uro Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hei, tenkte jeg skulle sette opp den ene pc'en min som FTP server så jeg kan få tak i filene mine via nettet, men jeg har ikke en ringeste aning om hvordan jeg gjør dette er det noen som har noen forslag til meg? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 er to alternativer som jeg kommer på 1. legg inn windows og f.eks. bulletproofftp som server 2. legg inn linux og bruk den innebygde serveren der (proftpd er iallefall med default med slackware og det er vel også vuftpd der) 3. legg inn openbsd hvis det skal være sikkert og sett opp proftpd der 2 og 3 er gratis, lærerike og gode valg om du har litt tid til å lære linux/*bsd =) Lenke til kommentar
uro Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 er to alternativer som jeg kommer på 1. legg inn windows og f.eks. bulletproofftp som server 2. legg inn linux og bruk den innebygde serveren der (proftpd er iallefall med default med slackware og det er vel også vuftpd der) 3. legg inn openbsd hvis det skal være sikkert og sett opp proftpd der 2 og 3 er gratis, lærerike og gode valg om du har litt tid til å lære linux/*bsd =) Takk tror faktisk jeg tar en av Linux ideene dine jeg ettersom det er moro og gøgge med linux Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hvis du ikke har fast IP finnes det programmer som tar seg av dette. Jeg bruker no-ip, og din ftpadresse blir da dinserver.no-ip.com e.l. Man må legge inn et lite program på PC'en og dette sjekker da hele tiden at riktig IP-adresse er knyttet opp mot IP-adressen din. Som server kan du legge inn f.eks. Cerberus, bruker den selv og den er enkel og grei å sette opp. Litt avhengig av hvilken ISP du har er det mulig du må åpne/forwarde porter i routeren din i tillegg.. Jeg benytter meg i tilleg av logmein.com som gjør meg istand til å fjernstyre PC'en fra en hvilken som helst annen PC som er tilknyttet internett. Ønsker du kun å fjernstyre på ditt hjemmenettverk kan du benytte realvnc. Lykke til. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Hvis du ikke har fast IP finnes det programmer som tar seg av dette. Jeg bruker no-ip, og din ftpadresse blir da dinserver.no-ip.com e.l. Man må legge inn et lite program på PC'en og dette sjekker da hele tiden at riktig IP-adresse er knyttet opp mot IP-adressen din. Som server kan du legge inn f.eks. Cerberus, bruker den selv og den er enkel og grei å sette opp. Litt avhengig av hvilken ISP du har er det mulig du må åpne/forwarde porter i routeren din i tillegg.. Jeg benytter meg i tilleg av logmein.com som gjør meg istand til å fjernstyre PC'en fra en hvilken som helst annen PC som er tilknyttet internett. Ønsker du kun å fjernstyre på ditt hjemmenettverk kan du benytte realvnc. Lykke til. nei huff huff, er en server da er ssh og putty greia, må du ha litt farger får du ty til webmin som lar deg gjøre mye via ett webgrensesnitt. Til serveren foreslår jeg openbsd som er kjempefint til dette. Mye sikrere enn slack også (skal du ha slack så må du fjerne rootlogin via ssh, og gjøre slik at bare wheel kan su til root. Det er snakk om to filer så er pcn med ett mye mer sikrere hvis du skal la andre på nettet koble til via ssh) Lenke til kommentar
uro Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Hvis du ikke har fast IP finnes det programmer som tar seg av dette. Jeg bruker no-ip, og din ftpadresse blir da dinserver.no-ip.com e.l. Man må legge inn et lite program på PC'en og dette sjekker da hele tiden at riktig IP-adresse er knyttet opp mot IP-adressen din. Bruker DynDNS alt Pga DC++ Og tror jeg satser på FreeBSD jeg Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Ftp kan være vrient å lure igjennom brannmurer etc. avhengig av hva slags ISP løsning du har. Her er en brukbar oversikt over hvilke porter du må åpne for. Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Husk at standard FTP ikke bruker kryptering. Om det er sensitive data og du alikevel skal sette opp en *NIX boks, er kanskje FTP over SSH noe å tenke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå