miceagol Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg skulle koble til kjærestens WD ekstern harddisk til min stasjonære PC. Dessverre er det ikke lett å se hva som skjer der nede bak pc'en, og jeg klarte faktisk sette firewire-kabelen inn opp-ned (Moores lov slo til igjen). Jeg trodde ikke slikt var mulig, men... Windows oppdaget ikke harddisken, så jeg prøvde alle firewire-inngangene. Til slutt ga jeg opp og trodde det bare hadde noe med min PC å gjøre, og brukte USB2 istedet. Det gikk bra. Senere når vi skulle koble harddisken til min kjæres bærbare, funket heller ikke firewire, selv om det funket før. Så spørsmålet er: Hva skjer når man setter inn en firewire-kabel opp-ned? Kan jeg ha ødelagt noe? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Sjekk først og fremst om det er noen synlige, fysiske skader. Er du heldig, er det bare en kortslutning i firewire-kabelen... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Skjekk også om den kommer ordentlig inn i porten og at den sitter ordentlig. at den ikke kan vris på eller lignende Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Nye hk har "fool proof" tilkobling av firewire.Så du kan ikke koble feil. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Det var rimelig enkelt å sette inn FW-kabelen opp-ned, da åpningen lett utvidet seg. Jeg har altså kjøpt et veldig dårlig USB2/Firewire-kort med andre ord, for det skal som sagt ikke la seg gjøre. Jeg brukte en annen kabel på laptopen i etterkant, derfor må dette ha kortsluttet FW-inngangen på den eksterne harddisken. Så det er ikke annet å gjøre enn å ta lærdom av dette!? Når dere kjøper FW-kort, sjekk hvor solid FW-inngangen er, og ikke kjøp kortet om åpningen kan utvides. Jeg burde kanskje legge ut et bilde av kortet slik at dere ser hvordan den ser ut. Den eksterne harddisken har/hadde () to FW-innganger. Er dette vanlig på eksterne harddisker? Jeg puttet dessverre kabelen inn i begge inngangene, noe jeg pleier gjøre når den ene ikke funker. Mitt andre tips er derfor: Dersom noe ikke funker, ikke prøv andre innganger før du har sjekket at kabelen er satt inn riktig vei. Da slipper du å kortslutte to innganger. Vel-vel... Life goes on! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå