Kjekssjokolade Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Hva er "Joint Stereo"? Legger inn musikk, så kan jeg velge mellom mono, stereo, når stereo er valgt, noe den selvfølgelig er, kommer stereo modes opp; der kan jeg velge normal eller joint stereo... Skjønner jo at joint stereo må gi best kvalitet, men hva er det?, og hvilke forskjeller er det på "vanlig" stereo og joint stereo? Endret 20. juli 2005 av kt600 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Joint stereo is a method to save some bandwidth by encoding certain parts of the spectrum in mono (i.e. only once) for which the human ear has no directional hearing. These are very low and very high tones. However, there is one drawback. Some music contains sounds that are deliberately delayed or phase shifted. Such effect boxes are called "flanger", "phaser" and the like. If you encode such music in joint stereo, you will have bad cancelling effects where the high tones appear and disappear all the time, destroying the good original sound. One old example is the accompanying guitar in Paul Simon's "Mrs. Robinson". Other encoders, like BladeEnc, record both stereo channels entirely separately. They are free of these distortions. However, to reach the same overall quality, they need some more bits, i.e. at least 160 Kbit/s. Kilde Jeg vil tro det ikke skal være nødvendig med Joint Stereo på bitrates på 192 kbit og høyere. Personlig foretrekker jeg LAMEenc VBR0 ~ 256 Kbit i vanlig stereo ved high quality enkoding-seting. Endret 20. juli 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Veldig enkelt forklart, så blir alle lyder som er lik i høyre og venstre kanal samlet til et monosignal, mens de ulike lydene fortsatt blir spilt i stereo! På denne måten blir MP3-filen mindre, men mulig det blir dårligere lydkvalitet av det!! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Slik forstod jeg det: Alle lyder som høres ut som mono (men som ikke trenger være 100% mono) bli komprimert i mono med Joint Stereo. I Stereo vil bare helt like lyder bli mono, og i "Dual Mono" vil man ha høyre/venstre lagret helt separate. Joint Stereo sparer masse bits som kan brukes på detaljer i lyden. Ved Dual Mono vil man ha halve totale bitraten på hver kanal. 320kbps D-Mono gir 160kbps på hver kanal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå