SSM Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg lurer på om folk her har gode erfaringer med noen backupsystemer? Jeg har et lite perl script kombinert med rsync som virker passe tilfredsstillende. Noen kommentarer? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Backup? =) Ingen av de systemene jeg drifter er så kritiske, eller vanskelige å reinstallere på flekken at jeg har giddet å bry meg om backup enda. Menneh det scriptet ditt.. virket veldig bra, er godt planlagt og med gjennomført koding.. ,) -Dante Lenke til kommentar
Booth Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hva skal det taes backup av, hvor lenge skal den oppbevares, skal den oppbevares en annen plass en maskinen, hvor mye er det snakk om? Lenke til kommentar
SSM Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Det er snakk om ganske mye data som skal tas backup av. Rundt 20 - 30 gbyte. Tenkte på en løsning som har dagens backup, pluss en for hver måned som den lagrer permanent. Å oppbevare dataen på samme maskinen er lite smart i tilfelle angrep eller ødelagte disker. Vi har tenkt på tape, zip, eksterne backup PC'er o.l. Det jeg da lurte på er om det finnes noen gode 'out of the box' løsninger på dette? Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Det spørs egentlig helt hvor mye penger du har tenkt å legge i dette her. - DLT taper ( dyrt, men sikkert) - andre pc'er (forholdsvis sikkert, og billig) .. men, jeg kan _aldri_ tenke meg at dere har 20 GB med livsviktige data.. Klart det er kjipt å miste alle data'ene sine, men det aller meste kan skaffes på nytt. Noen regler er: - IKE ta backup av ting som kan lastes ned fra nettet... - TA backup av ting du har laget selv, under linux/unix blir dette som oftest hjemmekatalogen din (og andres) - IKKE ta backup av hele filsystemet, det er bare bortkastet arbeid, og blir masse rot. - TA backup av konfigurasjonsfiler, (/etc) Noen "fiks ferdige" løsninger tviler jeg derimot på at du finner.. Det som ligger f.eks. på freshmeat, er så spesialisert for den brukeren som har laget det, at det blir nesten umulig å bruke for andre. forøvrig, afio er din venn. /christian Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Her var det mye rart ja. Når du begynner å få såpass med data at backup er nødvendig. (Er nødvendig uansett) Så går du selvfølgelig for en ordentlig løsning. På de siste jobbene jeg har hatt kjøres det kun Tandberg SLR og DLT stramere med Arcserve eller BackupExec. Har fikset meg en hjemme selv SLR80 som er relativt rask og lett og styre med BackupExec. Klart det koster litt kroner,men uansett det er jo en investering. Vanligste backuprutinen er full backup hver dag, pluss månedsbackup. Du kan jo såklart kjøre incremental, men det er et ***** prosjekt å holde styr på tapene. (Kjøres jo flere sett, rot i safen, feil på taper osv.) Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Ps! Det er ikke altid at dataen som lagres er kritisk. Det som det er snakk om er at dataene skal være tilgjengelige for kunder, evt ansatte om ting går galt. Hjemmeområder, exc mailboxer, regnskapsprog osv. Og det skal kunne gå å fikse det på en rask og grei måte. Lenke til kommentar
greigster Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Suse Linux sliter ennå med driverne til DDS-tape (de har ikke noe 'no-return'-driver og dermed blir tapene overskrevet ved hver incr.backup.. jeg har nå satt det til å backe opp til cd v.h.a cdrecord, men foreløpig har jeg problemer med å få incrementals med (slik det er nå så brennes hele backup-området ut på cd'en, -fyller dermed opp cd'en på en dag.. -i motsetning til DDS-tapene som holder en uke..) Jeg fant en link til en site m/perl-progs som fixa incr.backups, og vil laste ned det (http://freshmeat.net/projects/backburner/?topic_id=137) men lurte på om det var andre alternativer?.. Vi har mast og mast på SUSE for å få dem til å fixe driveren, -uten hell.. mvh Tgreig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå