Gå til innhold

Jeg anbefaler 2 gig til BF2!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som sitter på dokumentasjon på at dette faktisk stemmer? Har selv en GB RAM og har sett BF2 bruke rundt 840MB. Har litt hakking når jeg gjør spesielle ting, som f.eks om jeg skyter med anti-tank våpen, eller når en tank sprenger.

Kan jo kan hende det har med lyden å gjøre, har ikke fått testet selv, men har lest at en del folk har problemer med ytelsen når de kjører lyden i hardware modus, selv om de har siste drivere og audigy etc..

Lenke til kommentar

Vel...BF2 ligger gjerne rundt 840Mb ramytelse gjevnt over. Men den hopper ofte over 1 gig i bruk også. Sjekk task manager under commit charge og se der på peak. Peak gir deg maks minnebruk siden sist du restartet pc'en.

Lyden påvirker self flyten i spillet til en viss grad. Men for at lyden skal ha merkbar negativ effekt på spillet så tror jeg at man må ha en bugg et elelr annet sted. Eller noe som ikke fungerer optimalt enten i spillet eller hos vedkommendes hardware. Jeg har ingen prob med lyden og det var det samme hva jeg gjorde med lydinstillinger...hakkingen var der uansett med 1 gig ram.

Lenke til kommentar
Jeg kjører spillet på low og 800x600. Kjører 30 fps, men ingen hører meg klage?

Bra grafikk i onlinespill er bare tull spør dere meg.

haha. må faktisk si meg enig. har samma spesifikasjoner selv. har ikke skjekka fps da.

Lenke til kommentar
Det hakker med 1 gig.

Ikke hos meg.. Her går det helt glatt, ligger mellom 80 og 90 fps.

Sjekk selv din egen fps ved å skrive renderer.drawfps 1 i consollen.

Nå skal det vel og sies at jeg ikke spiller med alt på best mulig grafikk..

Ikke hos meg heller :cool:

Kjører settings på high og har en ganske høy oppløsning (husker ikke helt hvilken)

Lenke til kommentar

Desto mer minne man har desto mer "minnesløsing" vil nok spillet foreta. Dvs. dersom man har lite minne vil kun det mest nødvendige til enhver tid befinne seg i minnet. Dersom man feks. har masse minne vil man trolig kunne switche raskere mellom meny og spill. Dette fordi man har plass til å beholde alle menyer og data i minnet samtidig som selve spillet ligger der.

Fordelen med mye minne vil nok også være raskere loading tid siden man ikke er avhengig av å swappe like mye data ut til disk hver gang spillet lastes.

Har selv kun 1gig men har kun hakking/lagging ved to tilfeller:

1. De første 3-4 sekundene etter at jeg har kommet inn.

Her virker det som om spillet fortsatt laster inn grafikkdata, men når denne er helt inne forsvinner denne hakkingen for resten av nivået.

2. Server side lagging.

Noen ganger er det helt forferdelig på noe servere, hovedsaklig 64/64 servere. Dette er uavhengig av min egen maskin, da samme server kan gå helt glatt til andre tider. De ganger jeg har merket mye lagg har jeg sett at det befinner seg mange med meget høy ping på serveren.

Har ikke gjort noen stor undersøkelse på min egen maskin når det gjelder faktisk minneforbruk og BF2, men sist jeg var i TaskManager brukte vel BF2 ca. 600mb.

Generellt sett er det alltid bedre med mest mulig minne, men dersom man lider av konstant hakking og lagging på en rimelig oppdatert maskin med 1gig så er det nok andre ting som hovedsaklig spiller inn.

Personlig er jeg mest irritert over den lange oppstarts og avslutingstiden som BF2 har så jeg vurderer egentlig å skaffe meg litt mer minne. Uansett er det ingen ulemep å ha mye minne..

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Innterressant. har gått og vurdert dette en stund nå, får vel se om jeg kan ta meg råd når jeg får lønning i slutten av måneden.

