janken Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Hei Som jeg har nemt tidligere så jobber maskinen min ofte og lenge i et spesielt lydmønster. Jeg vil ikke at den skal jobbe i tide og utide. Her er listen med programmer når jeg tryker controll-alt-delete. Er det noen av desse som er farlige???? (win98) Explorer Zonealarm Findfast Directcd Loadqm Msmsgs Findfast Osa Wmencagt Em_exec Stimon Vptezbp Aptezbp Systray Cwd Tidsmon Qttask Listen er fra da maskinen jobber og jeg ikke bruker maskinen til noe som helst. Lenke til kommentar
tusul Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 det kan jeg alderig tro at det kan være noe farlig å trykke controll-alt-delete Lenke til kommentar
ponke Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Findfast kan være mistenkelig, ellers bør du også se på cpu bruk, iblant kan visse programmer henge seg i en stund og brukke opp til 100% (av) CPU. Og at programmer går igjen 2 og flere ganger er heller ikke et bra tegn. Det forteller at programmet har 2 instanter som "kjører og krangler om å gjøre sine saker". Prøv å søke etter filene på harddisken, om de ligger i f. eks windows mappen og VET at de ikke skal være der, så skulle ihvertfall jeg slettet de... Men da må du kjenne windows godt, så du ikke sletter noe viktig. Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Du kan ha fått et eller annet virus, prøv å scan alle diskene dine med en oppdatert virus-scanner Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Findfast er et program som medfølger MS-Office. Det indekserer (katalogiserer) filene på harddisken(e) din(e) slik at det skal gå raskere å søke og finne filer, særlig hvis du ssøker etter filer som skal inneholde en bestemt tekst. Dette programmet kjører til faste intervaller i bakgrunnen og medfører en del lyd fra harddisken (lese-/skrivehodet beveges mye), særlig hvis den er mye fragmentert. Du kan deaktivere indekseringen eller justere tidsintervallet under Finfast i kontrollpanel. Om noen av de andre programmene er farlige kan jeg ikke si deg med sikkerhet, men det er lite trolig. MVH TheLoco Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Ved nærmere gjennomsyn ser jeg at findfast står oppført to ganger. Hvis det kjøres to utgaver av programmet i bakrunnen kan jeg forstå at det rakler litt vel ofte og mye. MVH TheLoco Lenke til kommentar
j_j Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Pluss at ikke alle prosesser duker opp i listen . jj Quote: Den 2002-07-31 01:15, kjello2 skrev:Findfast kan være mistenkelig, ellers bør du også se på cpu bruk, iblant kan visse programmer henge seg i en stund og brukke opp til 100% (av) CPU.Og at programmer går igjen 2 og flere ganger er heller ikke et bra tegn. Det forteller at programmet har 2 instanter som "kjører og krangler om å gjøre sine saker".Prøv å søke etter filene på harddisken, om de ligger i f. eks windows mappen og VET at de ikke skal være der, så skulle ihvertfall jeg slettet de... Men da må du kjenne windows godt, så du ikke sletter noe viktig. Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg kjenner igjen noen av disse. Noe er fra Microsoft Internet Explorer og Office. Explorer - Styrer Windows. Zonealarm - Brannmur. Findfast - fra Office. Som navnet sier, er det et program som skal finne filer raskt og enkelt. Fungerer ikke tilfredsstillende etter min mening. Kan fjeres fra oppstarten. Directcd - følger med Easy CD-Creator eller Win On CD. den "overvåker" brenneren. Kan brukes til å formatere RW-CD'er slik at den kan brukes som diskett. Kjekt å ha. Loadqm - har noe med IE å gjøre. vet ikke hva det gjør. Msmsgs - MSN Messenger... Findfast - vel to ganer er litt i meste laget :smile: Osa - Office Start Up. ligger i "oppstart"-katalogen på start-menyen. Wmencagt ? Em_exec ? Stimon ? Vptezbp ? Aptezbp ? Systray - styrer ikonene borte med klokka. er det start-linja den kalles? huske aldri det navnet. Cwd - vet ikke, men tror det har noe med IE å gjøre(Connection Wizzard?). Tidsmon - driver til IDSN-kort (Tele's?). Qttask ? Lenke til kommentar
