Gå til innhold

Hva er egentlig Symbian OS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for bra artikkel, men siden historikken først er belyst kunne du vel ha tatt med at Psion var et selskap som drev med håndholdte PC'er (jeg har selv en Series 5 fra hine hårde dager) og det er OS'et til Psion som lå i bunn ved utviklingen av Symbian? Eller er det jeg som tar HELT feil?

Dette ville etter min mening gi et enda dypere tilbakeblikk og en forståelse av at det er velprøvet teknologi som ligger bak Symbian.

Ellers har jeg selv en over to år gammel Nokia 3650 med Symbian (en genial telefon da den kom - og fortsatt har den "alt" dagens symbiantelefoner har).

Men bruker nok mest min Qtek 2020i med PocketPC 2003 SE Phone Edition. Dette er jo et enda mye mer avansert og (for den vanlige bruker) mer tungvint OS. Men, som med så mye annet så gir det også mye mer i retur når det benyttes slik det er tenkt.

Mvh. TrondKK

Lenke til kommentar

Heisann

Det stemmer at Symbian OS bygger videre på gode, gamle EPOC. Hadde selv en Psion 5MX i sin tid, og var storfornøyd med både ytelse og grensesnitt på den lille krabaten. Men nå har det nok skjedd en del underliggende endringer siden de tider.

Lenke til kommentar

God artikkel!

Har selv ingen interresse eller bruk for Smart mobiler pr idag, men dette kan jo endre seg med tiden?

Føler vel at symbian er litt nerdete (?) og litt tregt. og brukerne virker fanatisk opphengt i symbian og dens fordeler...

Når dere oppsumerte fordelene, så må jeg si at flere at de punktene kan også jeg med min mobil idag (K750) som mulittasking, bruke mobilen som fjernkontroll om enn kanskje ikke i like stor grad?

Men det var lærerikt!

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må bare påpeke en morsom, men dessverre utbredt feil:

"På samme måte som en datamaskin, har nemlig alle mobiltelefoner et slikt operativsystem som ligger i bunn og styrer de mest basiske funksjonene."

Basiske funksjoner? Hva med de sure? Og hvordan i all verden har man fått testen pH-verdien på dem?

OK, i klartekst: "Basisk" betyr noe helt annet enn "Basic". "Basic" = Grunnleggende.

"Basisk" = noe som har over 7 i pH.

Oppfordrer alle tekno-freaks til å tenke seg om en ekstra gang når har tenkt å bruke engelske ord på norsk.

Lenke til kommentar

Litt usikker på akkurat hva du mener, men det er jo lov å skrive så mye feil man vil. Den korrekte norske skrivemåten vil imidlertid være "...grunnleggende funksjonene."

Fra UiOs ordbok:

Basisk

Det blir fort feil hvis man bruker engelske ord som ligner på norske i stavemåte, men er helt annerledes i betydning.

Et annet eksempel: "He will arrive, eventually", betyr noe helt annet enn "Han vil komme, eventuelt".

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Opprett ny...