Ang. at XP virker veldig tregt når man kommer ut i windows etter å ha spillt BF2, blir dette faktisk bedre med mer ram? og er dette er almennt problem? trodde det bare var maskinen min som slet jeg... hmm. :hmm:

Ja, det merka eg stor forskjell på. Etter at man er ferdig og spele og skal ut i windows igjen går som ein drøm no, er som og avslutte word eller eit anna lite program når man har masse ram .

Lenke til kommentar
2. Server side lagging.

Noen ganger er det helt forferdelig på noe servere, hovedsaklig 64/64 servere. Dette er uavhengig av min egen maskin, da samme server kan gå helt glatt til andre tider. De ganger jeg har merket mye lagg har jeg sett at det befinner seg mange med meget høy ping på serveren.

Du skal ikke være helt sikker på at det er server sin feil! Der kan faktisk ha med minnemangel å gjøre. Selv har jeg nå spilt i 4 timer med 2 gig ram. og ikke hakket en eneste gang. Og det var til tider folk med høy ping osv...

Jeg sier ikke at jeg aldri mer vil oppleve server-lagg, men jeg har ikke opplevd det enda. Jeg skyldte på server selv før, men etter 2 gig ble satt inn så glir det jo bra nå...så da var det gjerne ikke server sin feil da...

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Om det hakker.. Hakker det så har du dårlig fps, er det flyt så har du mye fps..

Nja det er ikke så enkelt egentlig. Det kan fremdeles "lugge" litt med høy fps. Men jeg har aldri egentlig blitt helt klok på det. Har prøvd å teste fps i alle mulige situasjoner osv. Men alle mine problemer ble løst med 2 gig, så svaret lå nok der. Mangel på ram kan sikkert ha en innvirkning på mye rar hakking man opplever i spill. Og ofta kan man sikkrt tror at det dreier seg om skjermkortproblemer elelr server lagg osv. Når det kanskje bare er mangel på ram som er problemet.

Men hvorfor BF2 krever over 1 gig for å kjøre bra? Ja..jeg vil tippe at det er dårlig programmering. Kanskje pga tidspress elelr andre ting, men neppe pga dårlige programmerere. Men det er nå engang slik og dem kan ikke rette på slikt i patcher uansett.

Lenke til kommentar
Du skal ikke være helt sikker på at det er server sin feil! Der kan faktisk ha med minnemangel å gjøre. Selv har jeg nå spilt i 4 timer med 2 gig ram. og ikke hakket en eneste gang. Og det var til tider folk med høy ping osv...

Jeg sier ikke at jeg aldri mer vil oppleve server-lagg, men jeg har ikke opplevd det enda. Jeg skyldte på server selv før, men etter 2 gig ble satt inn så glir det jo bra nå...så da var det gjerne ikke server sin feil da...

Når man spiller på samme server men på forskjellig tidspunkt er det hovedsaklig 3 faktorer med i bildet:

1. Min egen maskin

2. Serveren.

3. Linje

Min egen maskin har ikke forandret seg, den har nøyaktig samme konfigurasjon, belastning, bruker og software.

Serveren har hele tiden forskjellig belastning. Min egen linje er hele tiden også fullt ut ledig ved spilling.

Ergo blir konklusjonen at forskjellen i spillopplevelsen skyldes den faktoren som er under stadig forandring, dvs. serveren.

De gangene det har begynt å lagge har også andret klaget over lagg, så det tyder definitivt på at det først og fremst er serveren det er noe rart med.

Har også spilt svært lenge i det siste uten å oppdage noe lagging. Av en eller annen grunn opplevde jeg mer lagging de første dagene etter at spillet kom ut, noe som da peker i retning at serverside-patchene(og client) har hatt endel å si.

Lenke til kommentar
Men hvorfor BF2 krever over 1 gig for å kjøre bra? Ja..jeg vil tippe at det er dårlig programmering. Kanskje pga tidspress elelr andre ting, men neppe pga dårlige programmerere. Men det er nå engang slik og dem kan ikke rette på slikt i patcher uansett.

Jeg er meget uenig med deg, for det første så MÅ du ikke ha mer enn 1 gig ram for å kjøre bf2 flytende, det er jeg og en hel del andre levende bevis for.

