Shaper Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Jeg ville ialelfall gått for ei SHDSL linje fremfor ei ADSL linje.. Ville valgt 1 eller 2mbiten fra DC.. Endret 21. juli 2005 av Shaper Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 :!: Jajo, men nå kan linjen ikke levere ADSL - men SHDSL ser det ut som går ok. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 :!: Jajo, men nå kan linjen ikke levere ADSL - men SHDSL ser det ut som går ok. Hvis du vil ha ADSL så kan du prøve og få den manuellt sjekket av Telenor Networks sin planleggingsavdeling, kapaks er ikke gud, ei heller er den feilfri. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg er forøvrig litt bekymret for at TN har noen form for "karantene" på kobberet. Mener å ha lest noe om dette for noen mnd/år tilbake. Linja ble lagt inn for knappe tre uker siden, så TN blir vell ikke så glad om jeg sier opp linja... Noen som vet om det faktisk er sånn (fortsatt)? Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 :!: Jajo, men nå kan linjen ikke levere ADSL - men SHDSL ser det ut som går ok. Hvis du vil ha ADSL så kan du prøve og få den manuellt sjekket av Telenor Networks sin planleggingsavdeling, kapaks er ikke gud, ei heller er den feilfri. Ja - egentlig ville jeg foretrukket ADSL. Fordi det er litt billigeree. Men går ikke det, så er SHDSL helt ok, og har fordelen med rask UL. Du vet ikke tilfeldigvis bestee fremgangsmåte på hvordan går man frem for å få det manuelt sjekket TNetworks, AGVG? Lenke til kommentar
Tman Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Angående tråddiameter på linjen min. Kapaks sier dette for digital ethernet: Total linjelengde inkludert inntak: 4773 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Linjestatus: Ledig linje Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere Fabrikat på utstyr: Ukjent For SHDSL: 21) Det angitte produktet kan ikke bestilles fordi linjelengden er for lang. Grunn: SHDSL kan ikke bestilles fordi lengden på forespurt linje er for lang. Merknader: Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 4673 meter Total linjelengde inkludert inntak: 4773 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Linjestatus: Ledig linje Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere Fabrikat på utstyr: ALCAUD Lenke til kommentar
Rim Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Uh? Du kan få ADSL men ikke SHDSL fordi linja er for lang? Det har kanskje med hastighetene Telenor tilbyr da... Lenke til kommentar
linthoo Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 tror telenor nekter å legge adsl hos oss om det er mer enn 3000m Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Telenor leverer ADSL 384/128 opp til 5,5 km på 0,6mm kobberlinjer. SHDSL leveres av Telenor opptil 4,1km 640/640 på 0,6mm kobberlinjer. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Har forøvrig fått nei av Catch og Nextgentel idag... Sentralen var ikke bygget ut av de (stemmer nok det, TN samt Loqal (lokalt selskap) er de som har bygget ut her jeg bor... Får positiv linjetilbakemeldinger fra begge - men det gjelder kanskje kun ADSL. Da fremselger de vel TN's aksess... Venter på svar fra DC og Bluecom, de er telenorpushere begge to så det burde vel være mulig å få til noe med de (selv om Bluecom har egen infrastruktur oxo). Lenke til kommentar
steveak Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Snakket med Telenor nå i ettermiddag. De bekreftet at jeg - via jobben min - kan få levert SHDSL. De leverer ikke det til private... Bluecom derimot ga beskjed om at de ikke kan levere grunnet at utstyr måtte fjernes. Sendte en hyggelig mail tilbake til de med info om hva Telenor nettopp har bekrefta, så får vi se om jeg kommer forbi sommervikaren der som sitter og sjekker nye nummer på deres egne nettsider. (virker det som i alle fall). Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 dere har glemt å tenke på tråddiameter... hvis det er 0,4mm kabel så blir linjelengden redusert. SHDSL går alltid på eget trådpar og utnytter også deler av frekvensspekteret som brukes til telefoni. Jo lavere frekvens, jo lenger kan signalet bæres. Det er ikke problem å gi ADSL til folk på 5km så lenge tråddiameter hele veien er 0,6mm. Driver på og kobler om kunder fra en sentral til en annen nå, og de blir kjørt via en gammel sambandskabel som nå er frigjort og omgjort til us kabel (US siden det er mellom 2 sentraler, UJ når det er mellom 2 skap innen samme sentral). Så de heldige 14 som blir lagt over på den kabelen får, mens resten får nei, pga for tynn diameter på kabel. En liten kuriositet er at vi faktisk forlenger linjelengden i forhold til opprinnelig sentral, fra 4500 meter til ca 5000, men pga større diameter på kabelen så går dette greit. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 dere har glemt å tenke på tråddiameter... hvis det er 0,4mm kabel så blir linjelengden redusert. SHDSL går alltid på eget trådpar og utnytter også deler av frekvensspekteret som brukes til telefoni. Jo lavere frekvens, jo lenger kan signalet bæres. Det er ikke problem å gi ADSL til folk på 5km så lenge tråddiameter hele veien er 0,6mm. Godonnet: Du er åpenbart montør eller noe sånt. Er det da sånn at SHDSL har lengre rekkevidde enn ADSL f.eks. på 0,6mm tråd eller er det bare "myter"? TNN sier max 1mbit til meg. Avstanden er 4003m inkl inntak og 0,6mm tråd. Nå er det jo ikke sikkert det er 0,6 hele veien da... En annen ting. Hvor mange trådpar er det egentlig inn i en bolig? Eller varierer det? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 SHDSL har bedre rekkevidde under samme forhold som f.eks. ADSL. Punktum. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Uansett er shdsl mye mer behaglig enn adsl. Hadde 2mb shdsl fra firstmile (nå kjøpt opp av nextgentel) en periode, mens jeg nå har telenor 4mb. Jeg kan med hånden på hjertet si at hadde prisen for innstallasjon og faste avgifter vært nogenlunde lik hadde jeg gått for shdsl. Men siden shdsl prisene fortsatt er ganske så stive, mens det er dumping-tendenser på adsl samtidig som hastighetene økes så er ikke shdsl så fett som det engang var. (Jeg savner 2k send, tough ) Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Skulle jeg valgt SHDSL en gang til, ville jeg valgt monet. http://zion.monet.no/produkter/shdsl-std.php De er hakket billigere enn DC. Har 512/512 linjen til monet og er fornøyd med den, meget lav ping når jeg spiller online og jeg har den hastigheten opp/ned som jeg er lovet.! Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Skulle jeg valgt SHDSL en gang til, ville jeg valgt monet.http://zion.monet.no/produkter/shdsl-std.php De er hakket billigere enn DC. Har 512/512 linjen til monet og er fornøyd med den, meget lav ping når jeg spiller online og jeg har den hastigheten opp/ned som jeg er lovet.! Haha! 4000/4000 linje til bare 1999,-/mnd og 3900,- i etablering. Om man er SÅ hypp på rask linje kan man jo flytte til et sted med bredbåndsbolaget. Burde finne det til min husleie + 1999,- DENNE var faktisk ikke så verst prisa 2000/2000 til 599,- Er det noen som har noen erfaring med den 26 Mb (eller hva det var) til upc? Endret 23. juli 2005 av killerost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå