Gå til innhold

Ny motor.. hvilket merke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mercury var i alle fall uten tvil de beste motorene tidligere. I de senere år har vel forskjellene mellom merkene blitt bare mindre og mindre ut fra hva jeg har erfart. Hvis jeg skulle valgt noe annet enn Mercury så har de nyeste motorene fra Suzuki overrasket meg positivt. Yamaha er ikke et merke jeg ville ha valgt, men det er kun ut fra hva jeg syns om merket (ikke for å prøve rakke ned på et godt merke som Yamaha nei!). Det blir på en måte som med bil; jeg vil ikke kjøpe Toyota medmindre jeg måtte. :p

Lenke til kommentar

Men en ting! Er du opptatt av design og utseende på den motoren du skal kjøpe så er det suzuki som er mest "trendy" i designe, med dens litt runde detaljer og etter min mening, kulere i design enn andre motorer fordi den er sort lakkert

 

Tohatsu og Johnson er den motoren som henger litt etter designmessig(johnson henger etter med nesten alt)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har Tohatsu på min båt. Er veldig fornøyd med den egentlig. Går bra og bra bånndrag.

 

På store båten hra vi Yamaha 150 hk. Har stått en hel vinter, og starter med en gang. Men, dette er ikke 9.9 da.

nei.. d er absolutt ingen 9.9 :p :!:

 

Kjøpte motoren idag, fikk den gratis trimmet ti 15hk :D ... så nå skal det bli fart på sakene... hadde 4 trimmet til 5 eller 6 tidligere ;)

Lenke til kommentar

Service på en Yamaha er billig?

 

So, du bruker ikke mange tusen rkoner på og sette inn en motor på service? Du Skifter olje, gir olje, tennplugger hvis det trengs osv.. Er ikke vansklig..

 

Og jeg TVLER på at det er billigere og ha service på en slik motor enn f.eks suzuki

Lenke til kommentar
yamaha er bare best! service på en yamaha er ikke dyrt heller!

yamaha er garantert kvalitet!

tro meg har hatt yamaha 4 hjuling og har vært kjempe fornøyd!

jeg også en 20hk båt motor og kjempe fornøyd! yamaha båtmotor har og dritt grom lyd også ;)

Og hvorfor er ikke servise på en yamaha dyrt? prisen på en service kommer alt ann på hviken motor det er totakt eller firetakt, og hva som blir gjort. Og en god del på hvor mye dei som utfører servicen skal ha for det, og det varierer fra forhandler til forhandler.

 

Tror ikkje det er så dyrt og bytte tennplugger, girolje og spraye overe med spray på 20hkeren din nei.. ;)

Lenke til kommentar
Har Tohatsu på min båt. Er veldig fornøyd med den egentlig. Går bra og bra bånndrag.

 

På store båten hra vi Yamaha 150 hk. Har stått en hel vinter, og starter med en gang. Men, dette er ikke 9.9 da.

nei.. d er absolutt ingen 9.9 :p :!:

 

Kjøpte motoren idag, fikk den gratis trimmet ti 15hk :D ... så nå skal det bli fart på sakene... hadde 4 trimmet til 5 eller 6 tidligere ;)

Det var nå enda godt at dere ikke betalte for å "trimme" den. En Yamaha 9,9 trimmes ikke. Det eneste man trenger å gjøre er å fjerne en splint som fysisk hindrer deg i å gi full gass. Når denne er fjernet kan du vri gasshåndtaket lenger rundt...

 

Det var bra at du valgte Yamaha, generelt er det den beste motoren når det gjelder pris vs. forbruk/ytelse/kvalitet. Når det gjelder fart/ytelse så er det Tohatsu som vinner. En Tohatsu 9,9 kan enkelt trimmes til 17,8hk. Da er det ingen andre motorer som slår den på fart/styrke. Jeg har selv testet en Mariner/Mercury mot en Tohatsu og Tohatsu trekker klart best og gir bedre toppfart, altså mer krefter.

 

Jeg fikk oppgitt en tabell av en båtforhandler i fjor, han solgte flere motormerker så han er til å stole på. Tabellen er en test som måler hestekrefter etter trimming (testen er ikke utført av fohandler):

 

- Yamaha 9,9hk kan trimmes til ca. 12,7hk

- Suzuki 9,9hk kan trimmes til ca. 14,5hk

- Johnson 10hk kan trimmes til ca. 13,0hk

- Tohatsu 9,9hk kan trimmes til ca. 17,8hk

- Mariner 10hk kan trimmes til ca. 11,0hk

- Mercury 10hk kan trimmes til ca. 9,8hk

 

Denne testen viser at få av motorene faktisk kan trimmes til 15hk. Tohatsu er en produsent som produserer 9,9hk, 15hk og 18hk. Disse tre motorene er meget like og dermed kan f.eks. 9,9hk enkelt bli nesten like sterk som 18hk.

 

Andre produsenter produserer kun 9,9hk og 15hk. Noen har også f.eks. forskjellig forgasser på de to motorene slik at man må skifte ut en del for å få 9,9hk til å yte 15hk.

Yamaha produserer kun 15hk. De setter på en enkelt liten splint som fysisk hindrer gasshåndtaket å vris helt rundt. Denne kan fjernes og motoren yter ca. 13hk. For å få motoren til å yte 15hk må man gjøre større endringer.

 

Hvilken motor som er best er vanskelig å avgjøre da dette kommer an på flere faktorer som f.esk. forbruk, ytelse, kvalitet, pris osv... Det er også lite forskjell på dagens marked når det gjelder utrimmete 9,9hk. Når de trimmes vil man kunne se større forskjeller.

 

Jonas27389

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

Mercury 10 hk trrimmes altså ned til 9,8? hmmm

 

Vet ikke helt om jeg tør å stole på disse tellene, men gjør som dere vil..

(Jeg har aldri sett så stor fartsforskjell på f.eks en Mercury 10hk som er trimma til 9,8hk og en Tohatsu 9,9 trimma til 17,8hk...)

 

Edit: Ta utgangspunkt i at jeg bruker de tallene som er nevnt over meg...

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
kjøp en yamaha wmax det er de 9.9 hkene som yter best, de går best.

kjøp en johnson hvis du vil ha en motor du ikke hører.

johnson=suzuki blokk

Yamaha V-Max 9,9 er akkurat samme motor som en vanlig Yamaha 9,9. Eneste forskjell er designet på motordekselet. Dette har jeg hørt fra en Yamahaforhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...