Gå til innhold

Turbo settings...

Anbefalte innlegg

På mitt EPoX 8K3A+ har jeg mange innstillinger i bios. Spørsmålet mitt er; tjener jeg mye på å kjøre rammen på turbo settings? Nå kjører jeg på normal. Skrur jeg opp på turbo kommer det hyppige blåskjermer og jeg må klokke ned... turbo krever vel også mer spenning på rammen!?

Altså; hva anbefaler dere? Klokke så høyt jeg klarer med turbo settings, eller klokke så høyt jeg klarer med normal e.l. settings? Hva kjører dere? Turbo, normal eller annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå sisoft sandra, 3dmark osv. kommer inn i bildet. Det kan godt hende at systemet er endel raskere dersom den kjøres på turbo sammenligent med Normal innstillingen, selv om det må klokkes noe ned.

Jeg kjører mitt minne (Samsung PC2700 som du vet) på 166MHz, 2,2,2 og CPU fast command. På et KR7A hovedkort. Dette gir best resultater på mitt system. Jeg kan klokke FSB bussen enda høyere, men på grunn av de høye PCI hastighetene velger jeg å bruke 166MHz FSB til daglig (41.5MHz PCI hastighet).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 01:28, byggeren skrev:

[...] høye PCI hastighetene velger jeg å bruke 166MHz FSB til daglig (41.5MHz PCI hastighet).

Og skjermkortet og lydkortet ditt er i live ennå?

Kjører du virkelig med så høy PCI hastighet, da lever ikke komponentene dine lenge! 166Mhz FSB vil gi 33 Mhz PCI. Det fordi 166Mhz og en divider på 5 blir 33.2 Mhz...

Hadde 44Mhz på PCI en gang selv, og da funka IKKE skjermkortet spesielt bra, driverne funka ikke og det var mye rart på skjermen, dotter og "artifacts".

[ Denne Melding var redigert av: neonX på 2002-08-02 09:57 ]

Lenke til kommentar

Memory Bandwidth Benchmark - SiSoftware Sandra:

AMD T-bird 1400@1411MHz 166x8,5 normal settings

Int: 2253 MB/s

Float: 2133 MB/s

AMD T-bird 1400@1411MHz 166x8,5 turbo settings

Int: 2228

Float: 2130

Hmm.. dette ser merkelig ut. Faktisk gir normal settings bedre resultater. Kan dette stemme? I så fall vet jeg i hvert fall hvilke innstillinger jeg skal bruke! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-02 09:55, neonX skrev:

Quote:

Den 2002-07-31 01:28, byggeren skrev:

[...] høye PCI hastighetene velger jeg å bruke 166MHz FSB til daglig (41.5MHz PCI hastighet).

Og skjermkortet og lydkortet ditt er i live ennå?

Jada fungerer utmerket

Quote:

Kjører du virkelig med så høy PCI hastighet, da lever ikke komponentene dine lenge!

Kan umulig stemme, jeg har da kjørt PCI bussen på over 40MHz helt siden celeron 333MHz (Klokket til 83MHz FSB på et BH6 hovedkort), og aldri røket noen komponenter av denne grunn. Det gjelder selvfølgelig å kjøpe komponenter som tåler dette.

Quote:

166Mhz FSB vil gi 33 Mhz PCI. Det fordi 166Mhz og en divider på 5 blir 33.2 Mhz...

Det forutsetter at hovekortet har støtte for 1/5 divider, og det har ingen hovedkort basert på KT266A brikkesettet fra VIA. Jeg kjører med KR7A hovedkortet, og det har ikke mer enn 1/4 PCI divider. Derfor kjører jeg altså på 41.5MHz PCI hastighet. Og det har jeg gjort siden i fjor høst på dette hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...