steveak Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Ser i kapaks at SHDSL kan leveres... Men ADSL sier kapaks ikke går fordi det er restriksjoner for bredbånd på linjen. Noen som vet hvorfor SHDSL kan leveres når ADSL ikke går? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 SHDSL har lengre rekkevidde. Er en bøtte med tråder her om det, om search funker. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Kan ikke være det tror jeg. Linjelengden min er ikke spes. lang, rundt 4000 m inkl. inntak.... Snålt det der. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Som Rim sier. SHDSL har lengre rekkevidde. Om jeg ikke tar helt feil, så har Telenor en policy på å ikke levere ADSL over 4000m da det ofte begynner å bli signalproblemer over det. Tror dette muligens kommer frem i kapaks også (om du har rett over 4000m f.eks. så sier den kanskje at linjen ikke holder til ADSL). Tror ikke det skal være noe problem med ADSL om kapaks ikke gir noe feilmelding på SHDLS, og så lenge det er ADSL støtte i sentralen selvfølgelig. Kan dog være at ikke alle leverandører vil ta den ordren (pga. 4000m+), eller at du evt. må ta kostnader for et forsøk dersom det viser seg at det ikke går i ettertid pga. linjelengde. Det er jo forsovidt bare å høre med en leverandør anngående detaljer. -Stigma Endret 20. juli 2005 av Stigma Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Ser i kapaks at SHDSL kan leveres... Men ADSL sier kapaks ikke går fordi det er restriksjoner for bredbånd på linjen. Noen som vet hvorfor SHDSL kan leveres når ADSL ikke går? Antagelig fordi SHDSL leveres på eget par, i og med du får denne beskjeden kan du antagelig få ADSL men du må ringe og få leveringen vurdert manuellt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Antagelig fordi SHDSL leveres på eget par, i og med du får denne beskjeden kan du antagelig få ADSL men du må ringe og få leveringen vurdert manuellt. Hmmm... nei jeg tror kapaks ikke skal si noe for ADSL linjer som leveres over FA (eget par). Selvfølgelig mulig jeg tar feil men... -Stigma Lenke til kommentar
aron Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Om du søker på Digital Ethernet eller SDSL i Kapaks får du opp linjelengden.. Prøv Catch. Jeg har adsl derifra på 4750 meter og oppnår 1300/560 stabilt (etter testing). En annen god ting er at de svarer på telefonen etter 20 sekunder. Endret 21. juli 2005 av aron Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hmmm... nei jeg tror kapaks ikke skal si noe for ADSL linjer som leveres over FA (eget par). Selvfølgelig mulig jeg tar feil men... Hva mener du? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hmmm... nei jeg tror kapaks ikke skal si noe for ADSL linjer som leveres over FA (eget par). Selvfølgelig mulig jeg tar feil men... Hva mener du? ADSL kan også leveres på eget par slik som SHDSL. Da kalles det full-akksess (i motsetning til delt-access, som deler par med telefoni). Det jeg mente var at jeg ikke tror kapaks protesterer noe mer på ADSL over full-access i forhold til delt-access. Jeg tror heller på at det er fordi linjelengden er rett over 4000m i såfall. -Stigma Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg tror heller på at det er fordi linjelengden er rett over 4000m i såfall. Søker man på tlfnummer vil jo kapaks kun sjekke den linjen, søker man på adresse eller g.nr og b.nr kan man se eventuelle ledige linjer og i endel tilfeller kan disse være bedre enn den som det er levert tlf over, eller missforstår jeg deg? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Fra: http://www.dslforum.org/aboutdsl/shdsl_faq.html 13. Can SHDSL be transported on top of POTS (Plain Old Telephone Service)? In order to get a maximum loop reach, SHDSL uses the base band of the frequency spectrum on the line. Thus, line sharing is not possible. However, SHDSL supports POTS transport in-band with means of either VoDSL or Channelized VoDSL. Så mao, SHDSL kan leveres fordi det kreves nytt trådpar. ADSL kan ikke leveres p.g.a. restriksjoner på linjen. Dette vil gjerne si digital 2kanal eller utjevningslinje! Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Fra: http://www.dslforum.org/aboutdsl/shdsl_faq.html 13. Can SHDSL be transported on top of POTS (Plain Old Telephone Service)? In order to get a maximum loop reach, SHDSL uses the base band of the frequency spectrum on the line. Thus, line sharing is not possible. However, SHDSL supports POTS transport in-band with means of either VoDSL or Channelized VoDSL. Så mao, SHDSL kan leveres fordi det kreves nytt trådpar. ADSL kan ikke leveres p.g.a. restriksjoner på linjen. Dette vil gjerne si digital 2kanal eller utjevningslinje! Elgvenn2 har nok den riktige forklaringen. Sannsynligvis er det en utjevningslinje, da linja er "nytrukket" og de har koblet om noe verre her (da hovedhuset kun har én analog linje som ligger på 2-kanal). Den nye linja imidlertid kommer fra boksen på veggen min og går opp til leilighetshuset 20m unna. Montøren sa det var en helt egen linje, og det ser det jo ut som det er. Tror ikke den nye ligger på 2-kanal da ISDN kan leveres ser jeg i kapaks. Heller det at den ligger på utjevningskabel siden de "henta" den nye linja fra et nabobygg der ingen bor lengre. Får sjekke SHDSL-leverandører og se om noen av de kan levere det. Noen tips for leverandører? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Nå leverer vel ikke Telenor ADSL om linja er over 3.5km uansett, men det er ikke verre enn å ringe Telenor kundeservice 3-5 ganger å ta det svaret du får oftest. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Nå leverer vel ikke Telenor ADSL om linja er over 3.5km uansett, men det er ikke verre enn å ringe Telenor kundeservice 3-5 ganger å ta det svaret du får oftest. Klart de gjør. Telenor leverer så lenge linja tåler det, noe som vil si at det i beste fall stopper på ca. 5km. Kapaks inneholder all informasjon om linjelengde, tråddiameter, utjevningskabler etc. Dette gjør at kundeservice alltid gir et entydig svar i forhold til om du kan få ADSL eller ikke! Lenke til kommentar
Tman Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Til informasjon: Jeg har ADSL fra Telenor og her er hva kapaks sier on distanse: Total linjelengde inkludert inntak: 4773 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Får nok ikke oppgradert til 4Mbit linje men skal visst klare 2Mbit, har 1024 nå så vi får se om ca. en måned når de har lovet oppjustering på hastighet. Har desverre ikke noen tips til løsning på leveringsproblemet. Selv har jeg en nabo 100m unna som typisk nok er over 6km fra sentralen. Han er koblet på et gammelt linjestrekk og her i ødemarken(20 husstander) går dt faktisk to separate strekk. Så, jeg får bredbånd, han kun ISDN. Synd for han og ungene hans som er datainteresserte og trenger det til skole etc. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Hmmm... har nå mange tvetydige erfaringer med KS oxo :!: Er det forresten slik å forstå at SHDSL ikke kan kombineres med telefonen jeg har på linja i dag? Tror neppe det er så mange trådpar inn, og SHDSL krever vel begge (analoge telefonen tar vel én?) ? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Hmmm... har nå mange tvetydige erfaringer med KS oxo :!: Kan selvsagt være at noen prøver å bortforklare seg, men svaret de får fra kapaks er alltid det samme Er det forresten slik å forstå at SHDSL ikke kan kombineres med telefonenjeg har på linja i dag? Tror neppe det er så mange trådpar inn, og SHDSL krever vel begge (analoge telefonen tar vel én?) ? Hvis du skal ha SHDSL og vanlig telefon kreves det (minst) 2 trådpar. Hvis du skal ha ADSL og vanlig telefon kreves et trådpar, siden POTS-frekvensene ikke brukes av ADSL, og dermed kan filtreres bort vha splitter! Endret 21. juli 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) SHDSL trenger et eget par i tillegg til evt. fasttelefon ja. Det kan også være at de leverer SHDSL på 2-trådpar eller mer. Da trenger du altså 3 (eller mer) trådpar inn til uttaket ditt. Hvorvidt det er inkludert i installasjon da er viktig å sjekke. Forøvrig så har ihvertfall Telenor vært fint lit fleksibel på linjelengde før. Da var grensen på 3500m mener jeg, og var du på 3510m kunne du bare glemme det. Dette fordi det koster Telenor penger om de misslykkes (ikke kan levere) og når de er så store som de er, blir det en god del penger. Mulig de har utvidet dette evt. at Tman sitter på 0.8mm kobber eller noe annet brutalt. Elgvenn: Jeg mente spør hvorfor han kun kan få SHDSL og ikke ADSL og det er ikke sikkert du får samme svar hver gang da. Endret 21. juli 2005 av Rim Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Noen tips for leverandører? DC Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Ok, da har vel jeg fått svar på det mest jeg lurte på. Så gjenstår det bare å se om SHDSL kan leveres da ADSL ikke går.... Ser unektelig slik ut, men klok av skade.... Vi får se hva DC sier i morgen. Takker. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå