Gå til innhold

Fjerne limrester etter klistremerker?

Anbefalte innlegg

Har tatt bort de stygge windows xp og centrino klistremerkene fra laptoppen. Centrino gikk greit, men windowsklistremerket etterlot seg dumme limrester.

Hva kan jeg bruke som er sterkt nok til å fjerne limrestene uten å ødelegge finishen på den fine nye Dell DC410'en min?

Jeg kan umulig være den første som har gjort dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sikreste er å bruke en kraftig tape. Gni tapen inn på overflaten der limrestene sitter,og rykk den opp igjen. Gjentas mange ganger mens du flytter tapen slik at ubrukt tape hele tiden kommer i bruk.

Lenke til kommentar
ok eeh.... sorry... :blush:

Vel, jeg var også litt snar. Det er jo enkelt å prøve på undersiden av maskinen med en dråpe, for å se om kjemikaliet løser opp plasten.

(bortsett fra dett, ingenting er som tape-metoden når det gjelder å skåne overflaten!)

Lenke til kommentar

ser at appelsinspray er nevnt...

mitt forlslag er den derre greia man hver påske bruker for å få bort fjorårets klister på langrennsskia. men det heter vel sitron et eller anna(?).

i hvertfall funker det som bare juling :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har god erfaring med rødsprit på en tøyfille. Det fjerner alt av limrester som klistremerker har satt igjen!!! Har brukt det på malte flater, glass, trebord etc, men ikke på pc'er. Prøv på eget ansvar!!!

har også prøvd rødsprit og det funker stort sett fint på det meste, men prøvde det på plexiglass en gang og da ble det matt :no:

Lenke til kommentar

lighterbensin funker flott. ha litt på en klut og tørk over. bensinen fordamper raskt og etterlater ingen spor. derimot hvis du heller en god dæsj bensin på laptopen og lar det stå vil jeg ikke garantere noe.

EDIT: ighter?

Endret av eucalor
Lenke til kommentar

før jeg spurte her på forumet prøvde jeg et par ting, som å vaske det bort med de sterkeste vaskemiddlene jeg fant i leiligheten, men ingenting skjedde.

prøvde også å bruke limen på baksiden av klistremerkene for å få av resten av limen, men ingenting virket.

hele prosessen tok meg sikkert en time.

så, etter å ha spurt her, fant jeg litt vanlig scotch tape og prøvde.

Det tok sikkert 6 sek før alt var borte! Aldri før har noe virket så bra så fort! :D

Lenke til kommentar
ser at appelsinspray er nevnt...

mitt forlslag er den derre greia man hver påske bruker for å få bort fjorårets klister på langrennsskia. men det heter vel sitron et eller anna(?).

i hvertfall funker det som bare juling :thumbup:

Produktet kalles ofte sitrusspray, men selges som limfjerner etc. Som mange andre har nevnt; prøv et sted det ikke synes først. Det fine med sitrusspray kontra andre løsemidler, er at den virker som å ødelegge limeffekten hos limet, snarere enn å løse det opp. Jeg har brukt det med stort hell på etiketter etc som sitter fast på metall. Lynol, aceton og andre "sterke" stoffer bare løser opp limet, gnir det utover, før det igjen størkner og limer seg fast. Sitrus gjør limet mykt og uklebelig.

Det kan hende du ikke får tak i sitrusspray så lett, men jeg tror du kan prøve med safta fra appelsin eller sitronskall. Det er ihvertfall et billig og lett tilgjengelig alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...