zyrex Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 en kamerat av meg skal hellakkere sin egen bil, til opprinnelig farge.. Han har ikke noen erfaring med det, så vi kunne trengt noen tips og hint om hvordan man skal gå fram.. Noen som har vært borti det før? Vi vet vi trenger å maskere litt her og der Lenke til kommentar
Xzan Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Få noen som kan det til og gjøre det. Mitt tips Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Dere må demontere hele bilen til dere kommer til metalllaget (ja motor og inventar må ut.) Slipe ned, event. sparkle, grunne og male. Bruk skikkelig trykkluft sprøyte og ikke noe Biltema jalla sprøyte.. Hvis du skal sette bort lakkeringen til profesjonelle vil det bli dyrt he he, men bra. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Det er det liksom, det blir så dyrt skal man sette det bort Og han er jo en fattig student.. Det er en Citroen BX... Han skal lakkere i samme farge, og bryr seg ikke om at motorrommet ikke får samme nyanse, og det lille du ser inni bilen.. hvordan foregår sparkling, grunning? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 vel, det er ikke noe poeng å lakkere de som ikke er synelige.. bare å maskere de stedene det ikke skal være lakk, matte ned bilen, kjøp elakksprøyte, partytelt, grunning & lakk.. sett i gang. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 hehe.. Partytelt, ja Joda, takk skal dere ha, blir sikkert en farge på den bilen etterhvert.. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ikke spray på for masse i ett. Ta heller mange tynne lag. Da får du ikke fæle rennemerker Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Dra til en malesjappe, kjøp en farge som likner i bengalakk og bruk rulle Tynn ut bengallakken med whitespirt og spør malegubben om riktige ruller. Kjøp sparkel, matt lakken der du skal sparkle, sparkle over bulken, slip med slipekloss til det er omtrent flatt. tape alle lister/vinduer og andre ting du ikke vil male og sett i gang med rulla. Ta et par strøk så blir den som ny :!: Vi gjordet dette på mange biler for en del år siden og det ble fatisk ikke galt i forhold til kostnadene. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Blir nok skikkelig lakk og kompressor og sprøyte Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Da har dere en H....... Jobb foran dere, men ønser dere lykke til Skal det bli strøkent eller i nærheten av godt nok må dere nok kontakte en som har litt peiling... Dere kan jo slipe og sparke bilen selv og få en anne til å sprøyte den? Da kan han sikkert gjøre det billig og dere sparer dere for ergelsen når bilen har tørket/rent ferdig Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Bruk vannutskiller på kompressoren. Kondens i trykkluften er "fy-fy" i lakk-sammenheng. Ha en høy temperatur hvor du skal lakkere. Temperaturen er ikke høy nok før du svetter. Pass på at det ikke er for mye støv og dritt der du skal lakkere. Lakker alt i ett. Ikke lakk halvparten av bilen, stopp, for så å lakke resten. Lykke til, og husk å rense utstyret godt etterpå Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Overasket over at det er ingen som har nevnt det enda... Hm For guds skyld, bruk vernemaske med egnet filter! Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Overasket over at det er ingen som har nevnt det enda... Hm For guds skyld, bruk vernemaske med egnet filter! Hvorfor det? Ingen ting har like høy skryte-faktor som custom-lakkerte lunger! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Også gullfiskhukkomelse av løsemidlene... Det vet jeg nok om for å si det sånn, så har begynt å bruke maske nå, selv om jeg burde ha begynt for lenge siden... Er ikke mye kult når du sitter å prater med noen å glemmer hva du skulle si eller hva dere prata om... Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Er ikke mye kult når du sitter å prater med noen å glemmer hva du skulle si eller hva dere prata om... Det klarer jeg fint uten å være løsemiddelskadet... Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Er ikke mye kult når du sitter å prater med noen å glemmer hva du skulle si eller hva dere prata om... Det klarer jeg fint uten å være løsemiddelskadet... Da er vi 2. Det er jo ganske naturlig og dra på seg maske når du sprayer så du nesten ikke får puste. Ja, bruk tynne lag, vær nøye. