Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tråløst internett mot Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar PC med kort for trådløst internett (802.11b/g). Jeg har ADSL fra Telenor med bredbåndsruter (såvidt jeg har skjønt). Det jeg lurer på er hvilke(n) ruter(e) som fungerer best for å koble seg opp trådløst med dette opplegget (skal kun bruke det til å koble meg opp mot internett, ikke for å koble flere PCer sammen i nettverk).

Har også forstått det slik at jeg kan klare meg med noe enklere enn en ruter, så lenge jeg allerede har innebygd ruter i modemet fra Telenor (????). Har også sett at noen anbefaler å sette modemet i "bridgemodus". Hva lønner seg og hva er forskjellen på de ulike løsningene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan greie deg med ett aksesspunkt, men skal du ha maskiner koblet til med kabel samtidig, så trenger du også en switch.

Hvis du kjøper en trådløs router, så er det å anbefale å sette routermodemet i bridgemodus, ja. Dette fordi å ha router på router bl.a. gjør det vanskeligere å administrere porter.

Prismessig er det lite eller ingenting å spare på å velge ett rent aksesspunkt, og skal du ha maskiner tilkoblet med kabel, så kommer de trådløse routerene med innebygget switch. Skal du kjøpe aksesspunkt og switch løst, så blir prisen høyere enn å kjøpe en trådløs router.

For valg av produkt, så er både 3Com 3CRWE554G72T og Linksys WRT54G gode routere. Husk bare å oppdater firmware før du tar de i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jeg anbefaler på det sterkeste Linksys-routeren. Hadde ovennevnte fra 3Com i 3-4 måneder, men byttet til ovennevnte Linksys for en ukes tid tilbake, og det var som en drøm i forhold! 3Com'en hadde en tendens til å dette av og på nett litt for ofte, og kjenner fler med samme problemet. Ny firmware nyttet ikke.

Skal ikke rakke ned for mye på 3Com, for en tidligere router jeg har hatt av dette merket (802.11b) har fungert ypperlig. Muligens bare noe småfeil med denne modellen.

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

Nå har Linksys også slitt med ulike problemer med de siste hardwarerevisjonene av routeren jeg nevner. På tross av dette, så er routeren ett godt valg, når man sammenligner med noen av alternativene.

Det er flere ting som kan spille inn for stabilitet på trådløse nett, og dessverre er kompetanse den største mangelen. Se bare på erfaringene med 3Com-routeren. Man skulle tro at det ikke er samme produkt som er omtalt i de ulike tilbakemeldingene. I snitt har heller ikke Linksys-routeren noe bedre karakter, selv om det er noe færre tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva med den programvaren som telenor krever at man bruker da ?

Må den installeres på hver maskin ?

Dette er PPPoE, de fleste routere støtter dette. Da må en inn i instillingene på routeren. Sansynligvis web-basert. Her taster man inn brukernavn og passord. Må huske å hake av for PPPoE her.

Lenke til kommentar

Dette er PPPoE, de fleste routere støtter dette. Da må en inn i instillingene på routeren. Sansynligvis web-basert. Her taster man inn brukernavn og passord. Må huske å hake av for PPPoE her.

Støtter Linksys wrt54g ppoe da ?

Ser ikke av spesifikasjoner at den gjør det !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Det er flere ting som kan spille inn for stabilitet på trådløse nett, og dessverre er kompetanse den største mangelen. Se bare på erfaringene med 3Com-routeren. Man skulle tro at det ikke er samme produkt som er omtalt i de ulike tilbakemeldingene. I snitt har heller ikke Linksys-routeren noe bedre karakter, selv om det er noe færre tilbakemeldinger.

Tror nok kompetanse er ordet her ja. Har selv en slik 3Com og default er nitro mode på. Slåes denne av, så er den helt ok for WiFi og du mister aldri kontakten.

En annen årsak kan være Centrino chipset som default har power save til auto. Forandre den til manuelt max power, så skal maskinen ikke redusere sendestyrken ved bruk...

Lenke til kommentar

Støtter Linksys wrt54g ppoe da ?

Ser ikke av spesifikasjoner at den gjør det !

Sjekker du her og trykker på User Guide. Under kapittel 6 her så finner du ut at du kan stille inn routeren til å bruke PPPoE. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...