Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om Lyse bredbånd og ip-telefoni

Anbefalte innlegg

hei.

flytter til stavanger for å ta siste året på nettverks admin.

det jeg lurer på er lyse bredbånd som er inkl. i husleia der jeg skal bo.

jeg har en stasjonær pc samt en laptop, ip telefon og 1 x-box. alt dette skal på nett.

har en linksys wrt54g router.

etter som jeg har skjønt så har enkelte problemer med ip telefoni grunnet at lyse gir ut interne ip adresser bak sin egen brannmur.

i tillegg så går vel tv kanalene på samme nett?

noen som har erfaringer med lyse og som vet hva som er problemer og ev. løsninger fra før så setter jeg stor på pris på svar tilbake.

P.S: det er kun laptopen som går på trådløst.

* Un gå else av tre ords regel en er fiks et av mod er a tor * :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
du må ha fast ip addresse for at ip telefoni skal funke på lyse sine linjer

Du må ikke ha fast ip adresse hvis du skal kjøre ip-telefoni hos Lyse. Hvis du f.eks skal ha ip-telefoni fra Teloi, så har disse en egen boks som kobles bak router. Denne boksen gir ut en melding til ventelo sin(e) servere at du har den-eller-den ip adressa. Er usikker om alle IP-Telefoni leverandørene har en slik funksjon eller slike bokser.

Lenke til kommentar

har en kompiss med ip-telefoni fra telio. når han skiftet fra nextgentel til Lyse fikk han beskjed at han trengte fast ip. han bestilte først uten men da virket det ikke. han testet telefonen hos meg (har fast ip selv) og da fungerte det med en gang. etter han fikk fast ip selv så fungerte alt som det skulle.

hvis det bare er en kabel som kommer fra husverten så går den sansynligvis via hans hjemmesentral og da må han bestille fast ip. hvis han har den gamle hjemmesentralen kan du risikere at han har fast ip selv og plugget deg i en av de andre kontaktene og da får du ip (dhcp) fra lyse.

det er bare mulig med 1 fast ip pr hjemmesentral

Endret av beddda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...