Gå til innhold

Lage svarte hull i laboratorier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. det høres ganske skummelt ut, men såpass små svarte hull overlever bare i noen veldig små fraksjoner av et sekund.. før de blir borte. Så ingen fare. ;)

Om jeg har forstått det rett så avgir alle svarte hull litt stråling ("Hawkins radiation") som gjør at de etter hvert blir mindre og mindre, helt til de rett og slett eksploderer.

Desto mindre det svarte hullet er, desto raskere fordamper hullet bort.

Svarte hull med samme masse som solen (de fleste svarte hull er vel på 3-4 ganger den massen mener jeg å huske) skal visstnok bruke 10^64 år på å fordampe bort, for deretter å eksplodere.

EDIT: De er vel heller ikke kjent for å sluke hele planeter. Gravitasjonsfeltet til et svart hull er ikke noe større enn gravitasjonsfeltet til stjernen som kollapset, men gravitasjonskreftene blir derimot mye mer ekstreme etterhvert som du kommer nære det svarte hullet (såpass ekstreme at du blir revet i filler om du kommer for nære). Så om solen vår plutselig bestemte seg for å kollapse til et svart hull, ville du fått et svart hull med en radius på 3 km, og alle planetene rundt vil fortsette sin vanlige bane som de gjør i dag.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
nå kan vel ikke solen bli til et svart hull. Den er vel for liten?

Solen brukte jeg kun som et eksempel for å vise hva jeg mente.

Den er som du sier alt for lite massiv til å kollapse til et svart hull. Men i teorien (men mest sannsynlig også kun der), så er det mulig for solen å faktisk bli et svart hull, hvis den blir pressa ned i en størrelse av 3km i radius. Som du sikkert skjønner så trengs det helt vanvittig mye energi for å gjøre det, så i praksis tror jeg det er nærmest umulig.

Lenke til kommentar

Solen brukte jeg kun som et eksempel for å vise hva jeg mente.

Den er som du sier alt for lite massiv til å kollapse til et svart hull. Men i teorien (men mest sannsynlig også kun der), så er det mulig for solen å faktisk bli et svart hull, hvis den blir pressa ned i en størrelse av 3km i radius. Som du sikkert skjønner så trengs det helt vanvittig mye energi for å gjøre det, så i praksis tror jeg det er nærmest umulig.

Mener å ha lest at solen kommer til å ese ut, for deretter å bli en planetarisk tåke som denne.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at solen kommer til å ese ut, for deretter å bli en planetarisk tåke som denne.

Ja. Solas kjerne kollapser først pga. gravitasjonen til den er såpass kompakt at den begynner å brenne hydrogen, mens den ytre delen av sola utvider seg, og den blir en rød kjempe. Og i løpet av de neste ti tusen årene så blir den ytre massen blåst vekk rett og slett, og til slutt står det igjen en hvit dverg i en nebula (som det bildet ditt).

http://map.gsfc.nasa.gov/m_uni/uni_101stars.html

Lenke til kommentar
Jeg fant en artikkel som var ganske interessant som sikkert en del kan ha interesse av å lese:

http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa...umber=1&catID=2

Den går hovedsaklig ut på muligheten til å lage svarte hull her på jorden ved hjelp av partikkelakselleratorer. Meget interessant lesning for de som er interessert i dette. :)

Leste også noe om dette i et tidligere nummer av Scientific American, under en artikkel som tok for seg datamaskiner basert på svarte hull (Sciam). Mener det var snakk om å kunne få klokkefrekvenser opp mot 100 terahertz.

Lenke til kommentar
Jeg fant en artikkel som var ganske interessant som sikkert en del kan ha interesse av å lese:

http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa...umber=1&catID=2

Den går hovedsaklig ut på muligheten til å lage svarte hull her på jorden ved hjelp av partikkelakselleratorer. Meget interessant lesning for de som er interessert i dette. :)

Leste også noe om dette i et tidligere nummer av Scientific American, under en artikkel som tok for seg datamaskiner basert på svarte hull (Sciam). Mener det var snakk om å kunne få klokkefrekvenser opp mot 100 terahertz.

Det høres ut som et teori som er vanskelig å bevise og motbevise. Men sånn er det jo med mye rart

Lenke til kommentar

Stjerner som imploderer blir til svarte hull.

Det er helt korrekt, men solen har likevel for liten masse til å bli et sort hull gjennom implosjon. Schwarzchild-radien til solen er ca. 3 km, en radius ingen kjent og naturlig prosess kan fremskape.

Lenke til kommentar

Stjerner som imploderer blir til svarte hull.

Hvis de er massive nok.

Når noen ganske massive stjerner (en god del mer massive enn vår sol, men allikevel for lite massive til å bli svarte hull) imploderer, danner de nøytronstjerner.

Kjernen i vår sol imploderer til slutt den også, men er ikke massiv nok til verken å lage et svart hull eller en nøytronstjerne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis solen hadde blitt et svart hull ville den vel i det den kollapset sendt ut uhyre energirik gamma-stråling?

Da ville det ikke blitt så mange planeter igjen til å gå i bane rundt det svarte hullet:)

nå hadde vel Solen slukt oss før den ble et svart hull og sendt en uhyre energirik gammastråling

Lenke til kommentar

Ang. svarte hull og akseleratorer (har ikke lest hele greia, skal gjøre det etterpå):

Var på forelesning på UiO på onsdag med en av folka fra et eksperiment i den-akseleratoren-jeg-ikke-husker-hva-heter-utenfor-new-york. Han fortalte at de en stund var bekymret for at man skulle få dannet en spesiell type tunge kvarker, som kunne skape et sort hull som kunne sluke jorda. Men etter å ha regnet litt på det, fant de ut at det var et par teoretiske bariærer.

...et par slides senere...

Han snakker nå om hvordan man ofte kommer på nye teorier - viser et bilde av en mann som skal prøve den nye fluesmekkeren sin på en flue på veggen... Deretter viser han hva som skjedde. Et rom dekket av fluepurré, og en veldig, veldig, overrasket mann.

"av og til går ikke ting som vi hadde regnet med, og da finner vi ut nye ting"

:p

Nå skal det sies at eksperimentet er ferdig, og vi lever ennå :) Så ingen fluepurré der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...