Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med lyse med og få opp div ting

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ett problem jeg har fast ip addresse og de sa hos lyse at dette skulle virke men sliter litt med faste ip addressa mi. jeg får ikke hostet diverse ting som en privat ftp for meg og familien.

de sa at dette ville nytte men det nytter ikke.

noen som vet hvilke porter dem ikke har sperret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har ett problem jeg har fast ip addresse og de sa hos lyse at dette skulle virke men sliter litt med faste ip addressa mi. jeg får ikke hostet diverse ting som en privat ftp for meg og familien.

Er du sikker på at dette ikke er lokalt da?

Hvrdan har du satt opp nettet ditt? Du har skrevet inn IP-en du fikke eller fikk du den via DHCP?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ett problem jeg har fast ip addresse og de sa hos lyse at dette skulle virke men sliter litt med faste ip addressa mi.

For å sette opp fast ip til Lyse Bredbånd bruker du:

Gateway: èn lavere enn din faste IP

Subnet mask: 255.255.255.252

Primary DNS: 213.167.96.50

Secondary DNS: 213.167.96.34

Lyse har ikke sperret noen porter i hjemmesentralen, da denne ikke fungerer som en router. Dette er bare et modem/tilkoblings punkt til PC, TV og telefoni. Hvis du bestiller fast ip for 10kr/mnd anbefaler jeg at du setter opp en skikkelig brannmur, iom at ingen porter er stengt fra Lyses side

Lenke til kommentar

Dette med gateway en lavere enn fast IP etc virker litt rart. Jeg har fast IP hos Lyse, men det fungerer kun om jeg bruker DHCP (dvs henter min fate IP via DHCP). Øvrige nettverksinnstillinger blir da gateway TO lavere enn min IP og nettmaske 255.255.255.0. DNSene er de samme som det du skriver. Om jeg prøver å sette statisk IP i ruteren så fungerer dette bare inntil DHCP-leaset går ut.

Lenke til kommentar

hvis du har den gamle grå hjemmesentralen til Lyse må du sette opp den faste ip'en selv i router/pc. du vil da ha fått tilsendt nødvendig info om instillinger

hvis du har den nye svarte hjemmesentralen får du fast ip ved å velge motta ip fra dhcp server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...