cyberPanda Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 min lillesøster har blidt diagnostisert med dyslexi og vår gode venn onkel stat gjir oss 15.000 kroner til å anskaffe to PCer. den ene skal stå på skolen å samle støv den andre skal stå hjemme å brukes til rekreasjon de to maskinene behøver ikke være identiske. begge maskinene må være komplette med alt, inkludert skjerm og software (gjerne en ok printer i tilleg) siden staten betaler vill jeg gjøre det så ryddig som mulig, dvs at jeg ser etter ferdigbygde PCer. OS + tekstbehandligs software må anskaffes på lovlig måte innenfor budsjette det er vel alt. håper det er noen som tar utfordringen og kan hjelpe meg (alternativet er at mamma går på Elkjøp og kjøper 2 mer eller mindre tilfeldige PCer) på forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) http://www.komplett.no/k/cl.asp?bn=10626 To pcer herfra bør gjøre jobben + 3 års garanti +gode programvarepakker +alt er ferdig installert - skjerm følger ikke med - lav ytelse Å bygge selv gir deg fler og mer spennende valgmuligheter. Men ikke like gode garantier da. Endret 19. juli 2005 av Hardfredd Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 hva med en by 7k's laptop? eller en 10k lappis ifra dell med os og programvare? Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Laptop+doking stasjon... Får dere lov til det hadde jeg valgt det Hva en docking station er: http://www.cheap-laptop-and-used-laptop-re...ing-station.jpg 13.000 budsjett på laptopen og en eller annen billig docking station til maks 2000. Endret 19. juli 2005 av LOBOS Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 min lillesøster har blidt diagnostisert med dyslexi og vår gode venn onkel stat gjir oss 15.000 kroner til å anskaffe to PCer. Noen som har det godt. Har dysleksi jeg også. men aldri fått noe "tilbud" som det der. Lenke til kommentar
acon Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Laptop+doking stasjon... Får dere lov til det hadde jeg valgt det Hva en docking station er: http://www.cheap-laptop-and-used-laptop-re...ing-station.jpg 13.000 budsjett på laptopen og en eller annen billig docking station til maks 2000. I teorien en god ide synes jeg, men vi snakker om en 10 år gammel jente... å dra med seg pcen hver dag på skolen kan kanskje være tungt eller at en kan bli ødelagt på veien... lette små bærbare har ofte lite skjerm... greit med en stor god skjerm, tror jeg. Skal ikke utelukke at dette er den beste ideen altså.. bare lufter tanker To stasjonære pcer og en liten usb flashminne i nøkkelknippe er en god også en fin løsning. På skolen kan du ha en litt mindre god, eller en bærbar. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg ville nok anbefalt at din søster har en bærbar som hun har stående på skolen fremfor å ha en stasjonær der. Hun vil jo da ha det mye mer fleksibelt med tanke på bytting av klasserom og hun slipper å ha den klumpen av en skjerm forran seg hele tiden. Hvis dere snakker med hjelpemiddelsentralen, som jeg antar er de som koster dette, og spør om dere istedet kan bruke pengene på en bærbar som hun kan frakte med seg hver dag ville nok det være den beste løsningen da dere kan få en mye bedre pc for pengene enn om dere må kjøpe to. Hvis dere får til denne løsningen ville mitt oppsett se sånn ut : PC Skriver Office Tastatur & Mus Tilsammen vil dette komme på 14.754,- inkl. mva + frakt Vet dette ikke er hva du spør etter men håper det uansett kan hjelpe deg, lykke til Lenke til kommentar
edge Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) en ibook? eller sånn vanlig mac? www.apple.no Endret 19. juli 2005 av Marc91 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Husk at det er TO datamaskiner det er snakk om her. Det er det de skal bruke 15.000 kr. til. Den tilbudet i 2. post virket meget interresant, kanskje det beste? Men gjerne gå til en "ren" databutikk som Datakjeden eller liknende hvis du har det i byen der du bor og hør litt hva de kan tilby kontra det komplett.no gir deg. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Når flere anntyder at en laptop vil være bedre for en 10åring, vil jeg si at dere tar feil. Alt av skader som skjer på pc'n, må dekkes ut av egen lomme.(Onkel stat nekter å betale noe her.) En laptopskjerm som har tatt reisen til de digitale jaktmarker, koster fort mer enn en helt brukbar stasjonær. Med i vurderingen, burde man også ta at ungen er 10år, og vil da høyst sansynlig ha et aktivitetsnivå deretter. Kjøp noe billig til å ha på skolen, og noe bedre til å ha hjemme. En lcd skjerm er behagelig for øynene, spesielt med tanken på tekstarbeid ol. Trådstarter - Sats på en helt brukbar stasjonær med crt skjerm på skolen(kids, say no more..). Sats også på en printer med billig blekk, fremfor en som har 0,0004% bedre fotokvalitet. edit: Openoffice er et gratis tekstbehandlingsprogram, som inneholder exel ol. Verdt å vurdere Endret 19. juli 2005 av _ammaZ_ Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 hei. kjenner litt til dette selv. og kjenner mange med dystleksi som har fått penger fra staten til å kjøpe datamaskiner. siden at disse datamaskinene skal brukes til tekstbehandling og kanskje litt internet igjennom skolen så er det hipp som happ om hvilke pc`er som blir kjøpt. du trenger ikke noe bra datamaskiner til disse oppgavene. for de av dere som tror at man trenger gamer datamaskiner for disse barna/ungdommene er dere på helt feil jordet. 2 av disse datamaskinene vil være perfekt for henne: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10097 disse to koster tilsammen: 11190 kr på komplett.no hvis du skal ha med 2 skjermer i tillegg vil dette bli: 14780 kr på komplett.no. denne prisen er med medregnet 2 skjermer også. dette er 2 datamaskiner som er perfekt for henne. denne bærbare pc`en kan være noe å se litt på: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308390&cks=SPK denne koster 9995 kr på komplett.no office får du her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122271&cks=SPK denne koster 1195 kr på koomplett.no det er Office 2003 Standard Edition. det blir tilsammen: 11190 kr på komplett.no Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vet at elkjøp er elkjøp. Men på Lefdal tror jeg at jeg overhørte en selger og en kunde i en dialog hvor selgeren sa at det var/kunne legges til forsikring på bærbar maskin. Den gjaldt iallefall hvis en sølte noe på den bærbare. Jeg har en som går på det på mobilen min kjøpt fra Lefdal. Vet ikke om de har det på bærbare pc'en. Og hvis garantien gjelder slag i bakken ol. Tror det var en "uhellsgaranti" så kan jo det være greit å ha i tankene fremfor en billig bærbar. FOr hvis det skjer noe med den billigee bærbare uten garanti, så får en vel ikke penger til ny av hjelpemiddelsentralen?! Toshiba sine bærbare mener jeg det sies at er solide. Men de er dyre. Men en grei skrive/surfe-maskin burde vel finnes til rundt 7000 k? Trenger hun større skjerm, så kan det jo kobles til den bærbare på skolen-eller via dockingstasjon/kabel. Skolen har vel crt-skjermer fra før som sikkert kan disponeres. En ny/brukt er vel billig også i forhold til LCD-skjermer. Lykke til. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 kanskje HMS slutter å låne ut datamaskiner mer? kanskje de gir folk penger istede så kjøper de maskiner selv for den summen de får. det gjorde iallefall en kompis av meg like før sommer ferien. ga han tips om en bærbar pc og hva han burde kjøpe og det ble faktisk en ganske bra bærbar for 15k altså. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Kjøp en data som klokker bra (ironi) Lenke til kommentar