Derimot BØR du kanskje ha mer for å kunne kjøre all grafikk og oppløsning og eyecandy etc i flytende form.

Om det "lugger" selv om du har høy fps har det etter min egen erfaring mest med å gjøre treige disker/harddisk lag, noe som kan knyttes til ram dersom sidevekslingsfilen slår inn.. Uansett har ikke jeg dette problemet selv, med 1024 mb ram.

Uansett har vel din erfaring slått inn og hvis jeg skulle få et lignende problem vet jeg hvor jeg skal feilsøke :p

Lenke til kommentar

Jeg spiller med 2gig og før jeg fikk det kunne jeg bare spille med oppløsning på 1024x768 på medium. Nu med 2gig så klarer jeg lett 1600x1200 med medium/high.

Ligger rundt 40fps og slipper at det lugger når jeg snur meg fort. Jeg har også redusert loade tida fra 1min til rundt 30sek.

Så jeg anbefaler alle og kjøpe seg 2gig

Lenke til kommentar

Her er det mange meninger ute og går.

Skal skrive litt hvordan jeg har opplevd dette med hakkeing og lagging.

Jeg innstallerte bf2 på vanlig måte utenom systempartisjonen. Spillet ligger på en S-ATA disk(Samsung Spinpoint 80 GB), OS på en annen (Maxtor)

Jeg måtte oppdatere punkbuster manuelt, den oppdaterte seg ikke. Jeg kjørte også patch nr 2.

Jeg kunne spille vanlig, men det hakket og lagget litt; jeg var 90% fornøyd, men ikke helt.

SÅ - ei natt - bestemte jeg meg for å reinnstallere både OS og bf2. Som tenkt så gjort. Jeg formaterte begge partisjonene for OS og for bf2 og la alt inn på nytt.Så oppdaterte jeg spillet med patch nr 2 igjen.

Vips! Nå går alt helt og fullstendig uten hakking og andre problemer beskrevet i denne tråden. Det gjelder uansett hvilken server jeg spiller på. Ligger fra ca 50 og opp mot 90 frps, målt med programmet Fraps. Trengte ikke oppdatere punkbusteren heller manuelt.

Har spilt i flere timer i dag på ulike ranked servere, helt uten problemer.

Alt av settings ingame er "high" oppløsning 1280x960(?), kjører antialiasing og antis.filtering på "applikation" på driveren. I spillet setter jeg begge "av".

Er meget fornøyd med grafikken, blir heller aldri "kastet ut".

- og jeg har 1024 MB ram (Twinmos), 3,0 Pentium cpu (Northwood) og Sapphire X800XL PE. Kjører på et Asus HK P4P 800 Delux.

Kjører XP Pro (norsk) som OS for den som lurte på det.

Jeg tror dermed ikke man er avhendig av 2 giga ram for å få god flyt i spillet.

Uten at jeg vet noe med sikkerhet, tror jeg spillet krever mye cpu-kraft og mye av skjermkortet, jeg har god kjøling påde på hardware og god sirkulasjon i kabinettet, husk ogsk god utlufting!

Ja - dette ble kanskje litt skryt fra min side. Ikke ment sånn. Det er bare min opplevelse av "hva man sliter med" :thumbup:

Til slutt dere; BF2 liker ikke overklokking...spør meg ikke hvorfor.

EDIT; Glemte å si at sidevekslingsfila (pagefil) er på 1536 - 3072 på min. og maks. Sikkert litt stor, men så lenge det funker prikkfritt, gjør jeg ingenting med akkurat det. Kjører også lyden i softwaremodus, i hardwaremodus hakker lyden veldig mye, til tross for nye drivere på Augity 2 LS.

Endret av Nikkos
Lenke til kommentar

har man masse ram, bruker XP fort 500 mb ram åleine sjølv om den ikkje har så mange program oppe.

WinXP bruker meir ram om du har meir ram, så einkelt er det.

Er på jobb no, har 512 mb ram her med eit par programmer oppe, bruker 369 mb.

Heime (rdp heim og sjekke) har eg mindre program oppe, og bruker 520 mb (2gb ram).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...