torsk Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Et IKEA-kabinett Da var jeg igang med et lite prosjekt her igjen. Jeg kjøpte nylig et VIA MS1000E hovedkort, 512mb RAM, et WLAN-kort og et 1GB CompactFlash kort. Tanken var å ha en 100%støyfri pc som var kraftig nok til å vise filmer i stua. Det er jo temlig upraktisk å la pc-delene ligge løst, så derfor tenkte jeg å bygge noe av aluminium. Jeg var en liten tur innom IKEA i dag, og der kom jeg over noe som (med litt modding) ville passe bra som kabinett. Produktet heter "ordning", og er noe man bruker til å holde maten varm med. Dette skjer ved hjelp av 2 telys. Dens størrelse og form passet bra til mitt prosjekt. Det kostet bare 49kr, så jeg kjøpte 3 stk Det viste seg at 2 stk ved siden av hverandre ville gi nok plass. Jeg kappet opp en list og boret og skrudde det hele sammen ved hjelp av denne listen. Skrudd sammen i front: fra innsiden: For å få best mulig luftgjennomstrømning, bestemte jeg meg for å bruke en grill på sidene. Grill kuttet og bøyd: Jeg begynte også såvidt å borre hull til VGA-kontakten: Det viste seg å være veldig vanskelig å borre presist når jeg kun har hånd-drill. Jeg lurer derfor på om jeg skal gå til innkjøp av en dremel, men lurer på om aluminiumet er for tykt. Dett var dett for i dag... Feedback mottas med et takk Lurer på en ting helt til slutt; noen som vet om det er mulig å få kjøpt noe som det her i Norge: Trenger det for å få WLAN-lan kortet til å ligge. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) For å borre nøyaktig trenger du en kjørner feks: Biltema sin Den bruker du til å lage et merke i metallet for å tvinge borren til å kun borre der du vil den skal borre. Før du borrer store hull må du først borre med en mye mindre borr for å få den store til å "treffe" hullet skikkelig. Det der fra IKEA er vel laget i rustfrittstål btw. Og husk, kjøp noen gode borrer, de er dyrere, men mye billigere en en dremel Endret 18. juli 2005 av graastein Lenke til kommentar
torsk Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 For å borre nøyaktig trenger du en kjørner feks: Biltema sin Den bruker du til å lage et merke i metallet for å tvinge borren til å kun borre der du vil den skal borre. Takk for tipset. For vel ta meg en tur på biltema i morra Du har rett til at det er rustfritt stål ja:blush: Spørs uansett ikke om jeg skal kjøpe meg en dremel eller en dremel-kopi. Det er vel den enklest måten å få gjevne å fine hull. Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Tøft prosjekt! Kommer til å følge med dette Lenke til kommentar
zokra Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Tøft prosjekt! Kommer til å følge med dette Samme her Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) hvor har du kjøpt hovedkortet? glem det hvorfor ikke kjøpe en slik Endret 18. juli 2005 av jalejale Lenke til kommentar
torsk Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 @Ongabonga, Flop|s og zokra Takk! @jalejale det var først planen, men den går ikke i høyden Uansett så fant jeg det jeg så etter på carputer.no Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 hvordan er størelsen i forhold til en CD stasjon? eller HD? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) hvordan er størelsen i forhold til en CD stasjon? eller HD? du får nesten måle på cd-rommen og HDD din, og sammenligne med tallene fra ikke-vær-en-idiot, prøv-å-finn-det-selv-først EDIT: mente ikke å være så frekk... men dette fikk jeg faktisk veldig lyst til selv... en maskin som kan stå på 24/7 å laste ned... noen som vet om det er mulig å vise DivX-filmer og/eller DVD på en slik maskin eller blir det litt for svak? EDIT: oi, det finnes enda mindre hovedkort jo... nano-ITX... wow... got to have.. (litt dårligere specs da..) Endret 18. juli 2005 av jalejale Lenke til kommentar
torsk Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) @jalejale MS1000E er på 1Ghz, og jeg har ikke noe problemer med å vise divX filmer på den. Uansett finnes det mye krafigere mini-itx systemer, men da må man ha aktiv kjøling. Nano-itx blir bra, men det har ikke kommet på markedet ennå. EDIT: leif Endret 18. juli 2005 av torsk Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) @jalejaleMS1000E er på 1Ghz, og jeg har ikke noe problemer med å vise divX filmer på den. Uansett finnes det mye krafigere mini-itx systemer, men da må man ha aktiv kjøling. Nano-itx blir bra, men det har ikke kommet på markedet ennå. EDIT: leif går nok uansett for en av den størrelsen du har... så det var prossessorer på opptil 1,3GHz (komplett.no) noen som vet om andre forhandlere av disse lekre små korta? alle de kortene som har CompactFlash spor, kan de boote fra denne? (finnes det PCI kort man kan putte CF-kort i å boote fra disse?) EDIT: fant ut av strømforsyning Endret 18. juli 2005 av jalejale Lenke til kommentar
torsk Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 @jalejaleMS1000E er på 1Ghz, og jeg har ikke noe problemer med å vise divX filmer på den. Uansett finnes det mye krafigere mini-itx systemer, men da må man ha aktiv kjøling. Nano-itx blir bra, men det har ikke kommet på markedet ennå. EDIT: leif går nok uansett for en av den størrelsen du har... så det var prossessorer på opptil 1,3GHz (komplett.no) noen som vet om andre forhandlere av disse lekre små korta? alle de kortene som har CompactFlash spor, kan de boote fra denne? (finnes det PCI kort man kan putte CF-kort i å boote fra disse?) og hva har du tenkt på i forhold til strømforsyning? Hvis ikke 1.3GHz er nok, finnes det også et Pentium 4 basert itx-kort. Er rimelig sikker på at alle itx-kortene med CF-slot kan bootes fra. Hvis ikke, så finnes det altis CF til IDE adaptere Jeg har en PW-200-M strømforskyning (se første bilde) Lenke til kommentar
sigen Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Kommer nok til å følge med på denne, kan bli stilig denne Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Kommer nok til å følge med på denne, kan bli stilig denne count me 2 ganske fett ja.. digga den svære kjøleribba men blir ikke 1 gig litt lite? Lenke til kommentar
sigen Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 men blir ikke 1 gig litt lite? BeQuiet har bare 512 MB, så det er jo dobbelt så mye her Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Dette blir finfint! Gleder meg VIRKELIG til sluttresultatet. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Jeg lurer derfor på om jeg skal gå til innkjøp av en dremel Byggmakker Gilhus selger dreme til 199 kr nå Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 nice, *følge med* streame filmer via wlan da? hvilket os, mediacenter skal du kjøre? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Merke? Ikke vanlig Dremel vel? =S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå