AK47 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Jeg lager meg nå hjemmekontor. Der har jeg et kott hvor jeg har en ide. Jeg setter hovedkabinettet inn på kottet. Kjøper nødvendige ledninger og setter opp et annet kabinett inne på kontoret. I kabinettet på kontoret står kun USB-porter, CD/DVD, kortlesere og evt. utgang til tastatur, mus og skjerm. Ellers er kassa på kontoret tom for støy, som fra prosessor og grafikkort, og støyen forblir i kottet. Er dette mulig, eller vil lange ledninger forårsake problemer med tanke på responstid? Evt. trenger jeg bare en forlenget ekstern DVD-spiller, ekstern tilkobling for USB-porter og en lang ledning til skjermen. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Eneste som muligens kan lage trøbbel er skjermkabel. Disse liker seg genereltl sett ikke om kabelen blir for lang 10-15 menter så begynner nok det å lage krøll. Du kan oppleve "ghosting" (nei, ikke responstid-ghosting) osv. For tast., mus, usb osv. er det ingen problem. Ellers er det en god idè. jeg skal selv sette serveren min på andre siden av veggen jeg sitter opp mot, og bare remote den fra hovedmaskinen via KVM-switch. Vær dog forsiktig med å sitte maskiner i helt tette rom. Det blir fort varm dersom deter helt tett, lite ventilasjon, og i tillegg gjerne støvete. -Stigma Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Hva er en KVM-switch? Trenger trolig maks fem meter skjermkabel Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 5M DVI-kabel skal ikke være noe problem. Du kan jo også kjøpe et bluetooth tastatur/mus, så er du kvitt det problemet også. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 For tast., mus, usb osv. er det ingen problem. Og hvor har du det ifra? Maks lengde på USB-kabel er 5m. Bluetooth kan jo brukes da, som lukifaksen skriver. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Kan jo kjøpe en kvm switch med tp overføring, DENNE burde funke bra, finner sikkert billigere typer også. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) For tast., mus, usb osv. er det ingen problem. Og hvor har du det ifra? Maks lengde på USB-kabel er 5m. Bluetooth kan jo brukes da, som lukifaksen skriver. Hmm... mulig at du har rett anngående USB. Den har jeg ikke prøvd selv i praksis, så det er mulig at lang ledning der kan være noe krøll. Mener dog å ha sett mer en 5m på USB-kabler, noe som er merkelig hvis det er riktig som du sier at standarden bare støtter 5m. mus og tast (ps2) kan jeg ihverfall bekrefte er null problem. har kjørt på 10m ledninger på det før uten tull. Til trådstarter: En KVM switch er bare en dings som gjør at du kan bytte enkelt over skjerm, tast. og mus fra å gjelde for en maskin til en annen. Med andre ord så har du et set med kontrollere for 2 eller flere maskiner. Veldig nyttig om du har en hovedmaskin + en server eller lignende. EDIT: Jo, etter litt rask research så ser jeg det at det er rimelig umulig å kjøre på mer enn 5 meter pga. timing problemer. Jeg legger meg flat -BAA Endret 18. juli 2005 av Stigma Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Stigma: Er du veldig interresert så kan jeg fortelle deg at du iallfall kan forlenge kabelen med 5cm! Sorry, kunne ha spart deg for litt research, glemte å sikte til Intel sin FAQ om USB: "How far away from a host can a peripheral be located? The maximum cable length is 5 meters. Anything longer starts to cause problems due to propagation delays. Even if you violated the spec, it literally wouldn't get you very far. Assuming worst-case delay times, a full speed device at the bottom of 5 hubs and cables has a timeout margin of 280ps. Reducing this margin to 0ps would only give you an extra 5cm, which is hardly worth the trouble." Intel er her en god kilde, ettersom de er en av seks organisasjoner som er leder en non-profit organisasjonen USB-IF (som utvikler USB-spesifikasjonene), og er faktisk også lederen blant lederne. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 cd/dvd greien kan du jo løse ved å ha en ekstern enhet som går på usb. I prinsippet så trenger du vel bare såvidt jeg kan se USB og skjerm-forlengere, fordi usb vil vel ta seg av stort sett alt annet? Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 Så sant. Det ekstra kabinettet blir egentlig bare rot, men tenkte meg det med tanke på å ha orden på enhetene, som porter og CD/DVD. Men det blir vel rimeligere å koble til en ekstern DVD + USB. Er litt skeptisk til blåtann, men det er vel kanskje bedre enn jeg tror, med tanke på både sikkerhet og tilkoblingshastighet. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 går det ikke an å bruke en slags switch som en mellom stasjon da? dvs. at du setter en skjerm kabel i en switch så setter du switchen ca. midt i mellom pc`en og skjermen en plass. så har du en kabel til som du kobler til skjermen. eller det blir jo omvendt da. at du tar skjermkablen og kobler til switchen så tar du en ekstra skjermkabel som går fra switchen til pc`en igjen. det finnes jo til skrivere. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Er fortsatt i planleggingsfasen. Her er en liten utfordring, om det er mulig å gjøre noe med det: Jeg liker å veksle litt mellom høytalere og hodetelefoner, avhengig av hva jeg skal jobbe med. Skal hovedmaskinen stå inne på et kott må jeg velge om hodetelefonen skal være koblet til eller fra. Er den koblet til - så virker ikke høytalerne. De kobles da automatisk ut. Som et forsøk koblet jeg inn en forlenger, og den koblet ut selv om hodetelefonene ikke var koblet på i neste ledd. Det vil si at denne "kortslutningen" ligger i pluggen. Er det noen med en god ide om hvordan det kan være mulig å gå forbi denne utkoblingen, slik at f.eks. både høytalere og hodetelefon er aktivt? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg liker å veksle litt mellom høytalere og hodetelefoner en høytalerswitch som du f.x finner på clas ohlson funker til slikt (litt forvrengning av lyd får du jo, men det er lite i forhold til den forvrengningen som allerede er gjort i pc'n) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Jeg liker å veksle litt mellom høytalere og hodetelefoner en høytalerswitch som du f.x finner på clas ohlson funker til slikt (litt forvrengning av lyd får du jo, men det er lite i forhold til den forvrengningen som allerede er gjort i pc'n) Er det nødvendigvis så mye forvrengning som blir gjort i en pc da? AtW Lenke til kommentar
petterg Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Er det nødvendigvis så mye forvrengning som blir gjort i en pc da? MYE er et relativt begrep. De fleste pc'r har mer forvrengning enn hifi utstyr. (Tenker nå på anlog oerføring) Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Takker for mange gode svar, men ettersom jeg jobber med prosjektet dukker det opp flere spørsmål. Ettersom maskinen står i et kott som er ganske utilgjengelig blir det vanskelig å slå på maskinen. Av går greit, men på Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Takker for mange gode svar, men ettersom jeg jobber med prosjektet dukker det opp flere spørsmål. Ettersom maskinen står i et kott som er ganske utilgjengelig blir det vanskelig å slå på maskinen. Av går greit, men på Jeg tror det er mulig å starte pcen ved hjelp av tastaturet? Hvis jeg ikke er helt ute å seiler nå, så trodde jeg det gikk an å stille inn bios slik at pcen slår seg på ved tasting av en bestemt setning. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 USB problematikken finnes det en grei løsning på her carputer.no Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Takker for mange gode svar, men ettersom jeg jobber med prosjektet dukker det opp flere spørsmål. Ettersom maskinen står i et kott som er ganske utilgjengelig blir det vanskelig å slå på maskinen. Av går greit, men på Jeg tror det er mulig å starte pcen ved hjelp av tastaturet? Hvis jeg ikke er helt ute å seiler nå, så trodde jeg det gikk an å stille inn bios slik at pcen slår seg på ved tasting av en bestemt setning. Du kan starte maskin via tastatur, og også mus-bevegelse om jeg ikke husker helt feil. Dessuten har du også "wake-on-lan" som er glimrende for servere f.eks. Det krever dog at en annen maskin sender signaler gjennom nettverket selvfølgelig. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå