thermaltake silentfan 2 ved harddisk,litt høyere oppe.

Tempratur idle:

CPU 51

CASE 35

Load : CPU 55-56

Prøvde å snu viftene motsatt, men da ble det varmere.

Det er ikke så mye høydeforskjell på viftene så det fungerer bra, og det er nok viktig å få ut luft ved CPU/skjermkort.

Har klokket XP 2500+ til 2,1 Mhz. Har FBS 190 og Vcore 1,70

Mer RAM på vei i posten. Blir å få 1 Gb PC2700 RAM totalt. Så det blir brukbart det. Skjer det noe med temperaturen når det blir mer RAM? Har også et Leadtek 6600GT.

Endret av Jameski
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...