Gå til innhold

Prosessorhastighet AMD Athlon

Anbefalte innlegg

NO17354.jpg

Jeg kjøpte meg en ny HP ZV 5402 på Computer City på mandag.

http://www.computercity.no/Product/...+B%c3%a6rbar+PC

Jeg stusser litt på spesifikasjonene i forhold til hva som er oppgitt samt hva selgeren fortalte meg.

Her er hva som er oppgitt i annonse:

Processor: Athlon mobile 2800+

Minne: 256 ram 1x256 mb pc 2700

Harddisk: 40 gb 4200 rpm

AMD Athlon + butikken oppgir at Athlon Mobile 2800+ skal yte 1,6Ghz.

Når jeg går inn på spesifikasjonene på maskinen får jeg opp følgende:

Prosessor:x86 Family 15 Model 4 Stepping 10 AuthenticAMD ~797 Mhz

Når jeg høyreklikker på "min datamaskin" får jeg opp 798Mhz, og 398Mhz hvis jeg kjører programmer. Det er langt fra hva jeg forventet. Er det slik at prosessoren bruker så mye kapasitet på å kjøre enkle programmer som feks Internet Explorer?

Noen som kan gi meg en forklaring på dette?

Når det gjelder harddisken får jeg frem dette i systeminformasjonen på maskinen: Størrelse:37,25 GB (39 999 500 288 Byte)

Ser jo hva dem mener, men bør ikke 40GB være 40GB og ikke 37,25GB?

Sånn bortsett fra dette er jeg veldig fornøyd med maskinen.

Noen som har noen tips om brenning/kopiering av dvd-filmer?

Går det an å brenne Playstation2 spill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessorytelsen på bærbare reguleres høyere når du har strømkabelen i..

Det kan også være at det som står der reguleres etter hvor mye som er tilgjengelig. Hvis du ikke hadde strømkabelen i når du testa, er det jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det sitter en mobil utgave av prosessoren i din maskin. Dette er veldig kjekt da den skrur ned hastigheten på prosessoren, når du bruker applikasjoner som ikke krever mye ytelse. Da får du lengre batteritid, samt mindre støy fra viftene. Når du drar i gang mer krevende applikasjoner som f.eks. spill/videoredigering/bildebehandling, så skrur den opp ytelsen på prosessoren (skjer så fort at man ikke kan merke det). Da vil hastigheten være på maks, men du vil få kortere batteritid samt mer varmeutvikling (=viftestøy).

Strengt tatt skal man ikke sammenlikne antall GHz mellom maskiner med forskjellige typer prosessorer. En AMD XP 2800+ går som sagt med en hastighet av 1,6 GHz (maks), og grunnet måten denne er konstruert så vil den yte i nærheten av en Intel Pentium 4 på ca. 2,6-2,8 GHz. En XP-prosessor får gjort flere operasjoner pr. 1 Mhz, enn hva f.eks en Pentium4-prosessor gjør.

Du har kjøpt en virkelig bra maskin til en god pris, men for å få utnyttet all kraften i den burde du installere 256MB med ekstra minne. Den er god for så mye mer, men med kun 256MB installert blir minnet en flaskehals. Tror slikt minne ligger på ca 500kr, og det er gull verdt!

Edit: skriveleif

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Angående harddiskstørrelse så kommer det hele an på hvordan man regner 1 GB. Harddiskprodusentene regner 1 GB som 1000MB, mens Windows regner det som 1024MB. Derfor får du den forskjellen.. helt normalt. =)

Edit: Skriveleif

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...