sablabra Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg har et abit nf7-s hovedkort, men hver gang jeg starter opp maskinen så bråker den vifta som er montert på hovedkortet noe helt forferdelig. Og slik holder det på i et par minutter før det brått forsvinner. Det var ikke slik når den var ny. Derfor har jeg prøvd å fjerne støv fra viften, men det hjelp ingenting. Så har jeg sjekket om noe tar borti vifta, men det er ingenting som tar borti vifta. Så dersom noen har noen flotte idèer på lager så hadde det vært flott Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Da er lageret i vifta gåent. Karakteriseres ved at vifta uler før lageret er varma såpass opp at lageret blir tett nok til at det ikke uler. Kan løses slik. Er Abit NF7S-v2 hovedkort jeg har også. Endret 19. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Så jeg må altså kjøpe ny vifte? Æsj... Og i tillegg demontere hele pcen... Nei, da venter jeg nok til vifta ryker (om den gjør det ). Temperaturen ligger rett over 30 grader ca, så det bør vel være greit nok? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) 1. Dette er ingen vifte men en fryd for øret og en kjempeforbedring. 2.Slik jeg ser det slipper du å demontere PCen. Du må åpne den men ikke demontere helt. Jeg gjorde det forde det sto i bruksanvisninga men det vil gå greit om du bare lipper av de gamle plastpluggene med en avbitertang eller lirker dem ut, de satt ikke så bra. Den nye kjøleren monteres fra oversiden så det trenger du ikke ut med HK for å gjøre. Endret 19. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Så jeg må altså kjøpe ny vifte? Æsj... Og i tillegg demontere hele pcen... Nei, da venter jeg nok til vifta ryker (om den gjør det ). Temperaturen ligger rett over 30 grader ca, så det bør vel være greit nok? Du _må_ ikke kjøpe ny vifte. Som et billig alternativ kan du demontere vifta vha de to skruene den er festet med, og smøre lagrene i denne: Plukk forsiktig av klistremerket på baksiden av vifta, og drypp et par dråper med tynn olje ned i lagringa. La gjerne vifta ligge opp-ned en stund, slik at olja trenger godt ned i lageret. Vask forsiktig vekk overflødig olje, og sett klistremerket på plass igjen. Om limet er kass, kan du gjerne bruke en bit tape istedet. Dermed har du fått en "lydløs" vifte igjen, alldeles gratis! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Hmm, tror jeg skal prøve på det Skrue skrev her jeg . Gidder ikke bruke mer penger på den her pcen, skal kjøpe ny om ikke så lenge så . Men hva slags olje kan jeg bruke da? Har ikke noe særlig med olje for øyeblikket... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Nær sagt hva som helst. Har du en boks med CRC 556, eller WD 40, så funker det helt greit! Symaskinolje er helt ok det også. I verste fall kan du bruke matolje, men den er egentlig litt for tykk i konsistensen. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Ok, da har jeg et mini-prosjekt i morgen . Prøver med WD-40 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Når jeg fjerna klistremerket så så jeg ikke noe sted å spraye ned i. Eller, det var 2 steder, men det ene stedet var ledningene til vifta loddet på, og det andre så ut til å være noe elektronikk greier . Så jeg vet ikke helt hvor jeg skal spraye olje jeg Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Merkelig, meeget merkelig. Det pleier alltid å være en åpning ned til lageret på baksiden av slike vifter? Jeg vet ikke hvor mange slike vifter jeg har reddet oppigjennom årene, både her og på jobben, og de har da bestandig hatt en åpning ned til lageret etter at klistremerket er fjernet? Skal prøve å huske på å sjekke tilsvarende vifte her i morgen tidlig. Har sikkert et par orginalvifter liggende å slenge her, men vet ikke akkurat hvor. Ikke noe hull i midten av den elektronikken altså? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg dobbeltsjekka nå, men kan ikke si at jeg fant noe nei . Med mindre jeg skal spraye nedi den elektronikken eller hva det enn er (er i hvert fall noen loddepunkter der )? Men jeg finner ikke lageret. De 2 hullene er på hver sin side, ingenting i midten Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Var ikke meningen at den vifta skulle reddes. Kan forresten kjøpes i løsvekt og er du heldig passer erstatningsvifta i den ramma som er der allerede slik at du slipper å ta av hele kjøleren og griseri med kjølepasta. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg dobbeltsjekka nå, men kan ikke si at jeg fant noe nei . Med mindre jeg skal spraye nedi den elektronikken eller hva det enn er (er i hvert fall noen loddepunkter der )? Men jeg finner ikke lageret. De 2 hullene er på hver sin side, ingenting i midten Da har du ikke sjekka godt nok, min gode mann! Det jeg ikke var klar over, er at lagerhullet er dekket av ytterligere en "klistrelapp" Sjekk her, så får du se! Fritt fram for oljekanna altså! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Skrue! Ser du hva som står på dekselet over vifta? "Abit Your Reliable Partner" Er ikke det litt ironisk når disse viftene ikke holder stort mere en 2-3 år? Endret 22. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Haha, to-tre ÅR? Mange raser jo etter to-tre MÅNEDER! Og ironisk? Definitivt! En eller annen produsent av slike vifter burde skamme seg, men ABIT er nok ikke alene om å lide under akkurat det fenomenet. Ha vel ikke tall på f. eks hvor mange skjermkortvifter som også har tryna, leenge før tiden! Merkelig at det skal være så vanskelig å lage slike vifter pålitelige? Men, vi får nok bare leve med det, og fikse det som best vi kan! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Ahh, jeg så det lokket jeg også, men tenkte ikke på at det kanskje var under det . Fikser det nå jeg da . PS: Min holdt kanskje et år eller noe sånt Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Takk for hjelpen! Det fungerte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå