Gå til innhold

Hjelp til formateringsproblem [Løst]

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 2 x 200gb med diskplass.

Den ene (c:) er brukt til diverse og OS. Jeg har lagt alle filene over fra systemdisken til den andre, slik at kun operativsystem er igjen. Nå vil jeg da formatere denne disken, slik at den blir clean, og at jeg da kan installere Xp på nytt.

Så over til problemene:

Jeg skjønner jo at det er umulig å formatere mens os kjører.

Så jeg startet opp maskinen med win xp pro i cd'rommen. Så kommer jeg til installasjonen. Jeg velger slett alt, og de greine der. Men når jeg da skal slette partisjonen os ligger på kommer denne feilmeldingen:

Kan ikke slette denne partisjonen, grunnet at flere av systemfilene ligger her.

Eller noe i den duren, husker ikke helt.

Hva skal jeg gjøre, det haster og jeg trenger hjelp kjapt!

Edit : Problemet er løst, og feilen var, idiotisk nok en brekt pin på et ps2 tastatur. Så når jeg da trykket enter skjedde det ingen ting, og jeg fikk da feilmelding. XP er nå under installasjon, men jeg vil takke for all hjelpen jeg har fått uansett. En ting har jeg lært, dobbeltsjekk tilkoblingene!

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også gjort dette flere ganger uten problemer, men denne gangen vil den ikke...

Jeg har nå satt inn disken inn i en annen maskin, og formatert den der. Problemet nå er:

Jeg starter opp pc'en med den formaterte disken og xp cd'en i, så går den forbi Bios'en, men så kommer denne meldingen (dos) : NTLDR mangler, trykk Ctrl+alt+del får å starte på nytt.

Hva skal jeg gjøre nå da? Sette den inn i en annen maskin igjen og installere windows der!?

Hjelp! :cry:

Lenke til kommentar

du må sette Bios til å boote fra XP plata. sette cd til å boote som 1st boot og harddisk som 2nd boot i bios. dette bruker å funke.

dvs. du sier du har formatert harddisken nå? hvis ja så setter du XP plata i cd/dvd romen din. så hvis du har satt cd til å boote først i bios så vil maskina nå boote fra XP plata. så går den igjennom maskinavaren og sånn. så kommer du til partisjoneringen. der sletter du C: og oppretter en ny C: igjen. så velger du C: som du vil installere Windows på og filsystem. da velger du NTFS. da skal det i teorien ikke være noe problem.

selv har jeg aldri hatt dette problemet, med at jeg ikke kan slette C: eller D: (som er min andre OS partisjon.

Lenke til kommentar

Tok edit på innlegg nummer en, var kanskje ikke så smart :blush: :

LØSNING:

Problemet er løst, og feilen var, idiotisk nok en brekt pin på et ps2 tastatur. Så når jeg da trykket enter skjedde det ingen ting, og jeg fikk da feilmelding. XP er nå under installasjon, men jeg vil takke for all hjelpen jeg har fått uansett. En ting har jeg lært, dobbeltsjekk tilkoblingene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...