Osse Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Fra Netshop skulle dette være et greit alternativ, små barnefingre trykker ofte på skjermen, derfor den xerox skjermen for lettere rengjøring. Og så gi henne da en minnepinne på 128 mb, og med både skriver skanner og kopimaskin, skulle dette være bra for det meste , 1 stk stasjonær + 1 stk bærbar 13871 Canon Pixma MP110 multifunksjon - fotoskriver, skanner og kopimaskin 4 Endre leveringsdato kr 950,00 kr 950,00 17073 Fujitsu Siemens Amilo PRO V2010 C1,5GHz. - 15",512MB,40GB,DVD/CD-RW,WLAN,WXPP 20+ Endre leveringsdato kr 5 795,00 kr 5 795,00 15057 Netshop AMD64 PC m/socket 939 - Basert på PCIe teknologi 3 Endre leveringsdato kr 5 750,00 kr 5 750,00 16708 Xerox 17" LCD XA7-172i sort med sølv fot - 1280x1024/75Hz., 8ms, DVI,TCO-03 20+ Endre leveringsdato kr 2 395,00 kr 2 395,00 Særavgift: kr 0,00 Fakturagebyr: kr 0,00 Ordregebyr: kr 0,00 Totalt: kr 14 890,00 Endret 19. juli 2005 av Osse Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Er det ikke slik at de med dysleksi har problem med blinkende skjermer o.l., er det da noen grunn til at staten gir dem pcer? Edit, tok feil, tenkte på epilepsi, hvis det er dysleksi så er det kanskje nødvendig, var det lese vansker eller skrive vansker som innbar eller lærevansker generelt? Hvis dere har 15000 på to pcer så kan den på skolen være crap og den hjemme være et råskinn, går det mye i cs og doom for søstra di, farcry? Jeg har forøvrig en pc jeg kan selge med word, norton...og elkjøps garanti...lcd skjerm...kan sikkert hente opp en gammal lexmark printer fra kjelleren om det er ønskelig... Endret 20. juli 2005 av Slettet-uHVgFQ Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Er det ikke slik at de med dysleksi har problem med blinkende skjermer o.l., er det da noen grunn til at staten gir dem pcer? Tror du blander dysleksi og epilepsi Men ville kjøpt en veldig billig pc å ha på skolen, og brukt 10K på en skikkelig PC hjemme Endret 20. juli 2005 av torsvb Lenke til kommentar
kvase Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 tenker søstra de trenger en rimlig bærbar pc som er av god kvalitet. det kommer vell noen ekstra program som hun trenger i tillegg slik som link sys stave og lese program. dette koster ca 1500 kr. anbefaler denne sikre rimlige pc her bærbar http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306272&cks=PLS 6.995,- stasjonær, http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10049 kr 6.175,- skjerm http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310533&cks=SPK kr 1.795,- skriver http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301952&cks=SPK kr 499,- usb minnepenn http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301338&cks=PLC kr 115,- tottalpris 15579. alt levert fra komplett Lenke til kommentar
gekko513 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 To stk. eMac fra apple.no med elevrabatt 2 x kr 6570 = kr 13140 Office for Mac - Student og lærer kr 1612.50 Til sammen kr 14752.50 Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Blinkende skjermer? hmmm. har ikke dystleksi selv så vet ikke, men nå har det jo seg slik at man kjøper LCD skjermer nettopp pga denne blinkinga. er det ikke flimring du mener da? CRT skjermer har mye flimring. dette kan ordnes ved å skru opp hertzen litt, men det blir ikke bra da heller. for de med Epelepsi så er det anbefalt å bruke en LCD skjerm istede for CRT pga denne flimringa. kanskje det er sånn for dysteliker også. som jeg skrev i første posten min. du trenger ikke noe råskinn pc når man skal skrive dokumenter, være litt på Internet. når det gjelder HMS (Hjelpemiddelsentralen) så er de veldig nøye med at pasienten/eleven (eller hva vi no skal si) skal ha samme pc både hjemme og på skolen om det er stasjonære datamaskiner man skal ha. i de fleste tilfeller så blir bærbare maskiner valgt fremfor stasjonære. samme hvilken aldersgruppe det handler om. han ene kompisen min fikk først en packard bell bærbar pc. denne var det bare trøbbel med å den hadde nesten klippekort på service senteret. (fakta) det meste ble gjort på garanti bortsett fra et batteri tror jeg. det måtte han kjøpe selv tror jeg. men om man kjøper datamaskiner fra Komplett, Netshop, MPX whatever, så gjelder jo vanlig garanti. kommer staten til å legge seg oppi gartantien da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå