Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele hastighet?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe en trådløs router for å kunne dele internett. Den ene maskinen skal stå i lan den andre i wan. Begge maskiner har win xp. Tilkoblingen er 1024/128 adsl. Men her kommer problemet; jeg vil dele ned og opp hastigheten nøyaktig to. Slik at hver maskin får 512/64 i hastighet. Og hastigheten skal være slik uansett om den ene sitter å laster ned filer mens den andre bare sitter å surfer normalt på nettet. Er det noen trådløse routere som har innbygget styring for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan sette opp en maskin med ClarkConnect. Det er en linux basert gateway hvor du kan gjøre det meste, og i ditt tilfelle dele opp båndbredden til hver enkelt IP. Det er ment for å konfigureres via webkonsoll over nettverket, altså konfigurere som en vanlig router med web interface.

ClarkConnect Home er gratis og kan lastes ned HER

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Netlimiter på begge maskinene er nok det letteste alternativet. Du har programvare som kan gjøre det også, som nevnt over. Clarkconnect er kanskje det letteste, men personlig liker jeg FreeBSD. I FreeBSD kan du bruke dummynet og begrense hastighetene, men som sagt så er nok Clarkconnect lettere.

Lenke til kommentar

Trur det finnes et program som heter Bandwidth controller også, Som skal kjøres i windows, ligger i samme gate som netlimiter, bare noe mer avansert.

Netlimiter er nok absolutt det letteste alternativet.

Forresten, Netlimiter 2,0 er fortsatt i beta fasen og jeg liker det ikke noe særlig. For en dønn stabil netlimiter versjon, last ned netlimiter 1.30 bruker det daglig og er forsåvidt mer fornøyd med det enn den nye versjonen. ikke masse tull, bare å stille inn limit.

Lenke til kommentar
du kan sette opp en maskin med ClarkConnect. Det er en linux basert gateway hvor du kan gjøre det meste, og i ditt tilfelle dele opp båndbredden til hver enkelt IP. Det er ment for å konfigureres via webkonsoll over nettverket, altså konfigurere som en vanlig router med web interface.

Finnes det noe Windows-basert opplegg i samme gate?

Lenke til kommentar

Enkleste er nok Netlimiter som er blitt foreslått her ja. Ellers må du enten ha en unødvendig dyr ruter, eller en maskin som tar seg av rutingen.

Så lenge du stoler på den du deler med, så er det ikke noe problem. Enkel og effektiv løsning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Finnes det noe Windows-basert opplegg i samme gate?

Som jeg sa i en tidligere post trur jeg det er noe som heter bandwidth controller, men det er altså ikke et eget OS og bare til å kontrollere båndbredden.

Veit ikke om Windows 2000 server og/eller windows 2003 server har gateway innebygd men ClarkConnect er på ingen måte veldig avansert å vanskelig og lære seg. Du trenger kun installere det, kjøre det å koble til via webinterface på din egen pc ved å skrive Feks: https://10.0.0.5:81 i browser, fylle inn brukernavn/pass og konfigurere.

Det finnes flere slike løsninger som Smoothwall, SME-Server også kalt E-Smith(fant ikke link i farten, google it) og IPcop (så ut som hjemmesida var nede men den er ihvertfall www.ipcop.org)

Jeg veit ikke om de nevnte har innebygget ratelimiter, men finnes muligens en plugin.

BKB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...