Gå til innhold

Trenger hjelp. AGP vs PCI-X

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere min nå ganske røtne pc, og har valgt følgende:

-CPU

-Minne

Problemet er at jeg har et AGP-skjermkort jeg kjøpte for ikke så VELDIG lenge siden.

Dette er av typen ATI radeon 9600 XT.. Eller er dette avleggs?

Spørsmålet er da om det lønner seg å kjøpe et hovedkort som støtter AGP, eller om det

vil være dumt siden jeg snart uansett vil måtte gå over til PCI ekspress, som er framtiden (?)

Hva ville dere gjort? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjermkortet du har der, er vel egentlig ganske avleggs nå ja..

Så å kjøpe et socket 939 hovedkort med AGP nå, er vel ikke så veldig "fremtidsrettet".

Med mindre du tenker på DFI nForce 3 hovedkortet de har på netshop da. Men det er vel mer interessant for de med et nvidia 6800GT/Ultra AGP eller X800/X850 XT AGP som de ikke vil kvitte seg med riktig enda..

Jeg ville gått for et hovedkort med PCI-Express, og kanskje kjøpt et nvidia 6600GT, (Pris rundt 1500,-) om du ikke spiller så veldig mye..

Om du spiller en del, kan det være greit å gå for et ATI Radeon X800XL (fra ca. kr. 2600,-)

Mener du at du kan spytte inn enda noen kroner, er det ikke dumt å gå for et nvidia 6800GT, som koster fra kr. 3000,-

Et sånt kort sammen med en 3200+/3500+ Athlon 64 (Venice ja) på et nForce4-basert hovedkort sparker godt ifra..

Håper dette var til hjelp..

Lenke til kommentar

Ingen årsak..

Er ikke helt sikker når det gjelder BF2 og ATI, det funker nok helt topp, men jeg leser at det er et spill som krever mye av shaderne i GPUen, og der kan det tenkes at nvidia med 6800Gt stiller sterkere.. (Shader model 3.0 vs. ATI's 2.0?)

Om du ikke har det så alt for travelt med å bestille, kan du vente til noen av de med mer peil på BF2 og skjermkort kommer og leser tråden din, så kanskje du får noen flere gode råd..

Men X800 XL regnes jo som det beste kjøpet i øvre middelklasse for tiden, så at det kommer til å drive BF2 fint, tviler jeg ikke et sekund på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kjører X800XT(agp) på en AMD 3000+ (socketA, nForce2) og det går finfint. Hvis du klemmer til med X800XT PCIe og nForce4-hk med ny CPU tror jeg neppe du støter på større problemer. ;)

Jeg ville ikke brukt mer enn absolutt nødvendig på lydkort i påvente av Creatives X-FI kort som kommer om et par uker. BF2 er et av få spill som støtter det kortet direkte og det kommer også til å gi deg mer FPS (hvis vi kan tro på Creative..) og ikke minst EAX5 HD, 128 voices osv..

Lenke til kommentar

men man må huske og ta det som blir sagt her på forum me en klype salt...ikke alle som vet hva dem tala på..

støtter opp om at kjøp av hovedkort me AGP bør man ikke kjøpe nytt i dag for dette er noe som er på veij ut nå og det vil begrense dine muligheter senere om man velger agp..

ville kanskje venta litt til man ser hva den nye ati serien har og by på...

...ang graff kort.. :roll:

Lenke til kommentar
Er litt forskjell på PCI-X og PCIe. Vet det er flisespikkeri, men rett skal være rett..

Det er absolutt ikke flisespikkeri. PCI-X er en oppgradert versjon av den gamle PCI-interfacet (som er bakoverkompatibel og alt det der), mens PCI-e er en helt nytt interface.

Lenke til kommentar
Er litt forskjell på PCI-X og PCIe. Vet det er flisespikkeri, men rett skal være rett..

Det er absolutt ikke flisespikkeri. PCI-X er en oppgradert versjon av den gamle PCI-interfacet (som er bakoverkompatibel og alt det der), mens PCI-e er en helt nytt interface.

Vet ikke hvorfor jeg skrev PCI-X.. Trodde det var en forkortelse for "eXpress"

Sorry.. :p

Lenke til kommentar

er vel ikke sååååå farlig heller...må være litt skrudd i hue om man klarte og tro du sku ha den gamle typen...alså er det nokk ingen her som missforsto...

hva blir det til da?finni det du sku ha?

Lenke til kommentar

Driver å leter.. Jeg er ikke akkurat stinn, så det blir litt for heavy med 6 laken.

Jeg har harddisk, kabinett og minne (muligens litt lite med 512) fra før.

Kanskje jeg burde vente til jeg får litt mer å legge i.. :hmm:

Lenke til kommentar

absolutt sjøl har jeg hatt slike "må ha!" nå kjøp ..og di er sjelden bra i det lange...ikke dumt og vente litt så du kan følge lysten og ikke lommeboka...

eller om du ikke hadde finni ett godt kompromis...er slags system du bruker per dags dato da?

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

Jeg har min 3 år gamle tundra pc:P

XP 2000, 512Mb ram, Radeon9600xt..

Den begynner å syte litt når jeg kjører igang hl2 eller battlefield demoen, og

harddisken (ibm deskstar) har såvidt begynt lage en utrolig irriterende lyd :dontgetit:

Jeg er litt usikker. Jeg får se om jeg kanskje går for:

(etter tips fra en venn)

Chieftec Strømforsyning ATX 460W 12cm 750,00

POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail 1 595,00

Asus A8N-SLI nForce4 SLI S-939 950,00

OCZ 1024MB Premier Dual Channel 950,00

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED 1 590,00

Tot: 5 835,00 (inkl. mva.)

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

absolutt ett bra system han kameraten din har satt opp..

det hadde j nok gått for... men om du vil vente ..og spara kunne du jo klæmt til og kjøpt ram`n nå og klokka xpn din opp til 2008ghz noe den klarer på stock volt og venta litt..

dett skulle gitt dej litt mer guffe en stund...trur du nemmlig skulle hatt en harddisk også... :hmm:

obs skrivefeil

Lenke til kommentar
absolutt ett bra system han kameraten din har satt opp..

det hadde j nok gått for... men om du vil vente ..og spara kunne du jo klæmt til og kjøpt ram`n nå og klokka xpn din opp til 2008ghz noe den klarer på stock volt og venta litt..

dett skulle gitt dej litt mer guffe en stund...trur du nemmlig skulle hatt en harddisk også... :hmm:

obs skrivefeil

Klokking ja.. Ikke dumt. Jeg kan jo prøve det først, og se om det holder til jeg får dimmepengene:) Jeg har en diger thermaltake kjøler som bråker sjukt, så det bør gå.

Takker for gode tips! :thumbup:

Lenke til kommentar

er vel ikke sååååå farlig heller...må være litt skrudd i hue om man klarte og tro du sku ha den gamle typen...alså er det nokk ingen her som missforsto...

Det er virkelig bra du vet hva du snakker om.

PCI = 133MB/s

PCI-X(533) = 4.3GB/s

PCI-e x16 = 4.3GB/s (?)

Greit nok at det finnes veldig lite skjermkort i PCI-X, men jeg tror det kom noen til professional workstations.

Lenke til kommentar

Det er virkelig bra du vet hva du snakker om.

PCI = 133MB/s

PCI-X(533) = 4.3GB/s

PCI-e x16 = 4.3GB/s (?)

Greit nok at det finnes veldig lite skjermkort i PCI-X, men jeg tror det kom noen til professional workstations.

fikk da provosert noen enkle sjeler...hehe :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...