Gå til innhold

ATI Radeon 8500LE 64M DVI

Nuffern

Anbefalte innlegg

På PCMax.no har de følgende kort "AGP ATI Radeon 8500LE 64M DVI bulk Orig." til kr 1060. Mitt spørsmål til dere er: Er dette et godt kort? Skal ikke bli brukt til hardcore gaming, men det er viktig at det gir litt ytelse for penga.

Hvordan er det å flashe dette kortet? Hørt om flere som har gjort det, men har hørt lite om hvor komplisert det er eller hvor mye bedre ytelsen ble.

Ser forøvrig at det er BBA.. hva har det å si i praksis iforhold til f.eks. Hercules?

Takker på forhånd :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-30 22:29, Nuffern skrev:

På PCMax.no har de følgende kort "AGP ATI Radeon 8500LE 64M DVI bulk Orig." til kr 1060. Mitt spørsmål til dere er: Er dette et godt kort? Skal ikke bli brukt til hardcore gaming, men det er viktig at det gir litt ytelse for penga.

Hvordan er det å flashe dette kortet? Hørt om flere som har gjort det, men har hørt lite om hvor komplisert det er eller hvor mye bedre ytelsen ble.

Ser forøvrig at det er BBA.. hva har det å si i praksis iforhold til f.eks. Hercules?

Jeg kjøpte nylig et slikt kort hos pcmax. På mitt kort var det 4ns ram og det var default klokket til 230/230. Jeg klarte ikke å klokke det mer enn til 247 på rammen før det begynte å komme "artifacts" eller hva det heter i 3dmark2001. Men alt i alt er jeg fornøyd med kortet i forhold til prisen. Spesiellt 2D kvaliteten var merkbart bedre enn geforce2mx kortet som stod i maskinen tidligere. En annen ting med dette kortet er at det gir NTSC signaler på tv-ut. Men dette kan du veldig enkelt fikse med å flashe skjermkort bios'en. (Er et prog. som heter radedit som lar deg justere på din eksisterende bios som du senere kan flashe tilbake til kortet). Så enkelt at bestemor klarer det :smile:

Lenke til kommentar

Det står på sidene til PCmax.no at den er BBA (og etter hva dere har sagt skal den da ha 3,6 ns på ram-en)..

Kjelleren: Den du kjøpte var med andre ord ikke BBA? Ettersom du ikke fikk klokket den høyere opp? Vil nødig kjøpe et kort fra PCmax for så å finne ut at det de sier ikke stemmer..

Har tenkt til å oppgradere maskina mi snart, men inntil jeg gjør det vil vel ikke en AMD K2-500 mzh være for "dårlig" for dette kortet? Venter på studielånet før jeg gjør noe mer med den :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 23:31, Ludde skrev:

vel.. bestemoren min klarer det vaffal ikke.. menneh

du må bruke et flashprogram også.

har lagd en guide på det, men serveren min er nede

ellers er den å finne på:

-> ati bios flash

:smile:

-det er foresten et suverent kort.. men kjøp fra quad.no.. der får du 3.6ns (alle bba kort SKAL ha 3.6 ns forøvrig.. bare hercules som oppererer med 4.0)

guiden din er dårlig... har sett på den, men den beskriver ikke eksakt helt hva man skal gjøre. jeg vet at du vet hvordan det skal gjøres, men hvis du ønsker at andre skal bruke den må du beskrive litt bedre :smile: er bare ærlig :smile:

trengs ikke, flasha mitt selv. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 23:40, Nuffern skrev:

Det står på sidene til PCmax.no at den er BBA (og etter hva dere har sagt skal den da ha 3,6 ns på ram-en)..

Kjelleren: Den du kjøpte var med andre ord ikke BBA? Ettersom du ikke fikk klokket den høyere opp? Vil nødig kjøpe et kort fra PCmax for så å finne ut at det de sier ikke stemmer..

Har tenkt til å oppgradere maskina mi snart, men inntil jeg gjør det vil vel ikke en AMD K2-500 mzh være for "dårlig" for dette kortet? Venter på studielånet før jeg gjør noe mer med den :smile:

Mener ganske bestemt at det er et BBA kort(noe bios info'en i følge radedit også bekrefter). Ram'en er av type 'hynix' og det siste sifferet på brikka er -4 (regner med dette betyr at det er 4ns brikker). Klarte ikke å klokke ram'en høyere enn 247 før ting begynte å skjære seg ihvertfall. GPU'en derimot gikk det fint ann å klokke til 275. Om det isolert sett har noe for seg aner jeg ikke. Jeg vil tro at en k6-2 500mhz vil slite (men du får ihvertfall krystall klare 2D bilder :smile:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 23:53, Nuffern skrev:

Noe spesielt man bør ta hensyn til/være klar over når man flasher kortet? Vil det kunne redusere levetiden, og hva med varmeutvikling?

Bare spør, er ganske n00b hva det angår skjermkort..

Det som er smart å sjekke på forhånd, er om kortet tåler å kjøre på de mhz som du har tenkt å flashe (overclocke) det med. Du kan få deg litt ekstra brydderi dersom du f.eks flasher med en bios på 275/275 og kortet ikke takler mer enn 250/250. Skal du flashe kun for å modifisere f.eks NTSC til PAL, så reduserer du verken levetiden eller øker varmeutviklingen. Bortsett fra det så blir det sikkert varmere i forhold til hvor mye du evt. kommer til å overklokke kortet.

For min egen del så overklokker jeg kortet ved hjelp av et 3.parts program som heter Rage3d tweak 3.4

Jeg flashet kun for å få PAL signaler til tv'en.

Mulig jeg hadde klart noe høyere enn 247mhz på ram'en dersom jeg hadde byttet ut hele bios'en istedet for å modifisere den eksisterende?? Noen som har noe info om dette?

[ Denne Melding var redigert av: kjelleren på 2002-07-31 00:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 23:43, [sETE] skrev:

Quote:

Den 2002-07-30 23:31, Ludde skrev:

vel.. bestemoren min klarer det vaffal ikke.. menneh

du må bruke et flashprogram også.

har lagd en guide på det, men serveren min er nede

ellers er den å finne på:

-> ati bios flash

:)

-det er foresten et suverent kort.. men kjøp fra quad.no.. der får du 3.6ns (alle bba kort SKAL ha 3.6 ns forøvrig.. bare hercules som oppererer med 4.0)

guiden din er dårlig... har sett på den, men den beskriver ikke eksakt helt hva man skal gjøre. jeg vet at du vet hvordan det skal gjøres, men hvis du ønsker at andre skal bruke den må du beskrive litt bedre
er bare ærlig

trengs ikke, flasha mitt selv.
:D

altsaa.. det er jo nettop det den gjør da :p

Lenke til kommentar

Kortet jeg kjøpte hos Pcmax har 3.3 ns minne, det kan virke som er er en sperre i biosen mot å klokke det opp til 275/275 klarte 273/273 men etter bios flash går kortet på 275/275 defult har kun prøvd å klokke det til 300/300 og på den hastigheten virker det stabilt med orginal kjøler.

Kortet jeg fikk er BBA.

Kortet har suveren 2D kvalitet og tv ut. På 3d så er vel kortet omtrent så raskt som Geforce4ti4200.

Jeg kan på det varmeste annbefale det kortet.

[ Denne Melding var redigert av: Maxopp på 2002-07-31 05:54 ]

Lenke til kommentar

Virker jo som det er reneste lotto tilstander på hvor raske minnebrikker man får på disse korta.

Var det kortet du kjøpte med 3.3ns også priset til 1060,- Eller er det kanskje en serie med kjipere LE kort de har tatt inn nå som de kan prise lavere?

[ Denne Melding var redigert av: kjelleren på 2002-07-31 10:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror heller at ATi muligens har fått nok av at folk flasher og overklokker til de grader at det ikke skulle vært lov, og dermed satt igang produksjon av skjermkort med lavere minnehastighet.

(og tilsynelatende holdt kjeft om det..)

Tror dette gjelder LE og LELE utgavene, men jeg kan som sagt ta feil, men teorien min er heller ikke så dum...

S-Blazer

Lenke til kommentar

Jeg har klokket fra 230/230 til 249/247, og gikk fra 6300 poeng til ca 6700

Grunnen til den generellt lave score'n er nok resten av systemet som er et abit kt-7 hk, og en 1.3 ghz 200mhz FSB prosessor. Samt at jeg også kjører 133mhz SDram. Har fått inntrykk av at systemer med DDR ram vinner et par tusen 3dmark poeng kun på minne hastigheten med dette skjermkortet (og sikkert andre).

[ Denne Melding var redigert av: kjelleren på 2002-07-31 14:15 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjører mitt på 275/275 (3.3ns minne) og åpnår

rundt 8600 poeng i 3damrk2001se330.

Dette er da et LELE kort. (bios er flashet)

Klokker jeg det høyere, skal man ikke se bort ifra at jeg sprenger 9000 grensa :smile:

Spesifikasjoner:

ATi Radeon 8500 LELE @ 275/275 (7004 bios)

MSI K7T266A Pro2 RU

Seagate Barracuda IV 7200 rpm 80gb x2

MicronTech 256*2 DDR (minne kjøres så hardt som mulig. cas2 og alt på det mest aggressive hovedkortet har å gi.)

AMX XP1700+ (ikke klokket)

De som vil ha bevis, mail meg, så sender jeg over en link til madonion. Er hos dama nå, så jeg får ikke gjort det :/

S-Blazer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 22:29, Nuffern skrev:

Hercules har som Ludde sier, 4.0ns RAM på de fleste kortene sine, de siste har 3.6ns.

Jeg foretrekker BGA mem, istedenfor raskere DDR-I mem (f.eks 3.6ns BGA mot 3.3ns DDR-I)

BBA kort er uansett å forettrekke, man vet aldri hva f.eks Hercules bruker av andre komponenter, RAM produsent osv.

Mitt BBA kort kom med BGA mem, maks jeg har fått ut av det stabilt er 325/325 (7006). Jeg operer med synkrone cycles siden det er dette Radeon kort operer best ved. Bruker de siste driverne, 6118, og oppnår en 3DM2K1SE330 score på ca. 5000 avhengig av hva jeg kjører bak.

hvis NOEN har noe å klage på/rette på How-to guiden på Ludde's server, send meg en PM. Så skal jeg se hva jeg kan gjøre med den.

Lenke til kommentar

Kjøpte et PBA (powered by ati) laget av Sapphire fra pcmax (BBA kortet var utsolgt og orket ikke vente). Kortet har 250MHz gpu og 200MHz minne (5ns samsung). Kortet lar seg overklokke til sånn ca 270/230 :sad: . Dessuten ser den ut til å være kresen på hva slags hva slags bios den tar (http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=45331&forum=23&0). Så jeg annbefaler BBA versjonen på pcmax selv om den "bare" har 64MB minne (ikke så mye bruk for 128 ennå).

Lenke til kommentar

Det dumme med dette kortet er at to-skjermfunksjonen fungerer dårlig på mange hovedkort. Jeg har to skjermer og vurderte å kjøpe dette kortet, men etter å ha lest en tråd på rage3d-forumet (tror det var der) om alle problemene folk hadde med dårlig vga-bilde på dvi-utgangen, har jeg skrota planene.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...