Gå til innhold

Erfaring med Microplex "hurtigklemmer"?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg nye vannblokker i fra Microplex. Bruker samme radiator, tank og pumpe som jeg alltid har gjort, men med nye nipler. Tenkte også jeg skulle teste disse slangeklemmene da de så greie ut å montere. Men sannheten er at det faktisk er ille klønete å klemme disse sammen når blokkene sitter i maskinen. :ermm:

Jeg mener alt skal være riktig montert, men allikevel lekker det som bare det fra omtrent alle koblingene! :cry: Jeg brukte godt med gjengeteip da jeg skrudde i niplene så tror ikke det er der det lekker.

Noen andre som har noen erfaring med disse slangeklemmene? Har sett noen andre her bare bruke strips og noen til og med uten klemmer i det hele tatt. Kan dette være noe lurt da?

Skal jeg bare komme meg i butikken og kjøpe vanlige klemmer til å skru sammen? Eller er det noen andre her som har noen smarte triks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strips er absolutt å anbefale!!

Den klemma du linker til, betinger en 100% pasning mellom slange, nippel og klemme, og selv da kan det nok være litt problematisk å få det tett.

Strips derimot, føyer seg mye lettere rundt slanger og nipler, og eliminerer langt på vei risikoen for lekkasje.

En vesentlig forutsetning er allikevel at slangene passer til niplene. Slangene bør uansett være så trange at de må "trues" på niplene, og dermed skal koblingen være tett.

Strips / klemmer skal, litt satt på spissen, egentlig bare fungere som en ekstra sikring av slangen.

Lenke til kommentar

Det vil overraske meg om du fortsatt opplever lekkasjer med strips.

Men pass på at du ikke kjøper for "grove" strips.

Strips med bredde 3 til 4mm er mer enn nok!

Om det fortsatt lekker, vile jeg nok sjekket montering av niplene i den aktuelle blokka.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags slanger du bruker, men min erfaring med rimelig 10mm id pvc myk slange, er at den utvider seg over nippelens hode, og forblir utvidet etter en tids bruk, så sist jeg demonterte og satte sammen igjen valgte jeg og kappe litt av tuppen på slangen fordi den satt litt vel "løst" på nippelen.

Hvis det er slik at du trenger slangeklemme/strips, eller annet for at det i det hele tatt skal være tett, ville jeg vurdert kapping/nye slanger. Som Skrue har nevnt er ikke slangeklemmer stort annet enn sikring mot at slangene faller av. En del klemmetyper kan nesten virke mot sin hensikt når det gjelder tetting, da de drar slangen hardt rundt mesteparten av omkretsen og med det lager en sprekk akkurat der klemmene ikke klemmer. Hvis slangene dine passer og har rett diameter, foregår normalt ikke selve vanntettingen der klemmen sitter uansett, det er "hodet" på nippelen (der den er på sitt tykkeste) som bør fungere som tetting.

Selv bruker jeg forresten etter og ha prøvd litt forskjellig også bare strips som sikring, de er billig, tar liten plass og lette og få av.

Lenke til kommentar

Silikonslanger deformeres ikke!

Så akkurat det punktet kan du ta med knusende ro. Men én ting uroer meg litt: Du har vel ikke tenkt å bruke slangeklemmer av stål på silikonslanger?

Det er rett og slett "forbudt"!

Slike klemmer vil kunne ødelegge slangen, så hold dem unna!

Lenke til kommentar

nei det var vel det jeg mente... ;)

Jeg har passet på og ikke klemme sammen så hardt at slangene er blitt skadet, men allikevel hardt nok til at det sitter. Skal ta hele systemet fra hverandre igjen og sette det sammen utenfor maskinen så jeg får testet litt forskjellige løsninger så jeg slipper mer vannsøl i maskinen. Er litt mye som foregår hjemme nå så blir nok ikke med en gang, men til neste uke en gang kanskje.

Lenke til kommentar
bussemannen Skrevet 21/07/2005 : 10:54

QUOTE (Skrue @ 20/07/2005 : 15:43)

nei det var vel det jeg mente... 

Nei ening i det, jeg viste da ikke hva slags slanger du hadde, eller hvor lenge de hadde sittet på, så det var bare et forslag ut fra problemer jeg selv har hatt med billigslanger av pvc.

Sikkert lurt og gjøre resten av feilsøkingen utenfor ja...

Fortell gjerne hva som var problemet da, høres jo nesten utrolig ut at det lekker fra alle koblinger, men det krever kanskje mer for å få silikonslanger tette? Har ingen erfaring med det i pc-kjøling, så jeg skal ti still her nå :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Forutsatt at niplene er 2-3mm større enn innerdiameteren på slangen, vil du få en 100% tett forbindelse med silikonslanger.

Har brukt silikonslanger i mange år i et uttall av oppstillinger, og har fortsatt tilgode å oppleve lekkasjer fra slike kombinasjoner!

Maskinen jeg sitter på akkurat nå, har ikke mindre enn 22(!) tilkoblinger med silikonslange, uten at noen av dem noengang har vært opphav til lekkasjer.

Legg også merke til at det ikke finnes ett eneste strips på noen av koblingene....

Finnes det et bedre alternativ? Etter min mening, nei....

Koblinger.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...