Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nå er det tastaturet som styrer - Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk inn i DOS og endret slik at jeg må skrive et passord for å skru på pcen min.

Jeg skrev skrudde av pcen, tastet inn passordet og ventet på at noe skulle skje...

- Selvfølgelig skjedde det ikke noe, prøvde powerknappen men den hadde jeg jo da, skrudd av :(

Er det noen som har erfaring med dette?

Dette er en hastesak fordi jeg trenger pcen om tre timer :ohmy:

Svar fort, kom med alt. Jeg prøver det.

- Dag-Erik :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk inn i DOS?? Ikke BIOS altså?

Forsøk å resett CMOS, skal finnes en knapp eller jumper for dette på hovedkortet, du kan eventuelt ta ut batteriet noen minutter og sette det inn igjen.

Er det trådløst tastatur du har? Isåfall forsøk med et med ledning og se om det kan være det..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gikk inn i DOS?? Ikke BIOS altså?

Forsøk å resett CMOS, skal finnes en knapp eller jumper for dette på hovedkortet, du kan eventuelt ta ut batteriet noen minutter og sette det inn igjen.

Er det trådløst tastatur du har? Isåfall forsøk med et med ledning og se om det kan være det..

Lykke til!

BIOS eller DOS, veit ikke forskjellen :blush:

Jeg har tråd-tastatur...

Edit: Leif

Endret av DE1
Lenke til kommentar

I BIOS (må trykke DEL/F12 el.l. under oppstart for å komme til BIOS) finnes det en del innstillinger man kan endre, bootsekvens osv. DOS er bare en sort skjerm med et "promt"....

Uansett reset CMOS du og se om det nullstiller innstillingen din slik at du får fyra boksen.

Vet du hvilket hovedkort du har eller er det en ferdigbygd/merke PC?

Lenke til kommentar
Reset BIOS, bruk jumpern eller ta ut batteriet, et stort rund klokkelignende batteri.

Åssen reseter jeg BIOS uten å få skrudd på pcen?

Hva er jumper?

Klokkelignende batteri?

(Tusen, tusen takk for svar uansett! :w00t: )

Lenke til kommentar
Åssen resetter jeg CMOS?

Har forklart det ovenfor, men kan jo ta det litt grundigere.

Noen hovedkort har en knapp man kan trykke inn for å resette CMOS, har ikke ditt det skal det finnes en liten jumper som man må resette med, da gjør du som følger :

• Slå av PC'en!
  • Se i manualen til hovedkortet hvor jumeren befinner seg. (Består gjerne av 3 pinner med en liten klemme over 2 av pinnene.)
  • Sett den lille klemmen over den miderste pinnen + den som ikke har klemmen over seg fra før, flytt så klemmen tilbake.
  • CMOS skal nå være resatt - Slå på PC'en igjen.

"tog du han?"

Siste muligheten er å ta av det lille runde batteriet (på størrelse med et kronestykke, kanskje litt mindre) som er på hovedkortet i noen minutter for så og sette det inn igjen, men denne metoden vet jeg ikke om fungerer like bra på alle hovedkort.

EDIT : Nærmere beskrivelse av batteriet :)

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

hmmmmm dette skjedde med meg også, selv om dette var et Asus kort..

da var det sånn at når jeg skreiv, så kom det ikke opp noe på skjermen, men etter at jeg trykket enter, så bootet pc'n... kan være at du må aktivere numlock... hadde problemet med og finne ut de tjeg :p sett på numlock, skriv passord, trykk enter, og se om den booter. :)

:thumbup:

Lenke til kommentar
hmmmmm dette skjedde med meg også, selv om dette var et Asus kort..

da var det sånn at når jeg skreiv, så kom det ikke opp noe på skjermen, men etter at jeg trykket enter, så bootet pc'n... kan være at du må aktivere numlock... hadde problemet med og finne ut de tjeg :p sett på numlock, skriv passord, trykk enter, og se om den booter. :)

:thumbup:

Prøver å skru på numlock men tastaturet får vist ikke strøm uten at pcen er på.

Har trykket enter hver gang :no:

Lenke til kommentar

Det står i manualen:

"This header uses a jumper cap to clear the CMOS memory.

* Pin 1-2 shorted (default): Normal Operation

* Pin 2-3 shorted: Clear CMOS memory.

Etter som jeg ikke er så flink i engelsk..Hva skal jeg gjøre? :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...