Gå til innhold

Testønsker - roudupper av støsvake kjøleløsninger

Anbefalte innlegg

Er det ikke på tide at Dere på HW ser alle trådene som omhandler støysvake pc'er. ??

Hva med en roundup av

80 x 80 mm kabinettvifter

90 x 90 mm kabinettvifter

120 x 120 mm osv

CPU kjølere

VGA kjølere

Vifteløse Chipsetkjølere

PSU

Kabinett m/psu

I budsjettsegmentet er det rimelig enkelt.

Ingen slår AC sine 80 x 80 mm kabinettvifter, eller CPU kjøleren Silencer Ultra TC, og ok kabinette T1 har dere testet. Men det kan hende det fins noe bedre, og da vil jeg vite det.

Men hva med en test av et BILLIG kabinett som f.eks netshop viking og dens psu, er forbausende støysvak, men vet jo ikke om den PSU er noe tess ??

Vi trenger tester med sammeligninger og løsninger for alle prisklasser over alt som kan lage støy !!!!

Dere skriver ofte om trenden går mot at folk vil ha mer støysvakt, men jeg kan ikke se at det har blitt et vektlagt tema (bortsett fra enkelte slengere ) hos Dere.

Jeg med mange bryr oss da katta i 4-5% mer ytelse på et HK, dersom det er ei sur 40x40mm vifte der osv.

Enhver test av en komponet som kan avgi støy burde ha en karakter fra 1 - 6 - som kun omhandler støy !!!!!

Joda budsjettmaskiner kan jeg nok finne de korekte delene (etter år med prøving og feiling), men skal en litt opp til mid end og high end , da da starter problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med Osse her, flere tester av relativt billige og støysvake produkter hadde absolutt vært ønskelig her på HW.no.

Og om dere hadde funnet en bedre måte å måle støyen på enn "denne komponenten støyet ikke noe særlig", siden dette sier meg diddili squat om hva dB nivå komponenten ligger på.

(hmm, burde kanskje denne posten vært i tilbakemeldinger?)

Lenke til kommentar

Ja , det er rett og slett for dårlig av HW og ikke ennå ha en SKIKKELIG løsning for å måle støy.

Skal jo ikke mere til enn ei skikkelig stor lydisolert kasse med innebygged db måler, hvor de faktisk kunne ta opp et lydklipp og la oss selv høre, gjerne mot et referanselydklipp, av ett er annet i område 20 db på 1 m avstand. De fleste dataplasser bortsett fra mot bærbare har vel ca 1 m til lydkilde.

Mener det var en noe sån løsning PCword hadde.

Dette med en faktisk støymåling av f.eks bærbare er jo meget viktig, til skolebruk osv, og i rom der mange ferdes.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Har de et referanselydklipp, f.eks ei Papst 23 DB vifte på 1 m, så vil en kunne avgjøre selv om lyden fra den testet enheten er høyere eller lavere uavhengig av vilket lydvolum du har på lydanlegget ditt sålenge du sammenligner de 2 lydene på samme lydnivå.

selvfølgelig vil selv en lav lyd høres høy ut dersom du spiller den av på maks volum, men du vil kunne selv sammeligne vilke to lydkilder som yter mest støy såfremst du har samme utgangseffekt på lydannlegget ditt.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

:), vet at du også øivind setter pris på stille pc'er, kanskje du hadde vært rett mann for hw nettverket til et slikt prosjekt.

Vet at du forhåpentligvis kommer med en serie for et stille råskinn.

Men vil også ha sammenlignbare tester av enkelkomponenter. Husker den for endel år tilbake hvor blant annet det var roundupper av Hardisker, hvor blant annet støy ble vektlagt.

Trenger HW nettverket tegning på hvordan bygge en støydempent målekasse for støy, ja så kjenner jeg noen, som kjenner noen som kanksje kunne fikse det.

Hvorfor ikke utlyse en liten designkonkuranse blant nettverkets forumbrukere så kan dere sikkert få til en slik testenhet for en rimelig penge !!

Snekkrn byggern helt sikkert, dersom dere er redd får blå tommeltotter i HW

:p

Lenke til kommentar

Å snekre en lyddempet kasse er nok det minste problemet.

Og om det ofres en tommelfinger eller to, så overleves ganske sikkert det også.

Det som er ganske vesentlig her, er at selve måleutstyret koster uhorvelig mye penger!

Det er nemlig ikke snakk om en "vanlig" dB-måler her, til 5-6 laken.

Faktum er at en dB-måler som man nødvendigvis pga stoore krav til følsomhet må ha, koster det mangedobbelte!

det er nok flaskehalsen, ikke kassa!

Hvor høyt på prioriteringslista en slik måler står, vet jeg dessverre ikke noe om...

Lenke til kommentar

Skrue. I seg selv er en db måler ikke det dere trenger mest.

Snekre kassa.

Monter en mikrofon som er 1 m fra lydkilde inne i kassa. Her er det viktig at dere er nøye med avstanden, eller blir det feil.

Lag et referanseludklipp av f. eks ei papst 23 db vifte, eller en annen kjent lyd som ligger oppgitt fra produsent i det området. Start gjerne lydklippet med 10 sek av referanselydklippet, så lar dere lyden fra den testet enheten overta.

lydklippet blir da slik :

REFERANSLYD--------TESTENHET-----------

på en slik måte kan vi brukere selv avgjøre hva som støyer mest !!

For det er faktisk slik at noen opplever en frekvens med samme "lydnivå-" mer irriterenede en en annen lyd.

akkurat jeg her ligger å skriver hører jeg to kjøleskap. de irriterer meg overhode ikke (holder jo ølet kaldt), hehe, men dersom jeg hører et knyst fra pc'en, ja da blir jeg hysterisk.

selv uten en av de der fancy lydmålerene vil testen dere s bli mye bedre pga dette, da det gir oss som leser testen en mulighet til å høre enheten, sammenlignet mot noe annet.

Etterhvert som dere får testet x-antall enheter, ja så ha ei samelside med lydklipp fra enhetene dere har testet, dette vil gi oss brukere et reelt sammenligningsgrunnlag.

Og når Dere får penger nok, sa så kjøp nå inn det der db målerutstyret, det er atskillig viktigere med en god mikrofon spør du meg,

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...