Gå til innhold

Angrerett - 14 dager etter sendt vare eller mottat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok... takker.

 

Fant dette hos Komplett:

Etter at pakken er sendt eller hentet

Under er det noen eksempler på fremgangsmåter du kan benytte.

 

  1. Hent pakken snarest mulig. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett, skriv ut denne bekreftelsen og legg den i pakken som skal retuneres. Du betaler kun returporto og ditt tilgodehavende vil bli oversendt din konto et par dager etter at vi har mottatt og behandlet "angrepakken".

  2. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett. Gå til postkontoret snarest mulig etter at du har mottatt utleveringsdokumentet, betal returporto, påse at postoperatøren fester/vedlegger utfylte angrefristskjema på en forsvarlig måte og returnerer pakken til oss.

  3. Send oss et brev som sier at du angrer ditt kjøp og legg med sjekk eller giro med korrekt returporto og få postoperatøren til å returnere varen til oss.

 

Disse punktene krever en aktiv handling fra deg (husk 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven §11), på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med andre ord slik at vi kan behandle saken på en rask og smertefri måte for alle parter iht. Angrerettloven. Det oppfordres til at "Angrepakken" sendes som pakkepost slik at du ved å sjekke Posten sine sider har full oversikt over hvor ditt produkt befinner seg i postens system frem til det ankommer oss.

 

Og Netshop:

Hvordan gå frem i en angresituasjon?

 

  1. Hent pakken snarest mulig (husk 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven §11). Ta kontakt med Netshop på e-post eller telefon ([email protected] tlf. 33 42 22 10), for å få bekreftet at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett. Kundesenter vil sende deg bekreftelses mail.

 

  2. Skriv ut denne bekreftelsen og legg den i pakken som skal returneres.

 

  3. Gå til postkontoret snarest mulig etter at du har mottatt utleveringsdokumentet, betal returporto, påse at postoperatøren fester/vedlegger utfylte angrefristskjema på en forsvarlig måte og returnerer pakken til oss. Du betaler kun returporto, og ditt tilgodehavende (forsendelses utgifter) vil bli oversendt din konto et par dager etter at vi har mottatt og behandlet returpakken for angrerett.

 

 

Lenke til kommentar

hmmm... litt vanskelig dette;

Angrefristen

 

Du har 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp. Hvis det gjelder kostbare varer, bør angreskjemaet sendes rekommandert. Angrerettloven gjelder uansett hva som ellers er avtalt mellom deg og selgeren. Dørselgere kan for eksempel ikke bruke en "kontrakt" som forkorter angrefristen eller fratar deg retten til å angre kjøpet innen 14 dager.

Lenke til kommentar
hmmm... litt vanskelig dette;
Angrefristen

 

Du har 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen. Hvis du ikke vil beholde varen, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp. Hvis det gjelder kostbare varer, bør angreskjemaet sendes rekommandert. Angrerettloven gjelder uansett hva som ellers er avtalt mellom deg og selgeren. Dørselgere kan for eksempel ikke bruke en "kontrakt" som forkorter angrefristen eller fratar deg retten til å angre kjøpet innen 14 dager.

Ikke vanskelig dette, du mottar varen når du får den utlevert fra posten/postmann.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så vanskeligt? Begge eksemplene du kommer med (Komplett og Netshop) åpner for at du kan benytte angreretten før du fysisk har mottatt varen du angrer på. Som frist henviser begge til §11. Denne løper fra varen er mottatt. Begge beskriver enkelt og greit hva du må gjøre for å refundert dine portoutgifter (du må selvsagt legge ut ovenfor Posten).

 

Hvor har du hentet det siste sitatet fra?

Lov om angrerett sier (se www.lovdata.no):

 

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

 

Ved kjøp av bokverk der det er avtalt at bokverket leveres som delleveranser over tid, begynner fristen å løpe når forbrukeren har mottatt det første bindet og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, forutsatt at dette gjør det mulig for forbrukeren å danne seg en oppfatning av hele bokverket. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at det første bindet er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. I tilfeller der forbrukeren ikke har mottatt opplysningene som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, reknes tilsvarende frist som nevnt i annet punktum fra mottakelsen av hvert enkelt bind.

 

Endret ved lov 9 mai 2003 nr. 28 (i kraft 1 juni 2003 iflg. res. 9 mai 2003 nr. 566). Endres ved lov 3 juni 2005 nr. 32 (i kraft 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510).

Lenke til kommentar

Jeg så noen egenkomponerte regler hos Netshop og Kompletts regler som ikke er i tråd med gjeldende regler\ praksis.

 

Du trenger faktisk ikke å hente ut pakken på postkontoret hvis det dreier seg om postoppkrav. Det at postoperatøren skal feste på et eget angrefristskjema som man må skrive ut er også et krtav som ikke er rettslig hjemmlet, det er nok å bare sende inn en melding om bruken av angrerett på skjemaet som fulgte med eller på en annen måte (eks. mail eller eget brev).

 

Kilde: Faktainfo fra forbrukerrådet. http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...24140584.0#slik

 

Uansett så begynner ikke fristene å løpe før du har hentet ut pakken på postkontoret.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Skjemaet som inneholder dette "Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt." må ligge i pakken dersom angrefristen skal begrenses til 14 dager. Dersom skjemaet ikke ligger i pakken så har du etter loven 3 måneders angrefrist.

Lenke til kommentar
Skjemaet som inneholder dette "Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt." må ligge i pakken dersom angrefristen skal begrenses til 14 dager. Dersom skjemaet ikke ligger i pakken så har du etter loven 3 måneders angrefrist.

Det holder at skjemaet blir sendt per epost også, det MÅ ikke ligge i esken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...