Tha_Zaynt Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Jeg lurte bare på om det er mulig å bruke: background: url(blabla.jpg); og background-image: (blabla.jpg); på samme element, eller går disse for det samme? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg driver å lager en meny som ska ha både bullets og et annet bilde som bakgrunn samtidig. Hvis ikke, er det noen annen måte og få til dette på? EDIT: Løste det ved at jeg satte bullet som background i <li> elementet og satte det andre bakgrunnsbildet som background i #menu li a. At jeg ikke tenke på det til å begynne med Endret 19. juli 2005 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 hvordan får jeg forresten bakgrunnsbildet på a-elementet og a:hover til å fylle hele boksen og ikke bare bak selve teksten? Slik ser det ut nå style.css #menu{ list-style-type: none; } #menu li{ margin-left: -10px; background: url(images/menuarrow.gif) no-repeat; padding-left: 23px; border-bottom: 1px solid #848484; background-position: 0.5em 0.3em; height:19px; width:97px; } #menu li a{ background: url(images/backmenu.jpg) repeat-x; width: 120px; height: 19px; color: #333; text-decoration: none; } #menu li a:hover{ background: url(images/backmenuhover.jpg) repeat-x; width: 120px; height: 19px; color: #333; text-decoration: none; } Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Du sier du skal ha bullets og bakgrunn samtidig. Ja, så hvorfor ikke ha bullets og bakgrunn, da!? ul { background-image: url(background.gif); list-style-image: url(bullet.gif); } For å svare på det første spørsmålet også: "Background" er en kortform for alle background-propertyene, slik som background-color, backgrond-image også videre. Du må uansett bruke "url" foran parentesene. Forskjellen er at i "background" kan du skrive verdiene fra alle de forskjellige background-propertyene samlet. Eksempel: I stedet for dette: item { background-image: url(background.gif); background-position: top right; background-repeat: no-repeat; background-color: #fff; } _dette!_ item { background: url(background.gif) top right no-repeat #fff; } Smart, hæ? =) Lenke til kommentar
resol Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 skal ikke se bort ifra at det kan hjelpe med display:block; Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) hmm..kommer et skritt nærmere, men ikke helt i mål. Problemet er at bulleten forsvinner.. Sånn ser det ut nå oppdatert kode #menu li{ margin-left: -10px; list-style-image: url(images/menuarrow.gif) no-repeat #333; background: url(images/backmenu.jpg) repeat-x; padding-left: 23px; border-bottom: 1px solid #848484; height:19px; width:97px; display: block; } #menu li a{ color: #333; text-decoration: none; display: block; } #menu li a:hover{ background: url(images/backmenuhover.jpg) repeat-x #333 100%; display: block; text-decoration: none; } Endret 19. juli 2005 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Prøv å legg til: list-style: none; i den aktuelle koden din... Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 fungerer enda ikke med denne koden: Slik ser det ut nå #menu ul{ list-style: none; } #menu li{ margin-left: -9px; list-style-image: url(images/menuarrow.gif) no-repeat; background: url(images/backmenu.jpg) repeat-x; padding-left: 23px; border-bottom: 1px solid #848484; height:19px; width:96px; display: block; } #menu li a{ color: #333; text-decoration: none; display: block; } #menu li a:hover{ color: #fff; margin-left: -23px; padding-left: 23px; background: url(images/backmenuhover.jpg) repeat-x; height:19px; width:96px; display: block; text-decoration: none; } Lenke til kommentar
resol Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 får du ikke satt list-style på ul da? Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 har satt #menu{ list-style-image: url(images/menuarrow.gif); } men ser ikke ut til at det har noen virkning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå