futti Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg vil prøve å få til en spørring hvor jeg henter fra en tabell og finner hvor disse er referert til i en annen. Tabell 1: "person" Inneholder "navn", "adresse" og "person_id" Tabell 2: "telefon" Inneholder "tlf_id", "person_id" og "tlf_nr" (disse tabellene er forenkelt eksempel på det jeg prøver å få til) Jeg vil da hente ut alle telefon nr som har person_id som har navn = "Ola Nordmann" eller adresse = "Norgesveien 1". Forstår? Lenke til kommentar
olona Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 select t.* from telefon t, person p where t.person_id = p.personid and ( adresse = 'Norgesveien 1' or navn = 'Ola Nordmann' Lenke til kommentar
futti Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Fikk det til. Nå skal det bare lages mer avansert for å hente info fra mange tabeller som er koblet sammet. Wooohoo! Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
futti Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Men hva så om en person har to telefonnummer (for enda å bruke det eksempelet). Får opp to av personen når jeg gjør det på den måten. Går det lett an å fikse dette problemet? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Du kan legge til DISTINCT for å kun hente ut en rad en gang, f.eks: SELECT DISTINCT(navn), jensen, hansen, telefon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå