Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Skal antageligvis ha meg en ny sub, og da tenkte jeg å bygge kasse selv, slik at jeg kan få bedre utnyttelse av plassen i min 92mod civic cupè, har pr. i dag en RF 12" Punch 300W RMS @ 4Ohm som står i en standard kase. Denne tar nesten opp i hattehylla, den må stå midt på pga at den tar borti 6x9" og løfter hattehylla når den sklir litt til siden.. dett skaper mye ekstra støy da hylla ligger å slamrer. Så, det jeg har tenkt på er å kjøpe ett nyt element, det mest sansynlige er et SoundStream element, evt. bruke det jeg har. Kjøper jeg nytt, så vil jeg tro at jeg kjøper et på 2x2Ohm og kobler dette til 4Ohm (dette er mulig ikke sant?), da har jeg 500-600W RMS å rutte med. Så har jeg tenkt å snu elementet, slik at spolene/magneten peker utover, slik at jeg kan bygge kassa smalere/tynnere. kan mekke en 3d-modell i sketchup om ønskelig. Er det noe jeg må tenke spesielt på? regner med at dette prosjektet blir satt ut til høsten, for da skifter jeg hybel og har mye mere plass å rutte på. Kassa blir mest trolig lagd av MDF-plater. Synspunkter? burde jeg gå for et 2Ohm opsett i stedet for 4Ohm? 2x10" eller 1x12"? 2Ohm, 4Ohm? Tanken er jo å få kassen minst mulig, heller en bred kasse enn en dyp en. Edit; Lukket kasse er mest lukrativt, for de er vel en tanke mindre edit2; om jeg skal ha ny sub, så skal den selvfølgelig være kraftigere.. Endret 20. juli 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Skal du ha 2 ohms DVC vil du nok ikke kunne handle kun ett SS element da de har 4 ohm DVC konfig. Her får du kun 8 eller 2 ohm. To derimot går fint da du kan koble i 4 eller 1 ohm på en enkelt kanal eller en sub pr kanal i 2 ohm. Dette krever da endel av forsterkern. Er plassen noe du strever med så har jo Autocustom noen knallelementer for deg som ikke vil bruke så mye plass; nemlig SWS serien. Om suben er kraftigere er vel myntet på følsomheten om det er lydtrykk du tenker på...? Hvilken forsterker er det du har? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Glemte jeg å nevne forsterkeren? Det er en Rockford Fosgate Power T10001BD 1000WRMS@1Ohm, 750W RMS@2Ohm og 500W RMS@4Ohm. Problemet er ikke at sub'en blir stor, men kassa, dette vil jo løse seg ved å snu elementet og bygge kassa bredere, og tynnere. Edit, resten av anlegget står forøvrig i profilen... Endret 20. juli 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ahhh! Da har du ikke kraftproblemer Du kan med andre ord bare velge en eller to subber av whatever merke og du skal kunne drive dem uten problemer. Du kan jo i tillegg ta en kikk på Fusion, Hertz, Morel, Focal og annet hos Engen Audio, Morel, Lanpro og Slettes AutoHiFi for å nevne noe... Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Kjøpte forsterkeren for 4k spiller ny. Kraften skal ikke være noe problem nei . Men har du noen synspunkter på å snu elementet? lydmessig altså.. Vet jeg har muligheten til å levere modellnavn på sub'en og litt om hvordan kassa skal være til Bilradiospesialisten, så lager de en skiss med alle mål til meg, slik at jobben med å bygge kassen blir lettere.. Ang. sub'en, jeg tror ikke jeg kommer til å strekke meg over 2k, men man vet aldri.. Det er viktigere at sub'en spiller bra enn at den flytter noe sinnsykt med luft. Hvordan er det med Ohm utregninga? vil 2 spoler på 4Ohm belaste forsterkeren i 2Ohm? er grønn på akkurat det ommrådet.. Har holdt på med bilanlegg i bare noen mnd enda.. (Edit; http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID ) Endret 20. juli 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Ohmsakene finner du mer om her. Til 2k så tror jeg personlig at du kanskje kommer best ut av det med en VGW 10". Kobles denne til 2 ohm på forsterkern vil du nok få trøkk så det holder. Morel og Infinity har også elementer i denne prisklassen. De har endel lavere effekttålelighet men desto høyere følsomhet. Personlig ville jeg tatt en telefon/send en mail til Lanpro og Morel for å forhøre meg om disse også. Endret 20. juli 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Jo, er nok ett godt valg den, ser ikke for jævli ut heller om jeg snur elementet.. noe som er et lite pluss.. Nytt spørsmål Hva med magnetisme? vil en sub kunne påvirke en 6x9" negativt hvis magnetene kommer nærme hverandre? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det var det ja... Spør i sjappa du handler elementet med du. Personlig ville jeg ikke hatt magneten ut da dette ikke akkurat bedrer lydkvaliteten, men imponatorfaktor er det jo. Magnetfeltet vil nok ha marginal innvirkning, da er det værre med at membranene i de stakkars 6*9" dine uansett vil blafre stygt under påtrykket fra suben i tillegg til at de grumser til lyden i nesten hele frekvensomrdet. Mitt råd er å hive dem ut og la hullene være for å slippe lyden fra suben inn i kupèen. Men dette har du sikkert lest hundervis av ganger før, hehe Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Har lest det noen ganger ja, hehe.... lager heller noen ekstra hull hvis det blir nødvendig, 6x9"'ene skal leve, de bak må ha noe lyd også... Er et snakk om mye dårligere lyd av å ha magneten ut? får jo kassa så mye mindre da.., men dog, nå har jeg 12", VGW 10 er jo 10", så kassa blir jo mindre uanset.. damn, this is hard... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (De bak har nå ingen trøbbel å høre i kjerra mi da, et godt komponentsett er alt som behøves ) Snakk med selgern du, de bør ha snøring. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Tar den samtalen når tiden nærmer seg, takk alikevell for myenyttig info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå