stimas Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hei. Noen som kan forklare meg hvordan denne knappen/funksjonen virker? Jeg har prøvd dette med program-hjulet til "M" og så trykket på denne knappen, sett i søkeren, og ser at bildet blir mørkere. Men hva så? Forstår ikke dette, jeg..... I bruksanvisningen står det ikke så mye om akkurat denne funksjonen. Takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Sæt vælger på AV (blændeværdi) og vælg midterste fokuspunkt. Vælg laveste blændetal (største blænde), fokuser på en bogreol, et hegn eller lign. i en vinkel på 45 grader og tryk på knappen. Når du trykker på knappen kan du se den aktuelle dybdeskarphed (hvor mange af bøgerne/ hegnet der bliver skarpt) Ved lavt blændetal er skarpheden meget lille foran/bag fokuspunkt prøv nu at gå op på blænde 20 eller højere og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet der er skarpt, men billedet bliver væsenligt mørkere fordi åbningen er meget mindre. Billedet bliver mørkere fordi kameraet under fokusering lader blænden stå helt åben, men når du trykker knappen ind blænder den ned til det du har indstillet for at vise dybdeskarpheden . Det er sådan kort fortalt - vil du vide hvorfor det er sådan, så læs denne debat http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=10672&fid=3 Lenke til kommentar
stimas Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Takk for svar Kigulu! Jeg prøvde det du sa, og det jeg observerte/så, var: Ved F22: - skarpt motiv på nesten hele bildet. Ved å trykke inn knappen "Kontroll av dybdeskarphet", så ble bildet i søkeren veldig mørkt og vanskelig å se noe mht. dybdeskarphet. Ved F4: - bildet ble skarpt der fokuspunktet var, uskarpt ellers. Ved trykke inn knappen "Kontroll av dybdeskarphet", så ble bildet i søkeren ikke endret (så vidt jeg kunne se). Får teste litt videre. Noen flere som har innspill? Lenke til kommentar
rolfy81 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ja, det blir mørkere... fotografi handler om kompromiss mellom 3 hoved punkter: lukkertid, blender og valg av ISO. Alle disse tre har fordeler og bakdeler: Kort lukketid=skarpe bilder, og mindre lys i bildet, som må kompenseres med høyere ISO verdi og/eller stor blender (lavt f tall) lav lukkertid=mindre skarpe bilder, (med mindre man bruker stativ) og mere lys i bildet ... og massevis av kreative muligheter. høyt f tall (liten blenderåpning)=mindre lys i bildet med behov for lavere lukkertid og/eller høyere ISO verdi, men bedre dybdeskarphet. lavt f tall (stor blenderåpning)=mere lys og du kan bruke høyere lukkerhastighet og lavere ISO, men du får dårligere dybdeskarphet i bildet. Høy ISO verdi=mere støy i bildet, men mere lysfølsom bildebrikke. Lav ISO verdi=mindre støy i bildet, men mindre lysfølsom bildebrikke. Konklusjon: Når du trykker på "dybdeskarphets knappen" med f 22 mens du ser i søkeren blir bildet mørkere, men du kan se hvaslags dybdeskarphet bildet får (prøv å gjør det samme ute med sola i ryggen) , det er kanskje lettere hvis du prøver med f 16, eller f 14, da blir det ikke like mørkt, men du kan likevel se forskjell fra f 4. RDW Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Stimas> som jeg skrev, så er blænden normalt helt åben (laveste tal) når du fokuserer, og lukkes kun til når du tager bileldet eller trykker på knappen - derfor kan du ikke regne med det billede du ser når du fokuserer. Iøvrigt, så tegner de fleste optikker skarpest et par blænder over den nederste. Lenke til kommentar
Fready Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Rolfy91 skrev: "lav lukkertid=mindre skarpe bilder, (med mindre man bruker stativ) og mere lys i bildet ... og massevis av kreative muligheter." Du mener vel LANG lukkertid... Mvh Fready Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Takk for svar Kigulu! Jeg prøvde det du sa, og det jeg observerte/så, var: Ved F22: - skarpt motiv på nesten hele bildet. Ved å trykke inn knappen "Kontroll av dybdeskarphet", så ble bildet i søkeren veldig mørkt og vanskelig å se noe mht. dybdeskarphet. Ved F4: - bildet ble skarpt der fokuspunktet var, uskarpt ellers. Ved trykke inn knappen "Kontroll av dybdeskarphet", så ble bildet i søkeren ikke endret (så vidt jeg kunne se). Får teste litt videre. Noen flere som har innspill? Jeg skjønner det du mener! Jeg trykket også på denne knappen i hytt og pine for å prøve å skjønne hva dette var, det ble bare mørkt ja.. Men prøv å gjør det samme ute på hva som helst så lenge du har noe i bakrunden å skjekke dette opp i mot, da vil du se det med en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå