Midnight_walker Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Poll? Ikke for å fornærme de som kommer fra Bergen her, men jeg syns at Bergensk er jævli stygt! Det låter så "klagende" på en måte! Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Den værste er jo sånn über-oslosk... De snakker vel kanskje sånn i Bærum også.. Sånne som sier sne, språg, håbløst osv osv... Og det værste av alt er at de sier Oslo, istedenfor "Oshlo"... Eller så var jeg ikke så imponert over dialekten til idol-jorun... Litt skuffa over at tv2 ikke teksta når jorun ble intervjuet.... Hallo! Folk har ikke snakket sånn siden krigen. Det er abseloutt ikke snobbete å snakke på den måten siden folk er vanligvis over 70 hvis de skal snakke sånn, ikke små fjortisser med rosa pannebånd. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Poll? Ikke for å fornærme de som kommer fra Bergen her, men jeg syns at Bergensk er jævli stygt! Det låter så "klagende" på en måte! Hehe det finnes noen sånne bergensere ja, men noe jævlig til nasal og klagende stemme. Jeg er heldigvis ikke en av de Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Poll? Det ble visst ikke aktuelt fra administrasjonens side. De mener slike tråder som dette ikke har noe godt for seg, og jeg er vel for så vidt enig. Men akkurat dette med stygge dialekter er jo noe som opptar alle... Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Nå vet ikke jeg hva slags dialekt Valgerd Svarstad Haugland har, men den dialekten fyller meg med hat. Edit: Den "hippe" snakkemåten ned i sør (vet ikke helt hvor siden dette "fenomenet" sprer seg alt for raskt) plager også vettet av meg "shøtt, shylling". Ahhh brenn! Endret 21. juli 2005 av BazeLaze Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Det har da vitterlig lite med at det er «hippt» å gjøre, store deler av Oslo-folket og folk deromkring klarer rett og slett ikke kj-lyden. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Topp 4 av de styggeste: - Trøndersk - Hardcore Indre Oslo Sentrum-dialekt. *Grøsse* - Idol-jorun-dialekt, a.k.a sørlandsdialekt - Nordnorsk - Øvre Hallingdal og omegn-dialekt Syns egentlig dialektene i Rogalandsområdet er ganske fine, jeg. Og selvsagt bergensk Endret 21. juli 2005 av Loomy Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Enig med de fleste her med Trøndersk Nordnorsk Vestlandsdialekt Sørlandsdialekt Men kommer mye ann på hvor dyp dialekt det er. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Vestlandsdialekt Hvilken av de? Nå har ikke jeg telt, men det finnes ufattelig mange vestlandsdialekter. Alt fra Molde-dialekt til Sogndal-dialekt og Bergensdialekt. EDIT: Kom forresten på en dialekt jeg ikke kan fordra; Stord-dialekten! Åfyttihelsike Endret 21. juli 2005 av Loomy Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Vestlandsdialekt Hvilken av de? Nå har ikke jeg telt, men det finnes ufattelig mange vestlandsdialekter. Alt fra Molde-dialekt til Sogndal-dialekt og Bergensdialekt. EDIT: Kom forresten på en dialekt jeg ikke kan fordra; Stord-dialekten! Åfyttihelsike Sogndals-dialekt? sognamål? muha! http://venes.org/spraakkurs/sogning.wav last ned og høyr! Lenke til kommentar
skinner Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hvilken som helst dame fra Stavanger, Bergen eller Haugesund kan lure meg - Gremmes hver gang jeg hører Nordlendinger på TV - å ja æ e norlænnin sjøl..... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 - Øvre Hallingdal og omegn-dialekt Lenke til kommentar
Seonaith Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Stavangerdialekt er rett og slett unaturlig sexy. Heisekran-byen Sandnes sin dialekt derimot, er til å spy av - som alt annet i den drittbyen. Men av verste dialekter der ute ligge Fredrikstad. Endret 21. juli 2005 av Kyrre (GHL) Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Enig med de fleste her med Trøndersk Nordnorsk Vestlandsdialekt Sørlandsdialekt Men kommer mye ann på hvor dyp dialekt det er. "Vestlandsdialekt","Sørlandsdalekt", "Nordnorsk"....... Jaja, en som ikke er helt orientert på dialekter og geografi skjønner jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 List opp alternativene, så skal jeg mekke en poll. Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Tja, jeg fant ut hvor Valgerd kom ifra: Kvam, Hordaland. Et sted jeg aldri skal dra til hvis alle prater slik som hun der. Jeg tror jeg også ville listet opp Akser og Bærumsdialekten. Edit: stor B Endret 21. juli 2005 av BazeLaze Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Tja, jeg fant ut hvor Valgerd kom ifra: Kvam, Hordaland. Et sted jeg aldri skal dra til hvis alle prater slik som hun der. Jeg tror jeg også ville listet opp Akser og Bærumsdialekten. Edit: stor B Hvorfor er Bærumsdialekt så stygt? Ikke kom med "über-Oslosk" for det snakker vi ikke her Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg syns Bærumsdialekten er klysete og snobbete. Liker den enkelt og greit ikke. Det er dog ikke den dialekten jeg har mest imot. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Lite oppsumering etter jeg har fått tenkt meg om: - Ålesund - Molde - Stord - Kristiansand - Fredrikstad - Verdal - Mosjøen - Andselv Se her, det gjelder å være spesifikk når det kommer til dialekter. Jeg synes det blir meningsløst å skrive sørlandsk, trøndersk, vestlandsk og lignende. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Enig med de fleste her med Trøndersk Nordnorsk Vestlandsdialekt Sørlandsdialekt Men kommer mye ann på hvor dyp dialekt det er. De vil si at du forakter alt som er utenfor 15 mils omkrets av oslogryta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg