Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Navngivning av maskiner i nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en dårlig løsning for navngivning av maskinene som står i nettverket som jeg administrerer for tiden. Jeg har derfor planer om å endre navnet på maskinene. Er det noen som har tips på hvordan jeg bør navngi de? Det er ca 60 interne pc'er og 60 eksterne på to separate nettverk. Er det enklest og kalle de f.eks INTPC-01 EKSTPC-01 eller bør jeg lage de mer med f.eks DONALD-WIN2000-ROM444-(brukernavn).

Er det noen som har eksempler på hvordan de har valgt og navngi maskinene? De hender de endrer plassering så det er kanskje dumt og ha dette med i maskin navnet? Hvor skal jeg evnt ha dete hen? Vet dere foresten hvor jeg finner beskrivelses feltet for en maskin på win 2000 maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker som standard å navngi PC-er etter forkortelsen av firmanavn pluss et løpenummer. Det er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å ha brukernavn med i navnet på datamaskinen. Win2000 har ikke et beskrivende felt som WinXP.

Plassering kan du sette i beskrivelsen av PC-en i Active Directory, hvis du bruker det.

Lenke til kommentar

Hvis maskinene settes opp med fast IP pleier jeg å bruke siste del av denne i navnet som f.eks. pcm20 der pc står for PC, m står for lokasjon (Moss i dette tilfellet) og 20 er siste del av IP.

Dette fungerer fint hos en kunde med snaue 100 PC-er fordelt over seks fysiske lokasjoner med VPN seg imellom.

Lenke til kommentar
Hvis maskinene settes opp med fast IP pleier jeg å bruke siste del av denne i navnet som f.eks. pcm20 der pc står for PC, m står for lokasjon (Moss i dette tilfellet) og 20 er siste del av IP.

Dette fungerer fint hos en kunde med snaue 100 PC-er fordelt over seks fysiske lokasjoner med VPN seg imellom.

Vi har noe lignende. A(for arbeidsstasjon), firesifret lokasjonskode og tresifret løpenummer. Men så har vi noen flere pc'er og lokasjoner også da. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...