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Gå over hele biler nøye etter småbulker... Så et par små etter at jeg hadde lakka bilen min forrige uke Kjipt, men sant.. Er relativt fort gjort og sparkle de opp Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) det jeg tenkte når jeg skallakke bilen er å gjøre flg. Partytelt med litt plas rundt bilen, og så man kommer til taket. Også hive inn noen ovner. Så begynner prosessen da: Aller først: fjerne rust. Deretter så vil jeg nok stå ute,matte ned bilen med slipemaskin i 2 omganger, først med litt grovt slipepapir (90 eller noe), så etter det så vil jeg slipe med noe veldig fint, feks 500. Bilen maskeres. Etter dette, så får jeg opp teltet, varmen osv. Hiver bilen inn der, begynner først å legge på ett eller 2 lag med grunning, så lakke 4-5 strøk med lakk ( tynne strøk ) Lar det gjerne stå å tørke en dag++ mellom hvert strøk. Bilen er ferdig lakkert, og bilen skal få lov til å tørke og herde skikkelig, bilen skal stå i teltet 1 uke, etter den ene uka er gått, så skal bilen vokses / poleres. Så er det bare tut og kjør emd ny farve.. Trur dette bør funke. Endret 26. juli 2005 av pc^2004 Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) Ta alle bulker osv sparkel de opp. Puss sparkel ned med 80-120-150. Fjern rust med en "robust " som jeg kaller det, Når det kommer til grunninga husk å bruke syregrunning der det er bart stål vis ikke kommer rusta om et par uker igjen. Etter du har hat på syregrunninga over bart stål. spray på litt flat struktur for å få det hard. Spesielt på dørkarmmer osv på grunn at den er sterkere for steinsprut. Grunn bare der det trengs å grunnes. Ellers går utrolig mye penger. Når det kommer til lakken, er det viktig å se forskjell om du skal spraye bilen i "tett" eller i "bc" Tett farge er en lakk der du blander herder å tynner i ett, som regel 2:1:1. BC (Base Coat) farge, blader du bare tynner oppi 1:1. grunnen at du ikke behøver herder i BC fargen er at det er mere tørrstoffer (løsemiddel) i den. + at på BC farge må du ha Klarlakk oppå, det er der du blader herder å tynner i. 3:1:1. 3 strøkk lakk. 15 min mellom hvert lag. Samme med klarlakken, der kan du oxo bare spraye 2 lag. Jeg vil anbefale dere gå til en foretning som selger lakk å få litt bakgrunn om det, samt bladeforhold, vernerutstyr osv osv. Kunne skrevet en mer utfyldende svar til dere men, jeg orker rett å slett ikke nå. Endret 26. juli 2005 av xanth0s Lenke til kommentar
Shining Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg har lakkert 3 biler (på hobby-base), alle med metallic lakk, og er langt fra noen ekspert, bare noen tips fra feil jeg har gjort.. Trenger ikke grunning, den beste grunningen er matt lakk (Ihvertfall hvis du skal lakkere samme farge), puss med 500 papir. Pluss at hvis du har mørk farge på bilen, vil steinsprut bli veldig synlig hvis grunningen er hvit.. LYS! Masse lys! Veldig viktig for å se hvor mye lakk du trenger å påføre, også viktig for å få et jevnt lag. Du skal ha så mye lakk at det nesten renner, dette er for å få reflekteringa til lakken til å se "speil-aktig" ut. Det er på siden av bilen som er vanskelig, her er det veldig fort gjort å få renne-meker. Hvis du får dette er eneste mulighet å vente til bilen er tørr, pusse ned og lakkere alt på nytt. IKKE prøv å fjerne rennemerkene mens du lakkerer, dette blir J... stygt. Pass på hvis det er "kanter" på sidene av bilen, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. I hvertfall, hvis sidene på bilen har noen former som ikke følger den opprinnelige fassongen, og stikker event. litt ut, må du være forsiktig med å lakkere for mye der. Det vil lagre seg mye lakk på disse "kantene" og vil fort renne.. VIKTIG: Hvis du skal evnt. sparkle noen steder, så ville jeg lagt noen lag med lakk over sparklingen FØR du lakkerer hele bilen. Skal snart lakkere min mercedes 230e i diamant svart metallic Gleder meg! Beklager min dårlige forklaring evne, hehe.. Men husk MASSE lys Og lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå