phax Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 hei, har litt lyst på sub i min fremtidige golf, men samtidig har jeg ikke lyst og fylle hele bagasjerommet.. ved og bruke en lukket kasse kan jeg jo halvere kassevolumet og få en 8" sub på usle 10 liter, eller en 10" på 20 liter! men det jeg lurer på, hvordan er lyden på en lukket kasse iforhold til en med bassrefleks? kan man oppnå dyp og fin bass med trøkk i selv om man kjører lukket kasse? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Nå er det en stund siden jeg holdt på med slik, men jeg mener at du mister en del av dybden med en BR-kasse. Du får derimot en strammere og mer nøyaktig bass med en tett kasse. Går vel litt på hvilken musikk du skal høre på. Jeg hadde en Infinity 12" i en liten lukket kasse, det holdt for meg! Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Er vel litt mye forskjellig når det gjelder musikk, men jeg setter mere pris på fin lyd iforhold til mye lyd. stram og nøyaktig hørtes jo veldig tiltalende ut.. kunne tenke meg kanskje to 8", en bygd inn i hver sin side baki.. evt bare en 10" vil jo bli ca samme kassevolum. noen som vet av hvor man får kjøpt 8" kasser, lukka? eller må man frem med saga ogbare bygge selv? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hos Bilradiospesialisten fant jeg bare denne, som dog er for 12". Men da har du jo litt pris og størrelse å rette deg etter. Det spørs jo på elementet, hvor mye volum det krever. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 fant et par 10" på ljudia i litt forskjellig pris og volum, og sikkert kvalitet også.. 17 liter 399,- 21 liter 595,- 23 liter 895,- de fleste 10" elementene jeg har sett på anbefales det ca 21 liter volum, så den til 595,- blir vel kanskje et greit valg. så jo ganske ok ut også. men skulle gjerne funnet noen 8" kasser.. er jo halve volumet av en 10" kasse bare.. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Så jo grei ut den. Men er ikke du redd for at 8" blir for lite? Når du først er i gang.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 hehe, jo kanskje, er litt sær når det gjelder sub.. skulle kunne hørtr forskjellen på en god 8" og en god 10" i samme prisklasse så hadde det vært litt lettere og bestemme seg. men synes jo egentlig at en 8" eller to burde holde i et så lite volum som en golf 3! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Det er jo spørs hva du er ute etter. Det hadde sikkert holdt med høyttalere i dørene og 6x9 bak, men spørs hvor høy "faktor" du skal ha.. Alltid kult med det "lille ekstra". Edit: Du kan jo også følge med Marvil sitt prosjekt, han har vel litt peil på hvordan lyden blir i en Golf 3. Marvils stereotråd Endret 19. juli 2005 av Billy Bob Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 i bilen (som jeg ikke har fått enda.. ) sitter det et rimelig ok bose 3veis komponentsett. kosta vel 6000,- nytt sa han jeg kjøper av. i hattehylla skal jeg putte et par alpine 6x9" bare fordi det er hull til det.. liker egentlig ikke 6x9" så veldig.. tenkte bare ha noe for og hjelpe til med den ekstra dypbassen og gi det litt mere punch. sånn etterhvert når jeg får råd hvertfall! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Lukket kasse er faktisk det som har potensiale til å spille dypest. Bassreflekskassene er tunet til en vbestemt frekvens og får en høyning i lydtrykket alt avhengig av hvilken avstemning de har. Denne forhøyningen blir ofte misoppfattet som dypbass. Hvor mye er du villig å legge i suben? Et knallelement for deg som ikke vil bruke så mye plass vil være en SWS fra Autocustom. Ellers finner du bedre elementer enn de på Ljudia for en liten tusing, men for å komme med forslag er det kjekt å vite hvilken forsterker du har tenkt å bruke. Tilslutt vil jeg på det sterkeste fraråde 6*9". De stakkarne vil jo bare lide under påtrykket fra suben, skape fasefeil og rote til lydbildet. Kle heller igjen hulla med tynn filt eller skru etpar høyttalerdeksler over hullene. Slik får suben puste fritt inn i kupèen og anlegget vil høres mye bedre ut. Lyden skal komme forfra, ikke bakfra, tviler på du sitter med ryggen til høyttalerne i stua... Legg heller de kronene du tenkte å svi av på 6*9" i 8 SWS suben. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 hørtes ikke dumt ut nei. de 6x9" har jeg allerede, men kvitter meg kanskje med de da når jeg skaffer meg sub! bare la deksla stå igjen eller no slikt. Er det no futt i de SWS elementa da? de trengte ikke mye kassevolum hvertfall! hadde det gått an og bygge to slike 8" elementer inn i hattehylla med en lavkasse under? eller vil det bare bli tøv? forsterker har jeg ikke kjøpt enda, det kjøpes nok sammen med sub. ikke tenkt så veldig mye pris enda ettersom dette er noe jeg må spare opp litt penger til. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Ta en telefon eller send mail til Autocustom så får du sikkert svar på det du trenger å vite samt monteringstips mm. 2 8" eller 10" vil nok kjøre susen. Av forsterkere anbefaler jeg å se på DynaBel et rimelig alternativ, mens andre litt mer påkostede, dog ikke så veldig mye dyrere er Helix, Audison og Soundstream. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 ålreit, takker for gode tips. Lenke til kommentar
kzn Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 trenger vel egentlig ikke si så mye, "Jalla" fikk sagt det meste www.mobilsentrum.no har forresten mange kasser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå