Kenneth Dammyr Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hei En kamerat spurte meg hva han gjorde galt når han ikke fikk til å brenne en standard videofil til DVD for så å spille av på en DVD-spiller. Og det fikk meg til å tenke. For jeg har intrykk av at det å brenne en film til DVD er ikke så lett som jeg trodde. En rask titt på en DVD-plate viser oss at den innholder som oftest 2 mapper: Audio_TS og Video_TS. Allerede her aner vi at det ikke bare er en MPEG fil som er brent på en plate. Går vi inn i Videomappa, finner vi et mylder av filer. Gjengangere her er BUP-filer, IFO-filer og videofilen MPEG. Nå skal det sies at dette er slik det ser ut i en Hollywood produsert DVD-film, og forhåpentligvis slipper vi det samme kaoset på en hjemmebrent DVD. Når jeg tidligere har brent DVD-er av egenproduksjoner har jeg brukt "Brenn til DVD"-funksjonen i Premiere Pro. Denne har vært kronglete. Og selv med en meget oppegående maskin må jeg justere kraftig på kvaliteten for at ikke maskinen skal låse seg eller at andre problemer skal oppstå under brenningen. Resultatet er en DVD med dårlig kvalitet. Men som tross alt fungerer i vanlige DVD-spillere da. Så da kommer vi til kjernen da: Hvordan kan man enklest mulig lage en DVD-film? Kreves det en overdimensjonert PC for å klare å brenne DVD-film? Hva slags programmer kan man bruke? Hva skjer når en DVD-film brennes? Vil det gå an å gjøre den konverteringen(hvis jeg kan kalle det det) med Adobe Encore DVD? Mange spørsmål. Jeg forventer ikke at dere har svar på alle, men noen er bedre enn ingenting. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Kan vel svara på nokre av spørsmåla, med utgangspunkt i Adobe-produkt: Den enklaste måten å lage ein DVD-film på, er å brenne tidslinja i Premiere direkte til DVD (Export Movie-->Export to DVD). Men dette har jo sine begrensingar, med tanke på at ein ikkje kan lage menyar. (I tillegg til at det tek j**lig lang tid...). Det krev ikkje ein overdimensjonert PC, men dårlegare PC = lengre transcoding tid = meir irritasjon. Om ein ikkje treng meny, Premiere Pro. Vil ein ha menyar, Adobe Encore DVD 1.5, Nero Vision Express (trur iallfall det er VE, men er ikkje heilt sikker), Sonic MyDVD. Finst sjølvsagt andre og, men det er desse eg kjem på no. Felles er at ingen er gratis, ettersom DVD-koding er ein standard som koster pengar. So sjølv om det finst freeware der ein kan lage menyar, so krev dei at ein har film i gyldig DVD-format, før ein byrjer med authoring (setje opp ein DVD med menyar osb.). Akkurat kva som skjer under transcodingen, veit eg ikkje. Encore DVD kan gjere den konverteringa ja, det er det programmet er laga for. (Til dels). Ein vanleg arbeidsveg er å eksportere den/dei filmane ein skal ha på DVDen frå Premiere som DV AVI, importere dei inn i Encore, lage menyar viss ein ynskjer det, og brenne DVDen frå Encore. (Sjå denne tutorialen for meir på emnet.) Som Curt Wrigley seier i den tutorialen, kan ein og eksportere frå Encore som folder. Då får ein ei mappe på harddisken der Video_TS og Audio_TS-mappene ligg. Dette kan ein nytte som backup, eller som utgangspunkt for vidare brenning. Når eg skulle brenne 25 kopiar av same filmen, fann eg ut at det raskaste var å gjere dette, for so å brenne filmane frå Nero, ut frå Video_TS folderen. Du vil kanskje få litt betre info på desse sidene: http://www.videohelp.com/dvd.htm http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html The DVD-Video and DVD-Audio specifications (see 6.1) define how audio and video data are stored in specialized files. The .IFO files contain menus and other information about the video and audio. The .BUP files are backup copies of the .IFO files. The .VOB files (for DVD-Video) and .AOB files (for DVD-Audio) are MPEG-2 program streams with additional packets containing navigation and search information. Since a .VOB file is just a specialized MPEG-2 file, most MPEG-2 decoders and players can play them. You may need to change the extension from .VOB to .MPG. However, any special features such as angles or branching will cause strange effects. The best way to play a .VOB file is to use a DVD player application to play the entire volume (or to open the VIDEO_TS.IFO file), since this will make sure all the DVD-Video features are used properly. Lenke til kommentar
Ozzi Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Fins det ikk et billigere alternativ til Encore? Blir rett og slett for dyrt for de fleste. Må da finnes et annet, der man kan lage menyer selv til en rimeligere penge? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Nero Vision Express og Sonic MyDVD. Eg fekk med Sonic MyDVD når eg kjøpte min Iomega-brennar, men eg trur ikkje det er noko spesielt dyrt. Lenke til kommentar
HenrikT Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Bruger også selv Nero Vision Express 3...........let. Lenke til kommentar
Ozzi Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Men kan man velge mellom flere design og slikt da? Slik som på iDVD? Lenke til kommentar
Pulsar Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) TMPGEnc DVD Author er enkelt og rimelig, med mulighet for både med og uten meny. Filstrukturen du refererer til er en del av dvd standaren, og ikke Hollywood spesifikk. Mao samme kaos på hjemmebrent Endret 20. juli 2005 av Pulsar Lenke til kommentar
Superjokka Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 DVD film består av VOB og BUP filer osv, slik er det bare. Det finnes flere konverteringsprogrammer for DVD, WinAviConverter er vel den enkleste. Her kan du konvertere omtrent alle videofiler over til DVD, og den lager en mappe som den legger alle filene i, og du kan bare dra de over i et brenneprogram, Nero feks (velg DVD film) I studio 9 feks så er det bare å velge DVD som format når du skal lage filmen, evnt ta noen justeringer i settings, så ordner den resten for deg. Når du skal konvertere ifra et videoformat til et annet så krever det endel av maskinen din, det er en omfattene prosess hvor alle dataene i videofilen skal gjøres om, og det tar tid. Jo treghere maskina di er, jo mere programmer som går samtidig osv jo større sjangse har du for å mislykkes. Min AMD 2300 XP prosessor klarer jobben rimlig greit, men den tar nesten alt av ressurser ved rendering til DVD/konvertering av videoformater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå