Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm: Dumping av minne

Anbefalte innlegg

Har i det siste stiftet bekjentskap med en plagsom blåskjerm. Det oppgir at windows har støtt på et alvorlig problem, og at det er avsluttet for å hindre skade. Det alvorlige problemet stammer ikke alltid fra samme plass. Blåskjermen oppgir et program?/fil? med understrek i mellom ordene. En gang stode det noe med IRQ, en annen gang var det noe helt annet. (Beklager manglende informasjon her, men skal være mer observang neste gang skjermen dukker opp). Fellesnevneren er i alle fall at det står "dumping av fysisk minne" nederst, og at det teller opp. starter på 1 og fortsetter til PCen skrur seg av. Windows oppgir en hel rekke mulige grunner; drivere, maskinvare, programvare osv. Alt kan være feil virker det som. Noen som har en hunch, eller har peil på denne type blåskjerm? Problemet dukket opp etter at PCen har fungert uten blåskjermer i over 1 år. Blåskjemern synes å komme opp ganske tilfeldig.

Systemspesifikasjoner:

XP-professional sp1

Hovedkort: Asus a7v333

CPU: AMD Athlon xp2200+ 1,8 ghz

RAM: 512mb ddr-dimm

Skjermkort: GeForce 2 MX/MX 400 32 mb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med samme problemet selv. Det at den dumper minnet, er at pcen lager ei fil av det du hadde i minnet, og lagrer den på disken. Det kan du evt. deaktivere ved å høyreklikke på min datamaskin, velg egenskaper, gå til avansert, og innstillinger for oppstart, systemfeil etc.

Du får prøve å formatere maskina da. Kan hjelpe. Jeg er dessverre beyond reach med mitt problem...

Lenke til kommentar

Har du oppgradert maskina i det siste? Hvis det, oppdater drivern til den enheten. Dersom enheten er kritisk, f.eks. CPU, HK e.l., bør du formatere.

Trenger maskinen din ekstra mye minne for tiden? Tror blåskjermen kan forkomme ved at det virtuelle minne er bestemt og Windows trenger mer. I så fall sett opp andelen virtuelt minne (å la Windows bestemme mengden selv bør også gå).

Kan også være et problem med kommunikasjonen mellom forskjellige enheter. For eksempel klarer ikke minne og harddisken å kommunisere bra, eller så kan det være flere enheter av samme type, der begge er aktive, som skaper problemt. Ved begge disse tilfellene kan det fungere å oppdatere driverne, men det trenger ikke å hjelpe. Ved to liktypet enheter (to nettverkskort, to grafikkort e.l.) kan det også fungerer å deaktivere det ene.

Ellers er det for meg like svevende som feilmeldingen til MS. Kan være omtrent alt, det sikrest er å formatere. :roll:

Lenke til kommentar

Hatt de samme delene lenge. Aldri hatt problemet før. Problemet oppstod etter en formatering. Men har formatert x antall ganger tidligere uten å få dette problemet. Har heller ikke 2 liketypete enheter. Med mindre Asus a7v333 har innebygget nettverkskort jeg ikke vet om.

Hvor fiker jeg innstillingene til virtuelt minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...