Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardwarefeil? Blåskjermtrøbbel

Anbefalte innlegg

PC: Asus A7N8X-E Deluxe

Athlon XP3200+

Geil DDR400 1024Mb

2 x 250Gb Sata

80Gb E-Ide og 20Gb E-Ide

Nvidia 6800LE 128Mb

Hadde en velfungerende pc som kunne stå på i ukesvis uten problem. Etter at jeg flyttet, å måtte bytte skjermkortet (hadde et Sapphire Radeon 9800Pro Atlantis der vifta slutta å snurre), begynte XP gradvis å få problemer. Fikk ofte blåskjerm under normal surfing etc, og klarte aldri å spille en hel mp3. Formaterte ene disken for å legge inn XP på nytt, men samme problemene vedvarte.

Skulle prøve på nytt i går, og da hadde det gått så langt at jeg ikke fikk installert XP en gang. Fikk BSOD allerede under lastingen av driverne/filene XP trenger under installasjonen. Feilmeldingene var som følger:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

(EDIT) Har nyeste drivere på alt, foruten hovedkortet som bruker nest nyeste. Alle vifter i kabinettet fungerer utmerket. Hadde ikke installert noe ny programvare, foruten det nye skjermkortet, og det faktum at jeg hadde flyttet med pcen 60 mil sørover.

Har prøvd å resette CMOS, prøvd å koble ut alt i PC for så å montere igjen, prøvd med bare en RAM-brikke, og samme problemet oppstår. Tok ut begge E-IDE diskene å formaterte i en annen pc, samt sjekket for diskproblem. Prøvde å installere XP på den minste disken i en annen pc, noe som gikk greit. Fikk startet XP på "problem-maskina", men fikk samme problemene etter noen minutter, så jeg fikk ikke installert noen drivere eller gjort noe de-bugging.

Kan feilen ligge i RAM, skjermkort, harddiskene, hovedkortet eller? Ble ikke noe klokere av BSOD'ene. Finnes det noen måte å systemskjekke forskjellige komponenter? Tenker da spesielt hovedkortet.

Hadde vært utrolig takknemlig om noen hadde litt ekspertise på dette området, og kanskje kunne dele noen råd med meg. Er nemlig litt kjedelig å være helt uten pc nå, og det har jeg vært i noen måneder.

Takker for alle innspill :hmm:

(EDIT) Kan PSU være for liten? Hadde tidligere bare koblet til 3 HDD og 2 optiske drev, og PSU opererer med 350 watt. Er en kvalitets-PSU fra Aopen.

Endret av tempo_c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve med et annet skjermkort seinere i uke. Får se om mem-test finner noe. Er det ingen andre som har hatt lignende problemer?`

Finnes det noen måte å sjekke hovedkortet på? Tenkte kanskje noe der hadde gått ad undas...

Lenke til kommentar
Finnes det noen måte å sjekke hovedkortet på? Tenkte kanskje noe der hadde gått ad undas...

Aner egentlig ikke.

Men etter å ha brukt q-tec psu en stund, ødela denne hk mitt. Merket det på at hk ikke fikk kontakt med noe av det integrerte delene, som nettverkskort, lydkort etc.

Fikk byttet i nytt etter nesten 3 år (som var MYE bedre siden det gamle var gått ut av produksjon - all ære til komplett.no).

Kanskje komplett.no har utstyr til å måle hk med???

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar

Kan være noe med PSU, men selv om jeg bare kjører med 1 HDD, 1 optisk drev og skjermkort, pluss HK, CPU og vifter, så skjer det om igjen. Tenkte da at det ikke hadde noe med PSU å gjøre, men hvem veit. Under full load med alt koblet til, kan det kanskje være noe i det ja.

Er det noen som har en god, stabil og fornuftig priset PSU på 500-600 Watt som de kan anbefale meg da? Er ganske rådvill på det området.

Endret av tempo_c
Lenke til kommentar

Ny strømforskyning kom i posten idag fra Hiper, 580 flunkende nye Watt. Men det samme skjer om igjen.

Hva kan brukes for å teste ram-brikkene?

Hadde tidligere et problem med mitt gamle skjermkort ( Gerforce Ti4400 ), som visst brukte 3,3-volts AGP-spor, mens HK mitt leverte bare 1,5 volt. Det humpet og gikk greit i noen uker, men så plutselig ble det svart.

Kan AGP-sporet være skadet? Det nye kortet fungerte tilfredsstillende ( ATI 9800Pro) , inntil vifta sa takk for seg. Er ikke så veldig lysten på å kjøpe nytt HK for å teste, men kanskje noen veit om en port kan forårsake IRQL-feil?

Hadde vært kjempeflott om noen kunne hjelpe meg med dette, PC'en har tross alt ikke fungert på over 3 måneder :no:

Lenke til kommentar

Har ikke fått gjort det enda, da jeg ikke får kjørt XP lenge nok til å bruke Win-Updatern for HK. Har nemlig ikke diskettstasjon...

Men pcen har fungert utmerket tidligere. Kan det være noen feil med skjermkortet? Har hørt at ting kan være DOA, men det fungerte om enn bare litt, og det fungerer halvveis nå også. Som sagt lurer jeg på om det kan være feil på AGP-porten?

(EDIT) Har forresten nest siste versjon av BIOS, så jeg er usikker på om den forårsaker problemer.

Endret av tempo_c
Lenke til kommentar

Men er det noen som har peiling på feilkodene som jeg nevnte først i tråden? Søkte inne hos windows, men de kom bare frem til at jeg må fjerne evt. nylig installert maskinvare, eller deaktivere driver(ne) som er nevnt. Men det nevnes ingen drivere.

Lenke til kommentar

Da virker det som om problemet er løst. Men det rare er at jeg ikke veit hva som har vært feil. Tok ut alle delene av kabinettet, satte det sammen på skrivebordet, og installerte Xp. Siden har maskina gått stabilt...

Men takk til alle som kom med innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...