ols Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 maskinen din vil virke utmerket om du fjerner ALT bortsett fra "explorer". så det er fritt frem å eksperimentere. (merk elementet og velg "avslutt oppgave") selv har jeg kjørt lenge med bare explorer på lista... det du ikke vil ha gående i bakgrunnen (antagelig mesteparten) kan du hindre i å starte ved å kjøre msconfig under "kjør" ,og fjerne kryssene under "selektiv oppstart". det er ufarlig, men fjern bare det du vet hva er. endel av programmene spiser ressurser og gjør som nevnt ovenfor liten nytte. er det noen av programmene på lista du vil vite hva har for oppgave, så spør på "google groups". det er mange som har spurt de samme spørsmål. for eksempel: skriv "loadqm", så får du vite at det er et program som går og sladrer om deg til Microsoft... (sikkert HELT unødvendig). programmene du fjerner fra oppstart kan du starte manuelt om du trenger dem (direct cd og lignende). avslutt flest mulig når du skal skal installere programmer. det finnes forresten et lite prog "enditall" som gjør dette for deg med et klikk. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Kan hjelpe deg ytterligere med disse to: Em_exec - Du har tydeligvis mus fra Logitech, dette er programmet som styrer dine egen-definerte knapper. Stimon - StillImageMonitor. Du har tydeligvis scanner eller digitalt kamera. Windows overvåker inngangene til disse, slik at riktige programmer automatisk startes når du vil bruke dem. Ingen av disse bør fjernes, da du vil fjerne praktisk (men ikke nødvendig) funksjonalitet ved pcen din. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 På min gamle win-98 maskin er det bare 3 programmer som kjører når jeg er i windows uten noe oppe. explorer systray driverpg Det duger for den, og den fungerer rimelig kjappt til å være en pII 400mhz, tar oppstart og det meste annet raskere enn de fleste pIII'er jeg har sett :smile: Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Det er ikke særlig lurt å fjerne ALT da! Noen programmer har man jo installert nettop fordi de skal kjøre i bakgrunnen, f.eks Zonealarm og antivirusprogrammer. Prøv heller å identifisere programmene ved å søke etter filene på maskinen din og se hvilke program de hører til. Hvis de ligger i windowsmappa kan du høyreklikke filen og se på egenskaper, der står det gjerne et firmanavn som kan gi en pekepinn. MVH TheLoco Lenke til kommentar
ols Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 nei steng alt!... sier nå jeg. ta tilbake kontrollen! la ikke disse frekke firmaene bestemme over din maskin og hva som skal ligge fremme. virus? tja, hva med å kjøre en virus-scan manuelt en gang i blandt. eller kanskje en online virus-scan (slik som jeg gjør). hvem er det som vil ha alt dette sløvende anti-virus søppelet på maskinen! og disse firewall greiene er det bare å glemme. det er ingen som sitter og forsøker å komme inn på din maskin. i hvertfall ikke hvis de ikke evner å komme forbi det tullet. jeg blir nedringt av bekjente med nye og kraftfulle maskiner som ikke kan spille en DVD uten at det hakkker, som ikke kan utføre simple oppgaver som disk-scanning og defragmentering, som ikke får installert programmer uten bisarre feilmeldinger og konflikter. jeg har lagt inn en beskjed i telefonsvareren min: jeg er ikke hjemme, men det er bare å stenge alt i bakgrunnen. ofte lurer jeg også på endel av det som følger med windows. taskmonitor? (har kuttet det ut for lenge siden). oppgaveplanlegger? infrarød komunikasjon? hvor mange er det som bruker disse tingene. systray? skal jeg stille lydvolumet eller åpne for PCMCIA egenskaper, gidder jeg vel ikke å sitte å pirke med musa nede på disse knøttsmå figurene, men foretrekker mye heller å gå via skikkelige ikoner på desktoppen. har kjørt et par år nå med denne listen: explorer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: Den 2002-07-31 01:04, janken skrev:Jeg vil ikke at den skal jobbe i tide og utide. Det kaller jeg virkelig å vise omsorg for PCen sin! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå