Gå til innhold

StudentPC - Begynner på NTNU - max 15k

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg begynner som student på siv. ing Elektroinikkstudiet på NTNU til høsten, og har kommet til den konklusjon at den stasjonære PC'n min blir litt i tyngste laget å ha i sekken, selv med alu kabinett.

Så derfor ser jeg etter bærbar PC. I håp om at denne skal bli noe lettere å håndtere, og dra fram og tilbake. Og grunnen til at jeg skriver her er at jeg har tynn peiling på hva som er bra i den bærbare verden. Så her er listen over ting jeg ønsker, så håper jeg noen er så snill å kommme med anbefalinger til meg.

Pris: Budsjett topp rund 15.000

Skjerm:WSXGA+ eller WUXGA kansje??men vil helt ikke under det som på stasjonær vil tilsvare 1280x1024 mene r åpen for forslag.

Skjermkort: Go 6600 ??

Harddisk: plass til litt mp3, WinXP, kansje noen spill. 60GB??

Optisk drev: DVD-RW (helst med både + og -)

CPU: Null anelse. Noe helt greit liksom. øverst blandt mainstream CPU'ene?

Minne: Min 512... Helst 1024 (en/to kanal??)

Utseende: Noe som ser bra ut. Ikke jalla. Liker Mac stil!

Batterilevetid: Må holde en dag på skolen liksom.

Nettverk: må ha trådløst og 100mbps vanlig. Minst.

Bluetooth: kult å ha men ingen MÅ HA ting.

USB/FW: Jepp.. må ha noen USB 2.0 og Firewire porter

Utganger: S-VHS, VGA, lyd (phono og jack)

Kortplasser: neppe bruk for dem foreløpig, har aldri sett et slikt kort før faktisk.

Bruksområder: Student ting.. Surfing på nettet, musikk, skolegreier, programering, greit å kunne spille litt av og til.

Så... er dette mulig å sette sammen?

Så litt på en Inspiron 9300. er denne å anbefale? med et oppsett som passer kravene og ikke er helt dass? Noen andre anbefalinger?

Kansje noen "selvbygg" på netshop, komplett eller`?

Edit 1:

Lekte meg litt med Netshop sitt 154WS-TV opsett og kom under 15 000 med en 1.86 CPU, 2x512 kingston-minne og 60gb 7200 rpm disk. Er dette en grei PC med grei ytelse/pris/batterilevetid?

Edit 2:

Glemte at den burde klare litt spilling når forelesingene blir kjedelige :whistle::roll: men ikke et bruksområde som jeg legger vekt på. Spiller veldig lite, og om jeg skal spille så funker den jeg sitte ved nå temmelig godt.

Edit 3: Nå er det midt på natta og jeg har konkludert med at jeg er helt n00b på Laptop området... Så hjelp setter jeg stor pris på. Ikke for dyrt, men grei ytelse i forhold til pris. Mellom 10 og 15 tusen (helst 10, toppen 15). Lett å få med seg.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket om det er noen tilbud på bærbare gjennom skolen? Mener at de har hatt det tidligere... Ellers vil jeg gratulere deg med valg av linje, og råder deg til å være sosial i linjeforeningen Omega, hvor du blant annet kan glede deg til mange fine togturer med eget tog, Ohma Electra!

Lenke til kommentar

Altså hva skal du ha den til?

Du har ikke mye bruk for den til skole, annet enn at det kan være kjekt når du jobber med øvinger i fellesområder (slipper du å stikke på datasal for å skrive ut, sjekke mail etc)

For å bruke den som tidsfordriv under kjedelige forelesninger bør du vel ha en VEEEEELDIG liten og nett en..., slik at du ikke plager de andre studentene med støy + plasskrevende etc...

Forresten kan du jo bare la være å møte på den kjedelige forelesningen da..

Lenke til kommentar

Ispiron er uten tvil en utrolig bra maskin, men så spøprs det også om den passer til dine behov som en studentmaskin ettersom den er litt tung.

I tillegg ligger vel prisen på toppen av din grense.

Siden du ikke skal spille så mye ville jeg heller ha satset på en lettere og billigere maskin.

Lenke til kommentar

Noen som har noen forslag da?

Netshop sin 1557GLS med slikt oppsett?

1 stk. Country kit for AOpen barebone bærbar PC

1 stk. AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS

1 stk. Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan"

1 stk. Kingston 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM

1 stk. Seagate Momentus 60GB 5400RPM 8MB IDE ATA/100 2,5" 9,5mm ST960822A

1 stk. AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC

1 stk. Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs (På lager 12)

Uten OS er pris 10 652kr...

Er denne grei eller? Hvor stor "Stasjonær" ytelse kan man sammenligne den med?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Årets studenttilbud for NTNU-studenter: http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/

Jeg har fjorårets maskin, Toshiba Tecra A2, som har fungert helt utmerket; lite støy og ingen feil. Men det er utelukkende en kontormaskin, for den har hverken SPDIF ut, s-video ut eller noe i den duren.

Jeg vil anbefale deg en maskin med 12" skjerm, mye mer praktisk - spesielt når man skal sykle til skolen.

Ellers vil jeg ønske deg velkommen til NTNU (og spesielt elektronikk :thumbup: ), og lykke til. Husk, det er UKA i høst.

mvh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...